Nedcar rekent op verdere
deelname van Mitsubishi
Van een onzer redacteuren - BORN, zaterdag
Ook na 2002 zal Mitsubishi naar alle
waarschijnlijkheid auto's blijven bouwen bij Nedcar in Born.
"Mitsubishi heeft hier veel geïnvesteerd. Het
zoeken naar een totaal nieuwe locatie kost veel tijd. De plekken liggen
niet voor het grijpen. En dan is het nog maar afwachten of er een goede
structuur van toeleveranciers aanwezig is", aldus Nedcar-directeur
C. Dewulf tijdens een persconferentie.
Echte zekerheid kon hij niet geven want het Japanse
Mitsubishi is nog volop aan het studeren op de plannen van Volvo en
Ford voor de toekomst. "Het kan best zijn dat ze alsnog afhaken,
maar daar geloof ik persoonlijk niet in", zei Dewulf.
Volvo gaat zijn modellen mogelijk vanaf 2003 op een
Ford-platform bouwen, Mitsubishi niet. Nu worden in Born zowel Volvo
als Mitsubishi op hetzelfde onderstel gebouw. Op die manier worden de
kosten per auto gedrukt. Het contract met Mitsubishi waarbij Volvo en
Mitsubishi op hetzelfde platform worden gebouwd, loopt nog tot 2004.
Daarna komt Mitsubishi met een probleem te zitten. De
Japanse autobouwer moet dan weer zelf het onderstel voor de Carisma's
maken. In Japan wordt nu gestudeerd op mogelijkheden om althans een
deel van het platform op dezelfde productielijn te laten maken als de
nieuwe Ford/Volvo-onderbouw.
Overigens loopt de verkoop van Carisma's terug. Bij
Nedcar worden er op jaarbasis 55.000 gemaakt en dat is volgens Dewulf
minder dan verwacht. Met de Mitsubishi Space Car die ook in Born wordt
gemaakt, gaat het wel goed. In plaats van de verwachte 50.000 moeten er
nu 60.000 per jaar worden geleverd.
De gesprekken over de overname van Nedcar Helmond
zijn inmiddels in volle gang. Volgens Dewulf is haast geboden, omdat de
testapparatuur in Helmond snel veroudert en vernieuwing grote sommen
geld kost. Hij verwacht dat na de overname het bedrijf in Helmond zal
blijven, gezien de aanwezige know-how en technologie. In Helmond worden
auto's van Nedcar getest en ontworpen. Om rendabel te blijven, moet het
testbedrijf echter meer klanten krijgen, en daarom is verkoop
noodzakelijk. Enkele grote ingenieursbureaus uit de hele wereld hebben
inmiddels interesse getoond in de ontwikkelingsafdeling.
Dewulf waarschuwde verder voor het tekort aan technische
arbeidskrachten in de Benelux waardoor industrieën uit het
buitenland zullen uitkijken naar andere vestigingsplaatsen. Hij deed
deze uitspraak naar aanleiding van teleurstellende reacties op een
grote personeelsadvertentie van Nedcar, enkele weken geleden. Er kwamen
slechts 150 reacties binnen.
Volgens Dewulf zijn technische beroepen in de
Benelux, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, niet meer
populair. Het gevolg is dat er op de werkvloer onvrede ontstaat, omdat
steeds meer binnenkomende krachten weinig motivatie tonen. Daardoor
komt de teamgeest in het gedrang.
|