Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
Huizen
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


woensdag
20 oktober 1999

 


[Demon]
[BOL]
[Belastingdienst]
[KPN Zomerweken]
[CMG]
[ABN AMRO]

Snelle sportmotor
duurder in premie

door Dominique Weesie - DEN HAAG, woensdag

De verzekeraars gaan de bestuurders van snelle sportmotorfietsen hard aanpakken. Uit berekeningen blijkt dat berijders van dergelijke pk-monsters veel vaker bij ongelukken betrokken zijn en bovendien hogere schades veroorzaken dan de 'reguliere' motorrijder.


In de RAI in Amsterdam is men druk bezig met de voorbereidingen van de motor-RAI die vandaag voor het publiek wordt geopend.
FOTO: RICHARD MOUW

Daarom introduceert de ANWB vandaag een nieuwe motorverzekering, die bezitters van snelle racemachines een forse premieverhoging in het vooruitzicht stelt. Eigenaren van een toermotor of shopper daarentegen zijn met de nieuwe verzekering veel goedkoper uit.

Dat heeft de directeur G. van Woerkom van de ANWB desgevraagd bevestigd.

Aan de nieuwe verzekering is volgens de ANWB uitgebreid onderzoek vooraf gegaan. Hieruit is onder meer gebleken dat het vermogen van een motor meer zegt over de te verzekeren risico's dan de cilinderinhoud. Kortom: hoe meer pk's, hoe hoger de kans op schade. Deze uitkomst heeft Unigarant, een honderd procent dochter van de ANWB, doen besluiten de berekening voortaan op basis van het vermogen te gaan vaststellen.

Berekening

Voor de berekening van de premies bestaan drie categorieën; tot 68 pk, tot 100 pk en alles wat daarboven komt. "Nu is het nog zo dat je bijvoorbeeld voor een Harley Davidson op basis van de cilinderinhoud een flinke verzekeringspremie betaalt. Terwijl die motorfiets helemaal niet zoveel pk's heeft", aldus G. J. Westerman, adjunct-directeur bij Unigarant.

Met de introductie van de nieuwe motorverzekering zullen echter veel shoppers en toermotoren goedkoper uit zijn. Westerman: "Met andere woorden, hoe lager het vermogen, hoe goedkoper de verzekeringspremie wordt. Dit kan oplopen tot een korting van dertig procent."

Eerder dit jaar kondigde minister Netelenbos (Verkeer) al aan snelle racemonsters, met een top van ruim 300 kilometer per uur, te willen verbieden. De strenge Europese wetgeving heeft de bewindsvrouw inmiddels doen afzien van dit plan.

Blij

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is daarom blij met het initiatief van de ANWB. Volgens VVN kwamen er vorig jaar 76 motorrijders om in het verkeer en vielen er nog eens 900 zwaargewonden. "Met name berijders van sportmotorfietsen zijn veel vaker bij ernstige ongevallen betrokken", aldus woordvoerder B. Woudenberg.

Volgens de VVN-zegsman is het overigens in Duitsland al heel gebruikelijk op basis van het vermogen de premie vast te stellen. "Hoe meer pk's je tussen je benen hebt, hoe kwetsbaarder je bent. En motorrijders die dergelijke pk-monsters kopen, willen die ook gebruiken. Verzekeringen zijn daarom een heel goed instrument om mee te helpen het gedrag te beïnvloeden. Zeker wanneer je met een financiële prikkel niet alleen straft, maar ook beloont."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.