Abonnee dupe internet-stunter
door Eric de Brouwer en Jolande Westdorp - ROTTERDAM,
zaterdag
De Consumentenbond volgt met argusogen de
verrichtingen van de nieuwe internetprovider Superweb in Rotterdam
waarover massaal wordt geklaagd.
Deze zomer gingen ruim 10.000 Nederlanders in op
Superwebs droomaanbieding om met een abonnement van 35 gulden per maand
of 99 gulden per kwartaal zonder telefoontikken te internetten. Hoewel
dit geld al automatisch van hun rekeningen is afgeschreven, wachten
veel abonnees al weken of maanden vergeefs op een internetverbinding.
De provider houdt vol dat er technische problemen zijn.
De Consumentenbond heeft inmiddels de eerste klachten
binnen. Ook zijn eigen medewerkers blijken gedupeerd. "Een collega
van mij heeft een Superweb-abonnement, maar geen internet", beaamt
zegsman S. Louw van de Consumentenbond. "Het kan niet zo zijn dat
een bedrijf iets aanbiedt, geld incasseert en vervolgens niets levert.
Het is ook niet fraai dat Superweb zijn klanten niet heeft ingelicht en
weigert om de abonnementsgelden terug te storten. Als dit zo blijft,
stapt de Consumentenbond naar de rechter om de provider aan te
klagen."
'Storing aan router'
Eigenaren van Superweb zijn de 21-jarige
Rotterdammers Martijn Eier en zijn vennoot Erik van Ravensberg (30).
Volgens Eier kampt zijn bedrijf pas sinds donderdag met een storing aan
de router. "Die storing duurt langer dan we dachten. Dit weekeinde
moeten de problemen verholpen zijn en kan iedereen naar hartelust
internetten. De geïncasseerde abonnementsgelden worden of
verrekend met de volgende periode of teruggestort."
Honderden gedupeerden hebben inmiddels elders een
internetabonnement afgesloten en beklagen zich massaal op een speciaal
ingerichte internetpagina. Een van hen is de eigenaar van een
automatiseringsbedrijf. "Ik wacht al sinds augustus op mijn
internetverbinding en geloof niet meer in dat verhaal van een kapotte
router of server. Die apparaten zijn voor nog geen 3500 gulden in no
time te vervangen. Dit riekt naar oplichting!"
Het Rotterdamse energiebedrijf Eneco ging in april een
overeenkomst aan met de twee mannen en levert de telefoonlijnen aan
Superweb. "Wij werken met man en macht mee om de problemen te
verhelpen. Mocht Superweb nooit van de grond komen, dan kunnen wij als
netwerkoperator juridisch echter niet aansprakelijk worden
gesteld", zegt manager A.P. de Vries van Eneco op voorhand.
|