Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 
 

woensdag
20 oktober 1999
 

[Prive Roddelbox]
[NWI Officiele huizenkrant]

FIA kreeg tips over Ferrari

MUNCHEN, woensdag

Jo Bauer, de technisch gedelegeerde van de internationale automobielfederatie FIA die zondag de Ferrari's van Eddie Irvine en Michael Schumacher afkeurde, controleerde de bolides na tips van anderen. Dat zei hij gisteren in een interview met de Duitse krant Münchner Abendzeitung.

Bauer diskwalificeerde de Ferrari's, omdat de windgeleidingspanelen achter de voorbanden een centimeter van de geoorloofde lijn afweken. Hij verklaarde dat hij de wagens al langer wilde controleren, omdat Ferrari telkens snel een doek over de bolides gooide en ze in de garage opborg. "Maar ook van anderen heb ik duidelijke aanwijzingen gekregen", zei de Duitse ingenieur.

Hij ontkende niet dat hij een directe tip van een andere Formule-1-renstal kreeg. "In de Formule 1 controleert iedereen elkaar. Je wordt niet direct aangesproken, maar als je door de wandelgangen loopt, hoor je opmerkingen die je later gebruikt", aldus Bauer.

De FIA test de auto's bij steekproef, zei Bauer. In de vorige race op de Nürburgring had de federatie de Ferrari's ook willen bekijken, maar de wagens waren toen al weg.

McLaren
Het Duitse vaktijdschrift Auto, motor und sport schrijft de gewraakte tip direct aan concurrentn McLaren toe. McLaren-coureur Mika Häkkinen behaalde zondag de wereldtitel, na de diskwalificatie van Ferrari. Vrijdag dient echter een hoger beroep, waarin de FIA een protest van Ferrari in behandeling neemt.

F1-baas Bernie Ecclestone uitte in de Britse krant Times kritiek op de uitsluiting van Ferrari. "Nonsens", aldus Ecclestone, wiens bedrijven met de FIA de organisatie, promotie, marketing en televisieuitzendingen van de races verzorgen. "Ik voer al jaren campagne tegen de te strikte F1-regels. Die zijn slecht voor de sport. Het is een schande dat het kampioenschap vertekend kan worden door de schuld van een arbeider die een fout beging."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.