Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


zaterdag
23 oktober 1999

 


[Demon]
[Belastingdienst]
[CMG]
[Reaal]
[BOL]
[KPN Zomerweken]

Abonnee dupe internet-stunter

door Eric de Brouwer en Jolande Westdorp - ROTTERDAM, zaterdag

De Consumentenbond volgt met argusogen de verrichtingen van de nieuwe internetprovider Superweb in Rotterdam waarover massaal wordt geklaagd.

Deze zomer gingen ruim 10.000 Nederlanders in op Superwebs droomaanbieding om met een abonnement van 35 gulden per maand of 99 gulden per kwartaal zonder telefoontikken te internetten. Hoewel dit geld al automatisch van hun rekeningen is afgeschreven, wachten veel abonnees al weken of maanden vergeefs op een internetverbinding. De provider houdt vol dat er technische problemen zijn.

De Consumentenbond heeft inmiddels de eerste klachten binnen. Ook zijn eigen medewerkers blijken gedupeerd. "Een collega van mij heeft een Superweb-abonnement, maar geen internet", beaamt zegsman S. Louw van de Consumentenbond. "Het kan niet zo zijn dat een bedrijf iets aanbiedt, geld incasseert en vervolgens niets levert. Het is ook niet fraai dat Superweb zijn klanten niet heeft ingelicht en weigert om de abonnementsgelden terug te storten. Als dit zo blijft, stapt de Consumentenbond naar de rechter om de provider aan te klagen."

'Storing aan router'
Eigenaren van Superweb zijn de 21-jarige Rotterdammers Martijn Eier en zijn vennoot Erik van Ravensberg (30). Volgens Eier kampt zijn bedrijf pas sinds donderdag met een storing aan de router. "Die storing duurt langer dan we dachten. Dit weekeinde moeten de problemen verholpen zijn en kan iedereen naar hartelust internetten. De geïncasseerde abonnementsgelden worden of verrekend met de volgende periode of teruggestort."

Honderden gedupeerden hebben inmiddels elders een internetabonnement afgesloten en beklagen zich massaal op een speciaal ingerichte internetpagina. Een van hen is de eigenaar van een automatiseringsbedrijf. "Ik wacht al sinds augustus op mijn internetverbinding en geloof niet meer in dat verhaal van een kapotte router of server. Die apparaten zijn voor nog geen 3500 gulden in no time te vervangen. Dit riekt naar oplichting!"

Het Rotterdamse energiebedrijf Eneco ging in april een overeenkomst aan met de twee mannen en levert de telefoonlijnen aan Superweb. "Wij werken met man en macht mee om de problemen te verhelpen. Mocht Superweb nooit van de grond komen, dan kunnen wij als netwerkoperator juridisch echter niet aansprakelijk worden gesteld", zegt manager A.P. de Vries van Eneco op voorhand.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.