Snackoorlog
in diepvries
Albert Heijn
door Fred Pruim - DEN HAAG, zaterdag
Er is een diepvriesoorlog uitgebroken tussen Unilever
en Albert Heijn.
Unilever noemt Albert Heijn zelfs 'een parasiet' omdat
hij op ongeoorloofde wijze zou meeliften op het succes van de
diepvriesproducten van de multinational.
De inzet vormen de snacks van het populaire
Unilever-merk Mora, bekend van de tv-reclames met het meisje Cora.
Unilever beschuldigt Albert Heijn ervan de verpakking van de
Mora-producten dusdanig na te maken voor haar eigen huismerksnacks
Euroshopper, dat de klant vrijwel geen verschil ziet.
De verpakking van de Mora en van Euroshopper zijn
identiek van kleur, terwijl ook de teksten volgens Unilever veel op
elkaar lijken. "Liggend in een grote bak met diepvriesproducten
ligt alles door elkaar. Dat wekt verwarring en is een inbreuk op ons
merkrecht", aldus de multinational.
Kort geding
In een kort geding eist Unilever op straffe
van een dwangsom van 250.000 gulden dat Albert Heijn de diepvriessnacks
uit de handel haalt.
Het kort geding zou aanvankelijk komende dinsdag in Den
Haag dienen, maar de diepvriesoorlog kreeg gisteren een onverwachte
wending. De advocaat van Unilever, mr. J. van Maanen, meldde dat het
kort geding voorlopig even wordt aangehouden, omdat Albert Heijn toch
zou studeren op mogelijkheden om Unilever tegemoet te komen.
Volgens raadsman Van Maanen is een schikking in de maak.
"Maar omdat die nog niet rond is, houden we de mogelijkheid van de
gang naar de rechter wel degelijk open."
De Euroshopper-snacks lijken op die van Mora.
|