Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


zaterdag
23 oktober 1999

 


[Tele2]
[Oce]
[BOL]
[NWI Officiele huizenkrant]
[Topcarriere]
[V & L informatica]

Nedcar rekent op verdere
deelname van Mitsubishi

Van een onzer redacteuren - BORN, zaterdag

Ook na 2002 zal Mitsubishi naar alle waarschijnlijkheid auto's blijven bouwen bij Nedcar in Born.

"Mitsubishi heeft hier veel geïnvesteerd. Het zoeken naar een totaal nieuwe locatie kost veel tijd. De plekken liggen niet voor het grijpen. En dan is het nog maar afwachten of er een goede structuur van toeleveranciers aanwezig is", aldus Nedcar-directeur C. Dewulf tijdens een persconferentie.

Echte zekerheid kon hij niet geven want het Japanse Mitsubishi is nog volop aan het studeren op de plannen van Volvo en Ford voor de toekomst. "Het kan best zijn dat ze alsnog afhaken, maar daar geloof ik persoonlijk niet in", zei Dewulf.

Volvo gaat zijn modellen mogelijk vanaf 2003 op een Ford-platform bouwen, Mitsubishi niet. Nu worden in Born zowel Volvo als Mitsubishi op hetzelfde onderstel gebouw. Op die manier worden de kosten per auto gedrukt. Het contract met Mitsubishi waarbij Volvo en Mitsubishi op hetzelfde platform worden gebouwd, loopt nog tot 2004.

Daarna komt Mitsubishi met een probleem te zitten. De Japanse autobouwer moet dan weer zelf het onderstel voor de Carisma's maken. In Japan wordt nu gestudeerd op mogelijkheden om althans een deel van het platform op dezelfde productielijn te laten maken als de nieuwe Ford/Volvo-onderbouw.

Overigens loopt de verkoop van Carisma's terug. Bij Nedcar worden er op jaarbasis 55.000 gemaakt en dat is volgens Dewulf minder dan verwacht. Met de Mitsubishi Space Car die ook in Born wordt gemaakt, gaat het wel goed. In plaats van de verwachte 50.000 moeten er nu 60.000 per jaar worden geleverd.

De gesprekken over de overname van Nedcar Helmond zijn inmiddels in volle gang. Volgens Dewulf is haast geboden, omdat de testapparatuur in Helmond snel veroudert en vernieuwing grote sommen geld kost. Hij verwacht dat na de overname het bedrijf in Helmond zal blijven, gezien de aanwezige know-how en technologie. In Helmond worden auto's van Nedcar getest en ontworpen. Om rendabel te blijven, moet het testbedrijf echter meer klanten krijgen, en daarom is verkoop noodzakelijk. Enkele grote ingenieursbureaus uit de hele wereld hebben inmiddels interesse getoond in de ontwikkelingsafdeling.

Dewulf waarschuwde verder voor het tekort aan technische arbeidskrachten in de Benelux waardoor industrieën uit het buitenland zullen uitkijken naar andere vestigingsplaatsen. Hij deed deze uitspraak naar aanleiding van teleurstellende reacties op een grote personeelsadvertentie van Nedcar, enkele weken geleden. Er kwamen slechts 150 reacties binnen.

Volgens Dewulf zijn technische beroepen in de Benelux, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, niet meer populair. Het gevolg is dat er op de werkvloer onvrede ontstaat, omdat steeds meer binnenkomende krachten weinig motivatie tonen. Daardoor komt de teamgeest in het gedrang.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.