Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


maandag
11 oktober 1999

 


[Autosite]
[Nationaal Spaarfonds]
[BOL, voor al uw boeken]
[Prive Roddelbox]

Tranen bij herdenking
doden van treinramp

Van onze correspondent - LONDEN, maandag

De Britse regering bereidt noodwetgeving voor om de huidige beheerder en eigenaar van de Britse spoorweg-infrastructuur, het bedrijf Railtrack, de bevoegdheden voor het veiligheidsbeleid af te nemen. De minister van Verkeer, John Prescott, wil een onafhankelijk toezichtsorgaan instellen naar aanleiding van de treinramp van afgelopen dinsdag in West-Londen waarbij volgens de laatste politiegegevens waarschijnlijk veertig mensen zijn omgekomen.

Railtrack is verantwoordelijk voor de waarschuwingslichten langs de spoorlijnen, de stations en de rails, maar de treinen zelf worden geëxploiteerd door een twintigtal verschillende privé-spoorwegmaatschappijen die elk verantwoordelijk zijn voor hun apparatuur aan boord.

Tot nu toe vonden de betrokken partijen de investering die nodig is om de Britse spoorwegen met de modernste apparatuur te beveiligen (3,3 miljard gulden) niet noodzakelijk.

Klagen
De eerste onderzoeken naar de oorzaak van de ramp tonen aan dat de machinist van de uit het station Paddington vertrekkende lokale trein twee keer een oranje en een rood signaal heeft genegeerd. Nu blijkt dat machinisten al jaren lang klagen over de slechte zichtbaarheid van dit bewuste nummer 109-signaal.

Er zouden plannen hebben bestaan om het signaal in het jaar 2003 te vervangen. Nummer 109 is ook een doorslaggevende factor bij een soortgelijke treinramp in 1997 op hetzelfde stuk spoorbaan.

"We zullen ons erbij neerleggen dat de veiligheidscontrole uit onze handen wordt genomen", aldus Railtrack-directeur Gerald Corbett. "Wij zijn aanspreekbaar op de seinen en het spoor. De waarschuwingslichten bij dit ongeluk stonden echter op rood en werkten goed."

De spoorwegvakbonden juichen het besluit om een onafhankelijk orgaan in te stellen toe. "Wij zijn er nooit voorstander van geweest dat Railtrack zowel over de commerciële exploitatie van de spoorwegen gaat als over het toezicht op de veiligheid", aldus secretaris-generaal Mick Rix.

Onrust
Terwijl gisteren een herdenkingsdienst voor de omgekomen passagiers en de twee machinisten vlakbij de plek van de ramp werd gehouden, ontstond er opnieuw onrust onder het publiek over de onthulling van Great Western, een van de twee maatschappijen die bij de ramp betrokken waren, dat drie wagons van de intercity van Cheltenham naar Londen ook al van de ramptrein van 1997 deel uitmaakten.

De bekendmaking deed bij veel mensen het gevoel ontstaan dat de maatschappij oud en mogelijk bij de eerdere botsing ontwricht materiaal had ingezet. De vakbonden eisen hiernaar een onderzoek.

Overlevenden van de ramp van vorige week hebben geklaagd dat het vrijwel onmogelijk was om na de botsing uit de wagons te ontsnappen. De deuren zaten muurvast en de ruiten bleken onbreekbaar met de hamers die voor noodgevallen aan boord zijn.

Een deelneemster aan de herdenkingsdienst gisteren voor de doden van de treinramp in Londen vorige week kan haar tranen niet bedwingen. De dienst werd gehouden op een parkeerplaats van een supermarkt die is gelegen nabij de plek van de ramp. Het parkeerterrein diende als eerste opvangcentrum voor de zwaargewonden.

FOTO: AP






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.