OV wil student uit bus
en trein tijdens spits
Van een onzer verslaggevers - DEN HAAG, dinsdag
Het openbaar vervoer wil dat scholen en
universiteiten een uurtje later beginnen zodat studenten tijdens de
spits minder gebruikmaken van bus en trein. De maximumsnelheid van
bussen op de snelweg moet van 80 naar 100 kilometer per uur worden
opgetrokken.
De conducteur zal weer een vaste plek in het openbaar
vervoer moeten krijgen. Met behulp van moderne communnicatie als
mobiele telefonie moeten reizigers beter geïnformeerd worden over
vertragingen.
Dit zijn enkele aanbevelingen die de NS en de
regionale- en stadsbusbedrijven aan minister Netelenbos van Verkeer en
Waterstaat doen. Het doel is het openbaar vervoer aantrekkelijker te
maken in de concurrentieslag met de auto.
De aanbevelingen staan in de nota Ambities voor het
openbaar vervoer in 2010 die op verzoek van de bewindsvrouw is gemaakt.
Ontlasten
Door de scholen een uur later te laten
beginnen denken de bedrijven de spits te ontlasten. ,,Probleem is dat
iedereen tegelijk reist. Daar moet je verschuiving in zien aan te
brengen. In de daluren is nog voldoende ruimte. Als het onderwijs een
uurtje later begint, verhoog je de kwaliteit van het vervoer tijdens de
spits en verlaag je de kosten tijdens de daluren. Dit is een belangrijk
punt voor ons, maar zal moeilijk zijn om snel te realiseren'', aldus
een woordvoerder van een van de betrokken busbedrijven.
De bedrijven in het openbaar vervoer hebben dit punt
al eerder aangesneden bij het ministerie van Onderwijs. Toen maakte het
deel uit van de onderhandelingen over de nieuwe OV-jaarkaart voor
studenten.
In 2010 willen de bedrijven een systeem hebben waarbij
trein, bus, tram, metro en boot naadloos op elkaar aansluiten. Fiets,
taxi en auto dienen in die zienswijze om de klant naar het openbaar
vervoer te brengen. Ook tussen regio's moet een betere aansluiting
komen. Daar zien de opstellers van de nota een flinke rol voor de
rijksoverheid weggelegd.
Om de veiligheid te vergroten pleiten de bedrijven met
name de haltes van metro's minder ,,open te maken''. Stations, haltes
en materieel moeten beter worden onderhouden. In de Randstad moet op
bus, tram en metro de conducteur weer terugkomen.
De nota dient als voorbereiding voor het Nationaal
Verkeers- en Vervoersplan (NVVP) dat komend voorjaar moet verschijnen.
|