Endemol mikt na succes
Big Brother op internet
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag
Buitengewoon
goedgemutst lichtte John de Mol gisteren de jaarcijfers toe van 'zijn'
Endemol Entertainment. Niet alleen de cijfers gaven hem reden tot
lachen, maar ook een even tevoren getekende deal met SBS6. Met die
tv-zender gaat Endemol zijn eerste schreden op het internet zetten.
Fons van Westerloo, topman bij SBS6 en Net5, kon zich
net niet meer op tijd uit de voeten maken. Hij werd gesnapt door een
legertje fotografen dat stond te wachten voor de persconferentie over
de jaarcijfers van Endemol, in het Amsterdamse Okura-hotel.
"De overeenkomst is zojuist getekend in kamer 425
van dit hotel", aldus een nog steeds heftig rokende John de Mol.
Hij gaf eerder te kennen niet zo content te zijn dat sommige kranten
zijn bedrijf aanduiden als 'pretfabriek'. Als hij het roken zou kunnen
laten, zo luidde de afspraak met een journalist, dan zou deze hem niet
meer als pretfabriek bestempelen.
Het mag dus weer: de pretfabriek Endemol realiseerde
vorig jaar een omzetstijging van 32 procent tot 962,5 miljoen.
Als hierin ook de niet meegeconsolideerde omzet bij
meerderheidsparticipaties wordt opgenomen, kwam de omzet zelfs uit op
1,2 miljard. De Mol noemde die extra omzet "verborgen".
"Op termijn komt die omzet ook naar ons toe omdat we bij al die
deelnames de optie hebben ons belang uit te breiden tot 100
procent."
Een steeds groter deel van de omzet boekt de pretfabriek
in het buitenland. Waar tijdens de beursgang ons land nog goed was voor
bijna 80 procent van de inkomsten, wordt nu 60 procent van de totale
omzet in het buitenland gerealiseerd. Die groei is vooral te danken aan
de export van succesformules en deelnames in buitenlandse bedrijven.
"We zien nog veel synergie in de samenwerking met onze
deelnemingen" aldus De Mol. Eén van de succesvolste
exportproducten van Endemol is Henny Huismans Soundmix Show. Dat
programma wordt inmiddels in een groot aantal Europese landen en in de
VS uitgezonden.
De winstgroei bleef achter bij de stijging van de omzet,
maar kwam altijd nog uit op 20 procent. In het gebroken boekjaar
1998/99, geëindigd op 31 juli, boekte het concern een nettowinst
van 92,5 miljoen. Endemol stelt een dividend voor van 82 cent per
aandeel.
Voor het lopende jaar rekent Endemol erop dat de
winstgroei (15 tot 20%) juist hoger zal uitvallen dan de stijging van
de omzet (10 tot 15%). Het deconsolideren van de Duitse distributeur
Helkon is de oorzaak van de minder snel groeiende omzet, aldus De Mol.
Voor de iets langere termijn houdt Endemol vast aan de bij de beursgang
beloofde cijfers, ondanks de verkoop van 'live entertainment' en de
deconsolidatie van Helkon. Ten opzichte van de resultaten in het jaar
van de beursgang moet in het boekjaar 2000/01 zowel de omzet als de
winst zijn verdubbeld tot respectievelijk 1,3 miljard en
120 miljoen.
Opnieuw werd De Mol gevraagd naar het waarheidsgehalte
van de geruchten die het concern al meer dan twee jaar omgeven. Endemol
zou in gesprek zijn met een sterke branchegenoot om te worden
overgenomen of om te gaan fuseren. De amusementstycoon: "Het
antwoord luidt: ja, we zijn in gesprek. We praten heel veel met
allerlei ondernemingen. Niet altijd over fusies of overnames, maar ook
op projectbasis. Op dit moment denken we nog enkele jaren op eigen
kracht te kunnen varen, maar de wereld verandert snel."
Ook Endemol Entertainment wordt geconfronteerd met, om
niet te zeggen overrompeld door, het nieuwe medium internet. Samen met
het controversiële gluur-tv-programma Big Brother werd ook een
website opgezet. Aanvankelijk was voor die site gerekend op maximaal 6
miljoen bezoekers gedurende de 100 dagen tellende looptijd van het
project. Dat aantal werd al geregistreerd na slechts tien dagen van
voyeurisme in de Almeerse woning. Inmiddels hebben 17 miljoen mensen de
website van het populaire en controversiële tv-programma bekeken.
Dat aantal is zo hoog dat de website continu overbelast is en dat
uitzendorganisatie Veronica zelf een extra site heeft opgericht om de
belangstellenden te kunnen dienen.
Voor Endemol is dit daverende succes reden om versneld
een aparte internet-divisie in het leven te roepen. Die moet, naast
tv-producties en programmadistributie, de derde poot onder het concern
gaan vormen. Gemikt wordt op een omzet van 100 miljoen euro over vijf
jaar. Hoe dat moet worden bereikt, werd gisteren nog niet duidelijk.
Wel duidelijk is, dat Endemol sterke tv-titels uit het eigen
assortiment ook op het web wil gaan exploiteren. "We kunnen onze
sterren op het web inzetten om bezoekers te trekken" en "we
denken aan portals en communities", evenals "via de tv kunnen
we de bijbehorende websites promoten", aldus een aantal
ideeën die gisteren werden geventileerd.
Overigens gaat de opzet van websites, gekoppeld aan
tv-programma's, niet van harte bij Endemol, getuige de uitspraak van
John de Mol dat "we niet zitten te wachten op veel interactieve
communicatie met tv-kijkers". "Op dit moment hebben we goede
relaties met onze directe klanten, de tv-zenders, en maar heel weinig
met kijkers. Maar op internet kun je niet ontkomen aan communicatie met
de eindgebruiker."
Met SBS6 en Net 5 wordt in ieder geval een eerste
poging gewaagd om ook op internet geld te verdienen. Het contract met
deze tv-zenders moet een portal gaan opleveren die in de top drie van
de best bezochte websites van ons land moet uitkomen. Een portal is een
soort wegwijzer op internet een site die door websurfers vooral wordt
gebruikt om uit te komen bij andere informatiebronnen op het net.
SBS-baas Fons van Westerloo (links) ontvlucht de
drukte rond de financiële persconferentie van Endemol na
ondertekening van een fors contract voor de opzet van een nieuwe
website.
FOTO'S: DIJKSTRA
|