Hewlett-Packard wil veel
agressiever de markt op
door Monique Harmsen - PARIJS, maandag
Ruim 25 jaar lang
was ze van veraf een bewonderaarster van Hewlett-Packard en gedurende
haar carrière bij het telecombedrijf AT&T was de onderneming
voor haar een maatstaf, toch ziet Carleton (Carly) Fiorina (44), sinds
19 juli de nieuwe bestuursvoorzitter van HP, ook haarscherp wat er mis
is met een van de grondleggers van de moderne it-industrie. HP is te
log en misschien ook wel een beetje te zelfgenoegzaam geworden. De
interne bureaucratie is een zware ballast die innovaties in de weg
staat. Verder is het bedrijf te bescheiden over het eigen kunnen. HP
draagt haar strategie en activiteiten niet goed uit naar buiten.
Fiorina, die eerder al de afsplitsing van Lucent van
AT&T begeleidde, heeft zichzelf 90 dagen gegeven om het
veranderingsproces dat HP klaar moet maken voor de 21e eeuw op de rails
te zetten. Voor 1 november moet duidelijk zijn hoe "the grand old
man van de it-industrie" de volgende eeuw ingaat. Ze heeft er zin
in. Enthousiast vertelt ze over de reacties en de bereidheid tot
veranderen van de HP-medewerkers en over de kansen die het bedrijf
heeft. Er moeten dan wel wat knoppen worden omgezet. Aan ideeën
ontbreekt het HP volgens Fiorina niet, wel aan het omzetten hiervan in
producten en de marketing van die producten.
De nieuwe topvrouw verwoordt het zo: "HP heeft
enorm veel potentieel maar presteert hier niet naar. In de snelle
wereld van het internet moet HP een veel agressievere en grotere rol in
de markt gaan spelen met als uiteindelijk doel de marktleider te
worden." Dit vergt in haar visie ook een mentale omslag bij de
123.500 HP-medewerkers wereldwijd. "We moeten niet tevreden zijn
als we goed werk leveren en doen wat de klant vraagt, maar we moeten de
beste willen zijn."
Bang voor een schoktherapie met massa-ontslagen zoals
bij een aantal concurrenten, hoeven de werknemers van HP niet te zijn.
Fiorina is meer voorstander van een geleidelijk proces. "We moeten
weer terug naar onze wortels. Het goede van HP, de innovatieve kracht,
klantgerichtheid, prestatiegerichtheid en de bedrijfsethiek moeten
behouden blijven. Dat is de ziel van het bedrijf. We moeten echter goed
in de organisatie kijken en ons ontdoen van alle dingen die in de weg
staan. We hebben bijvoorbeeld 750 websites voor werknemerstrainingen.
Dat is veel te veel."
Ook de beloningsstructuur zal aan een scherp oog worden
onderworpen. Fiorina, die zelfs het grootste deel van haar salaris in
opties krijgt uitbetaald, wil dit systeem ook voor de werknemers
invoeren. Op deze manier moeten werknemers geprikkeld worden tot meer
initiatieven.
In de strategische keus van Fiorina ligt de nadruk op
het internet. HP is nooit een leider op dit gebied geweest. Daar waar
IBM een grote marketingcampagne rond e-business startte en andere
concurrenten het ene initiatief na het andere aankondigen, hulde HP
zich in stilzwijgen. Fiorina slaat echter terug met een nieuwe
strategie, namelijk de e-services. "E-commerce is alweer
uit", stelt ze zonder blikken of blozen. "Iedereen praat nu
over e-services en dat is iets waar HP een half jaar geleden mee
begonnen is en dat nu wordt overgenomen door de concurrentie.
E-services, dienstverlening rond het internet, is hoofdstuk 2 van het
internet. Het lijkt net of HP het internet net ontdekt, maar we zijn
gewoon niet assertief genoeg geweest in hoofdstuk 1. Jaren geleden was
HP al een pionier in standaarden voor het internet en
beveiligingssoftware voor e-commerce maar we hebben dit niet goed
doorgezet."
HP heeft volgens Carly Fiorina een goede uitgangspositie
om een leidinggevende rol in deze markt te veroveren. "We kunnen
applicaties en een goede infrastructuur leveren. Bovendien leveren we
ook diensten. We hebben consultants die de klanten kunnen helpen. In
tegenstelling tot e-business richten wij ons niet alleen op bedrijven
maar ook op de consumenten."
Aan de basis van de internetstrategie staan de bestaande
activiteiten zoals de digitale beeldverwerking, opslagmedia, printers
en de grotere bedrijfscomputersystemen. Fiorina heeft er grote plannen
mee; het streven is om in al deze gebieden een leider te worden.
"HP heeft een sterke computer en beeldtechnologie, bovendien zijn
we wereldwijd aanwezig. Deze combinatie moeten we beter benutten."
Deze week is HP ook vertegenwoordigd op de grote
telecomconferentie in Genève. Daar presenteert het bedrijf zich
als een internetbedrijf. In december start een volgens Fiorina zeer
grootscheepse en agressieve reclamecampagne.
|