Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 oktober 1999

 


[Tele2]
[Reaal]
[V & L informatica]
[Topcarriere]
[NWI Officiele huizenkrant]
[BOL]

Endemol mikt na succes
Big Brother op internet

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

Buitengewoon goedgemutst lichtte John de Mol gisteren de jaarcijfers toe van 'zijn' Endemol Entertainment. Niet alleen de cijfers gaven hem reden tot lachen, maar ook een even tevoren getekende deal met SBS6. Met die tv-zender gaat Endemol zijn eerste schreden op het internet zetten.

Fons van Westerloo, topman bij SBS6 en Net5, kon zich net niet meer op tijd uit de voeten maken. Hij werd gesnapt door een legertje fotografen dat stond te wachten voor de persconferentie over de jaarcijfers van Endemol, in het Amsterdamse Okura-hotel.

"De overeenkomst is zojuist getekend in kamer 425 van dit hotel", aldus een nog steeds heftig rokende John de Mol. Hij gaf eerder te kennen niet zo content te zijn dat sommige kranten zijn bedrijf aanduiden als 'pretfabriek'. Als hij het roken zou kunnen laten, zo luidde de afspraak met een journalist, dan zou deze hem niet meer als pretfabriek bestempelen.

Het mag dus weer: de pretfabriek Endemol realiseerde vorig jaar een omzetstijging van 32 procent tot ƒ962,5 miljoen. Als hierin ook de niet meegeconsolideerde omzet bij meerderheidsparticipaties wordt opgenomen, kwam de omzet zelfs uit op ƒ1,2 miljard. De Mol noemde die extra omzet "verborgen". "Op termijn komt die omzet ook naar ons toe omdat we bij al die deelnames de optie hebben ons belang uit te breiden tot 100 procent."

Een steeds groter deel van de omzet boekt de pretfabriek in het buitenland. Waar tijdens de beursgang ons land nog goed was voor bijna 80 procent van de inkomsten, wordt nu 60 procent van de totale omzet in het buitenland gerealiseerd. Die groei is vooral te danken aan de export van succesformules en deelnames in buitenlandse bedrijven. "We zien nog veel synergie in de samenwerking met onze deelnemingen" aldus De Mol. Eén van de succesvolste exportproducten van Endemol is Henny Huismans Soundmix Show. Dat programma wordt inmiddels in een groot aantal Europese landen en in de VS uitgezonden.

De winstgroei bleef achter bij de stijging van de omzet, maar kwam altijd nog uit op 20 procent. In het gebroken boekjaar 1998/99, geëindigd op 31 juli, boekte het concern een nettowinst van ƒ92,5 miljoen. Endemol stelt een dividend voor van 82 cent per aandeel.

Voor het lopende jaar rekent Endemol erop dat de winstgroei (15 tot 20%) juist hoger zal uitvallen dan de stijging van de omzet (10 tot 15%). Het deconsolideren van de Duitse distributeur Helkon is de oorzaak van de minder snel groeiende omzet, aldus De Mol. Voor de iets langere termijn houdt Endemol vast aan de bij de beursgang beloofde cijfers, ondanks de verkoop van 'live entertainment' en de deconsolidatie van Helkon. Ten opzichte van de resultaten in het jaar van de beursgang moet in het boekjaar 2000/01 zowel de omzet als de winst zijn verdubbeld tot respectievelijk ƒ1,3 miljard en ƒ120 miljoen.

Opnieuw werd De Mol gevraagd naar het waarheidsgehalte van de geruchten die het concern al meer dan twee jaar omgeven. Endemol zou in gesprek zijn met een sterke branchegenoot om te worden overgenomen of om te gaan fuseren. De amusementstycoon: "Het antwoord luidt: ja, we zijn in gesprek. We praten heel veel met allerlei ondernemingen. Niet altijd over fusies of overnames, maar ook op projectbasis. Op dit moment denken we nog enkele jaren op eigen kracht te kunnen varen, maar de wereld verandert snel."

Ook Endemol Entertainment wordt geconfronteerd met, om niet te zeggen overrompeld door, het nieuwe medium internet. Samen met het controversiële gluur-tv-programma Big Brother werd ook een website opgezet. Aanvankelijk was voor die site gerekend op maximaal 6 miljoen bezoekers gedurende de 100 dagen tellende looptijd van het project. Dat aantal werd al geregistreerd na slechts tien dagen van voyeurisme in de Almeerse woning. Inmiddels hebben 17 miljoen mensen de website van het populaire en controversiële tv-programma bekeken. Dat aantal is zo hoog dat de website continu overbelast is en dat uitzendorganisatie Veronica zelf een extra site heeft opgericht om de belangstellenden te kunnen dienen.

Voor Endemol is dit daverende succes reden om versneld een aparte internet-divisie in het leven te roepen. Die moet, naast tv-producties en programmadistributie, de derde poot onder het concern gaan vormen. Gemikt wordt op een omzet van 100 miljoen euro over vijf jaar. Hoe dat moet worden bereikt, werd gisteren nog niet duidelijk. Wel duidelijk is, dat Endemol sterke tv-titels uit het eigen assortiment ook op het web wil gaan exploiteren. "We kunnen onze sterren op het web inzetten om bezoekers te trekken" en "we denken aan portals en communities", evenals "via de tv kunnen we de bijbehorende websites promoten", aldus een aantal ideeën die gisteren werden geventileerd.

Overigens gaat de opzet van websites, gekoppeld aan tv-programma's, niet van harte bij Endemol, getuige de uitspraak van John de Mol dat "we niet zitten te wachten op veel interactieve communicatie met tv-kijkers". "Op dit moment hebben we goede relaties met onze directe klanten, de tv-zenders, en maar heel weinig met kijkers. Maar op internet kun je niet ontkomen aan communicatie met de eindgebruiker."

Met SBS6 en Net 5 wordt in ieder geval een eerste poging gewaagd om ook op internet geld te verdienen. Het contract met deze tv-zenders moet een portal gaan opleveren die in de top drie van de best bezochte websites van ons land moet uitkomen. Een portal is een soort wegwijzer op internet een site die door websurfers vooral wordt gebruikt om uit te komen bij andere informatiebronnen op het net.

SBS-baas Fons van Westerloo (links) ontvlucht de drukte rond de financiële persconferentie van Endemol na ondertekening van een fors contract voor de opzet van een nieuwe website.

FOTO'S: DIJKSTRA






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.