Uitvinders gaan zelf de
boer op voor financiering
door RENÉ LUKASSEN - AMSTERDAM, zaterdag
Een goed idee verkoopt zichzelf. Zegt men. Maar niet
voor alle goede ideeën staan investeerders in de rij. Om idee en
financiering met elkaar in contact te brengen, wordt op 25 november een
bijeenkomst georganiseerd onder de naam Money meets Ideas. Een
verhaal over "de paringsdans van kennis en de knikkers".
Money meets Ideas is
volgens initiatiefnemer Gerrit van Schouwenburg ontstaan uit een
duidelijke noodzaak. Mensen met een goed idee kunnen voor de
ontwikkeling en commercialisering ervan niet altijd even makkelijk
geldschieters vinden. "Banken weten de waarde van een idee wat dat
betreft niet altijd even goed in te schatten", aldus de uitvinder.
Dat voor de commercialisering van een idee niet altijd
eenvoudig geldschieters te vinden zijn, ervoer ook Jaques Ruiter.
"In 1994 had ik ultra-platte beeldschermen nodig", aldus
Ruiter in het Amsterdamse kantoor van Pymwymic, betrokken bij de
organisatie van Money meets Ideas. "Toen bleek dat de
bestaande fabrikanten de beeldschermen niet konden leveren zoals ik ze
wou, dacht ik: we gaan ze gewoon zelf maken."
Het opstellen van de specificaties waaraan de
zogenoemde lcd-schermen moesten voldoen, leidde uiteindelijk tot een
voorloper van een dergelijk scherm. Ruiter wrong zich naar eigen zeggen
vervolgens in allerlei bochten om geld los te krijgen voor de verdere
ontwikkeling van het beeldscherm. "In samenspraak met het
ministerie van Economische Zaken en de Rabobank kwamen we er bijna uit,
maar Rabobank haakte op het laatste moment toch af."
Twee jaar later lukte het wel, met een completer
product. In samenwerking met een partner kreeg Ruiter geld los bij het
Utrechtse Licentec, dat mensen met een idee probeert te paren aan een
bedrijf dat mogelijkheden ziet om het idee commercieel uit te buiten.
Licentec investeerde ongeveer 30.000 eigen geld, maar slaagde er
vervolgens niet in een bedrijf in Ruiter's beeldscherm te interesseren.
Uiteindelijk slaagde Ruiter via een bijeenkomst zoals Money
meets Ideas in november 1997 alsnog. De uitvinder kon in eerste
instantie met 600.000 zijn beeldscherm verder ontwikkelen. Later
kreeg hij er nog eens 400.000 bij. "Nog twee
investeringsrondes en drie jaar verder en dan denk ik de eerste
prototypes af te hebben", aldus Ruiter.
Van Schouwenberg heeft een soortgelijk verhaal. In
1983 ontwikkelde hij een proces dat de productietijd van vleeswaren
aanzienlijk verkort. Niet eerder dan drie jaar later vond hij in Ahold
een partij die wel brood zag in zijn vinding. "Eén
investeringsmaatschappij had er ook oren naar, maar die zei: zoek eerst
maar eens iemand met verstand van zaken die er ook wat inziet."
Toen die partij met Ahold gevonden was, verdween de
investeringsmaatschappij uit beeld. "Ahold zei dat ze de benodigde
investering (van uiteindelijk zo'n 12 miljoen) zelf wel op kon
hoesten."
Voor de vinding die Van Schouwenburg aan de
supermarktketen wist te slijten, is hij dit jaar genomineerd voor de
titel uitvinding van het jaar. Inmiddels is hij bezig met een nieuw
project, waarvoor hij ook op zoek is naar investeerders. "Hierbij
gaat het om een internet-applicatie die patiënten aan moet zetten
en motiveren tot het aanpassen van hun levensstijl aan hun ziekte."
Dat banken en investeringsmaatschappijen niet altijd
staan te dringen om te investeren in dit soort ideeën vindt Van
Schouwenburg overigens wel begrijpelijk. "Het gaan toch om
investeringen in projecten met een relatief hoog risico. Dat je
daarvoor geen spaargeld van klanten inzet, is logisch."
De investeerders die Money meets ideas dan ook
vooral op het oog heeft, zijn vermogende particulieren. Die moeten
minimaal goed zijn voor één miljoen, aldus Van
Schouwenburg. "Door het hoge risicoprofiel van dit soort
projecten, moet je er eigenlijk niet meer dan 10 procent van je
vermogen insteken en een ton is een mooi bedrag."
"In één op de tien gevallen wordt
een project een knallend succes. Drie van de tien doen het aardig, twee
sukkelen en de rest gaat ten onder. Voorzichtigheid is dus op zijn
plaats."
|