Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
8 oktober 1999

 


[Oce]
[V & L informatica]
[Postbank WinstVastKoopsom]
[BOL, voor al uw boeken]
[Tele2]

Ahold topman: "Belang
e-commerce overschat"

AMSTERDAM, vrijdag

Het belang van e-commerce wordt zwaar overschat. Het is gewoon een nieuw medium en een nieuw distributiekanaal, meer niet. Vooral in de supermarktbranche kan de handel via internet de echte winkel niet vervangen. Tot die conclusie kwam Ahold-topman C. van der Hoeven gisteren tijdens een bijeenkomst van de Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel.

"Niemand in deze branche kan dag in dag uit elk product binnen een half uur bij de klant thuisbezorgen", relativeerde hij het nut van de elektronische snelweg. "Je krijgt ontegenzeggelijk geïrriteerde klanten, want je kunt niet 100 procent van je producten snel genoeg afleveren." De meeste supermarkten verliezen dan ook evenveel aan e-commerce als het ze opbrengt, vermoedt hij.

Ahold zelf, de moeder van Albert Heijn, zit volgens hem al 15 jaar in elektronische handel (e-commerce) met zijn AH-thuisservice. Hierbij krijgt de klant via de telefoon en fax en sinds januari dit jaar ook via internet zijn boodschappen thuisbezorgd. Pas sinds kort draait de dienst met winst, zij het een schamele. "Van de vijftien jaar waren er 14 verliesgevend", rekende de Ahold-topman voor.

De grootgrutter wil wel toegeven dat internet voor een belangrijk deel aan de resultaten van de bezorgdienst heeft bijgedragen, die inmiddels goed is voor een jaaromzet van een paar miljoen. Vanuit een tiental winkels bedient de super een heel gevarieerd publiek. "In eerste instantie zou je zeggen dat vooral yuppen van de service gebruik maken, maar dat valt reuze mee", weet een woordvoerder van het concern. "Sommige mensen laten bijvoorbeeld één keer per maand zware dingen thuisbezorgen, zoals kratten bier." Binnen twee uur worden de boodschappen door Albert Heijn afgeleverd.

Inmiddels kunnen consumenten ook bij een aantal andere supermarkten, waaronder C1000, via internet hun dagelijkse inkopen doen.

FOTO: SJAAK RAMAKERS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.