Stunten met prijs
tijdschriften mag
Van onze economische redactie - DEN HAAG, woensdag
Supermarkten en kiosken kunnen volgend jaar met de
prijzen van tijdschriften gaan stunten.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft
gisteren laten weten, dat het voor uitgevers verboden is om nog langer
prijsafspraken voor week- of maandbladen te maken. Het verbod gaat op 1
juli volgend jaar in.
In de Mededingingswet zijn dit soort prijsafspraken
al verboden, maar het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) had de NMa om
een ontheffing gevraagd. De NMa is er echter niet van overtuigd dat het
landelijk vaststellen van de verkoopprijs nodig is om de huidige
fijnmazige distributie en het brede assortiment veilig te stellen.
Betreuren
De uitgevers betreuren de beslissing. "We vrezen
ernstig dat de pluriformiteit van het aanbod in gevaar komt. Het is
jammer dat de NMa een pure economische argumentatie volgt en culturele
aspecten buiten beschouwing laat", zegt R. Rijntjes namens de NUV.
"De kans is nu groot dat alleen de populaire bladen
overblijven."
Prijsvechter onder de supermarkten Dirk van den Broek
noemt het een "prachtig bericht" dat de prijzen voor bladen
omlaag kunnen. "Dit biedt ons nieuwe kansen. Zodra de prijzen vrij
zijn, gaan we ermee aan de slag", zegt directeur D. van den Broek.
De grote tijdschriftenketen Bruna is niet van plan te gaan stunten.
"Wij profileren ons niet als prijsvechter, maar als
tijdschriftenspecialist", zegt een woordvoerder.
Het verbod op een vaste prijs geldt niet alleen voor
binnen- en buitenlandse tijdschriften, maar ook voor buitenlandse
dagbladen. Op Nederlandse kranten heeft de uitspraak van de NMa geen
betrekking.
De tijdschriftuitgevers in de NUV hebben ongeveer 90
procent van de Nederlandse tijdschriftenmarkt in handen, goed voor een
omzet van 2 miljard gulden. De losse verkoop is goed voor 600 miljoen
daarvan. De NMa-beslissing heeft geen gevolgen voor de abonnementen.
|