Schreiner Groep wint
slag om Air Holland
Van een onzer verslaggevers - SCHIPHOL, woensdag
De chartermaatschappij Air Holland is na een roerige
geschiedenis met een faillissement en een geslaagde doorstart in handen
geraakt van de Schreiner Luchtvaart Groep, een degelijke Nederlandse
luchtvaartonderneming.
De afgelopen weken is met name door buitenlandse reis-
en vliegbedrijven hevig slag geleverd over de zeggenschap bij
Nederlands' laatste onafhankelijke luchtvaartmaatschappij, naast
Transavia Airlines (80% KLM) en Martinair (50% KLM).
De Schreiner groep won het uiteindelijk van het Duitse
mega reisconcern Hapag Lloyd/Tui, behorend tot PreussAg, de
internationaal opererende Britse reisorganisatie Thomson en prijsbreker
EasyJet.
Het Duitse reisbedrijf, vertegenwoordigd in ons land met
de Travel Unie (9% KLM ), haakte vorige week al af. Verticale
integratie dreigde ook te veel weerstanden op te roepen bij de
concurrenten in de reisbranche, nodig om de vliegtuigen van Air Holland
te vullen.
Thomson en EasyJet, prijsvechter en pels in de luis van
de KLM, vochten tot gisteren om via de zeggenschap bij Air Holland een
bruggenhoofd in ons land te vestigen.
De overname van Air Holland door de Schreiner Luchtvaart
Groep opent voor de KLM in Brussel mogelijk nieuwe perspectieven bij
pogingen om volledige zeggenschap in Martinair te krijgen. Eerder
verbood de Europese Commissie overneming van de nog resterende 50%
aandelen van Nedlloyd.
Schreiner zorgt als sterkere tegenspeler van de KLM
Groep met Air Holland wellicht voor meer overtuigende concurrentie.
Pikante bijzonderheid is dat Tjapko van Wijk, broer van
KLM-president-directeur, Leo van Wijk, lid is van de directieraad van
de Schreiner Luchtvaart Groep. De groep is over de hele wereld actief
met onder meer vlieg- en helikopteroperaties, vliegtuigverhuur,
training van piloten, verhuur van vliegtuigen met bemanningen en
kennisoverdracht.
Schreiner kocht vorig jaar KLM Era helikopter, waarvan
de leiding berustte bij Tjapko van Wijk.
Directievoorzitter Jan J. Röben van Schreiner
toonde zich gisteren ingenomen met de aankoop van Air Holland, waarmee
zijn bedrijf de omzet van ruim 500 miljoen met die van Air
Holland van 230 miljoen bijna 50% vergroot. De Schreiner groep,
die zeshonderd medewerkers telt, maakt op dit moment met een rendement
van 7-8%, een winst voor belastingen van 35-40 miljoen.
"Een goed resultaat", aldus de directievoorzitter.
"Air Holland heeft met 25-30% marktaandeel een
goede uitgangspositie om binnen onze holding een gezonde maatschappij
te worden. Tot nu toe is dat onvoldoende uit de verf gekomen. We zullen
komende weken veel moeten doen op kostengebied om tot een
efficiënte en slagvaardige bedrijfsvoering te komen", aldus
Röben.
"Ik hoop dat de reismarkt, met name de
reisorganisaties, positief op onze stap in Air Holland zullen reageren.
Eén ding is zeker: concurrentie blijft gewaarborgd. Een
deelneming van binnen- of buitenlandse reisbedrijven zou toch te zeer
de nadelige effecten van verticale integratie hebben kunnen
opgeroepen", vervolgt hij.
Als nieuwe eigenaar van Air Holland is Schreiner zeker
niet van plan een prijsoorlog te gaan ontketenen. "Concurrentie is
er nu al voldoende. De tarieven, die de passagiers moeten betalen,
steken gunstig af tegen die in het buitenland", meent de
directievoorzitter, die na het 'resetten' van Air Holland niet uitsluit
dat nog één of meerdere aandeelhouders, eventueel als
strategische partners, worden aangetrokken. "Maar wij willen de
meerderheid houden", wordt daarbij gezegd.
De Schreiner Luchtvaartgroep is vrijwel gelijkelijk
bezit van NPM (1/3), HAL (1/3) en het management (1/3). De
aandeelhouders, die hun Air Holland belang nu volledig hebben
overgedragen, zijn de reisorganisatie Sudtours, Senco Investments BV
van Heerema Blue Water, Weetwee Holding BV, Stichting Air Holland
Personeel en de familie F. Flipsen. De vloot van de maatschappij telt
vier Boeings 757 en drie Boeings 737.
Algemeen directeur Jan Heppener van Air Holland
blijft de maatschappij ook na de overname leiden. "Hij is een
vakman en een oude rot in het vak die we niet graag zouden
missen", aldus de Schreiner directie. "We zijn blij dat het
bedrijf in Nederlandse handen blijft. Zo was het onze bedoeling,
onafhankelijk te blijven", zei Jan Heppener zelf gisteren in een
reactie.
De overname van Air Holland door de Schreiner
Luchtvaart Groep biedt weer perspectieven voor de KLM om met
toestemming van Brussel volledige zeggenschap in Martinair te verwerven.
FOTO: CAPITAL PHOTOS
|