Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 oktober 1999

 


[V & L informatica]
[Topcarriere]
[Reaal]
[Tele2]
[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]

Schreiner Groep wint
slag om Air Holland

Van een onzer verslaggevers - SCHIPHOL, woensdag

De chartermaatschappij Air Holland is na een roerige geschiedenis met een faillissement en een geslaagde doorstart in handen geraakt van de Schreiner Luchtvaart Groep, een degelijke Nederlandse luchtvaartonderneming.

De afgelopen weken is met name door buitenlandse reis- en vliegbedrijven hevig slag geleverd over de zeggenschap bij Nederlands' laatste onafhankelijke luchtvaartmaatschappij, naast Transavia Airlines (80% KLM) en Martinair (50% KLM).

De Schreiner groep won het uiteindelijk van het Duitse mega reisconcern Hapag Lloyd/Tui, behorend tot PreussAg, de internationaal opererende Britse reisorganisatie Thomson en prijsbreker EasyJet.

Het Duitse reisbedrijf, vertegenwoordigd in ons land met de Travel Unie (9% KLM ), haakte vorige week al af. Verticale integratie dreigde ook te veel weerstanden op te roepen bij de concurrenten in de reisbranche, nodig om de vliegtuigen van Air Holland te vullen.

Thomson en EasyJet, prijsvechter en pels in de luis van de KLM, vochten tot gisteren om via de zeggenschap bij Air Holland een bruggenhoofd in ons land te vestigen.

De overname van Air Holland door de Schreiner Luchtvaart Groep opent voor de KLM in Brussel mogelijk nieuwe perspectieven bij pogingen om volledige zeggenschap in Martinair te krijgen. Eerder verbood de Europese Commissie overneming van de nog resterende 50% aandelen van Nedlloyd.

Schreiner zorgt als sterkere tegenspeler van de KLM Groep met Air Holland wellicht voor meer overtuigende concurrentie. Pikante bijzonderheid is dat Tjapko van Wijk, broer van KLM-president-directeur, Leo van Wijk, lid is van de directieraad van de Schreiner Luchtvaart Groep. De groep is over de hele wereld actief met onder meer vlieg- en helikopteroperaties, vliegtuigverhuur, training van piloten, verhuur van vliegtuigen met bemanningen en kennisoverdracht.

Schreiner kocht vorig jaar KLM Era helikopter, waarvan de leiding berustte bij Tjapko van Wijk.

Directievoorzitter Jan J. Röben van Schreiner toonde zich gisteren ingenomen met de aankoop van Air Holland, waarmee zijn bedrijf de omzet van ruim ƒ500 miljoen met die van Air Holland van ƒ230 miljoen bijna 50% vergroot. De Schreiner groep, die zeshonderd medewerkers telt, maakt op dit moment met een rendement van 7-8%, een winst voor belastingen van ƒ35-ƒ40 miljoen. "Een goed resultaat", aldus de directievoorzitter.

"Air Holland heeft met 25-30% marktaandeel een goede uitgangspositie om binnen onze holding een gezonde maatschappij te worden. Tot nu toe is dat onvoldoende uit de verf gekomen. We zullen komende weken veel moeten doen op kostengebied om tot een efficiënte en slagvaardige bedrijfsvoering te komen", aldus Röben.

"Ik hoop dat de reismarkt, met name de reisorganisaties, positief op onze stap in Air Holland zullen reageren. Eén ding is zeker: concurrentie blijft gewaarborgd. Een deelneming van binnen- of buitenlandse reisbedrijven zou toch te zeer de nadelige effecten van verticale integratie hebben kunnen opgeroepen", vervolgt hij.

Als nieuwe eigenaar van Air Holland is Schreiner zeker niet van plan een prijsoorlog te gaan ontketenen. "Concurrentie is er nu al voldoende. De tarieven, die de passagiers moeten betalen, steken gunstig af tegen die in het buitenland", meent de directievoorzitter, die na het 'resetten' van Air Holland niet uitsluit dat nog één of meerdere aandeelhouders, eventueel als strategische partners, worden aangetrokken. "Maar wij willen de meerderheid houden", wordt daarbij gezegd.

De Schreiner Luchtvaartgroep is vrijwel gelijkelijk bezit van NPM (1/3), HAL (1/3) en het management (1/3). De aandeelhouders, die hun Air Holland belang nu volledig hebben overgedragen, zijn de reisorganisatie Sudtours, Senco Investments BV van Heerema Blue Water, Weetwee Holding BV, Stichting Air Holland Personeel en de familie F. Flipsen. De vloot van de maatschappij telt vier Boeings 757 en drie Boeings 737.

Algemeen directeur Jan Heppener van Air Holland blijft de maatschappij ook na de overname leiden. "Hij is een vakman en een oude rot in het vak die we niet graag zouden missen", aldus de Schreiner directie. "We zijn blij dat het bedrijf in Nederlandse handen blijft. Zo was het onze bedoeling, onafhankelijk te blijven", zei Jan Heppener zelf gisteren in een reactie.

De overname van Air Holland door de Schreiner Luchtvaart Groep biedt weer perspectieven voor de KLM om met toestemming van Brussel volledige zeggenschap in Martinair te verwerven.

FOTO: CAPITAL PHOTOS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.