Ahold topman: "Belang
e-commerce overschat"
AMSTERDAM, vrijdag
Het belang van
e-commerce wordt zwaar overschat. Het is gewoon een nieuw medium en een
nieuw distributiekanaal, meer niet. Vooral in de supermarktbranche kan
de handel via internet de echte winkel niet vervangen. Tot die
conclusie kwam Ahold-topman C. van der Hoeven gisteren tijdens een
bijeenkomst van de Nederlands-Amerikaanse Kamer van Koophandel.
"Niemand in deze branche kan dag in dag uit elk
product binnen een half uur bij de klant thuisbezorgen",
relativeerde hij het nut van de elektronische snelweg. "Je krijgt
ontegenzeggelijk geïrriteerde klanten, want je kunt niet 100
procent van je producten snel genoeg afleveren." De meeste
supermarkten verliezen dan ook evenveel aan e-commerce als het ze
opbrengt, vermoedt hij.
Ahold zelf, de moeder van Albert Heijn, zit volgens hem
al 15 jaar in elektronische handel (e-commerce) met zijn
AH-thuisservice. Hierbij krijgt de klant via de telefoon en fax en
sinds januari dit jaar ook via internet zijn boodschappen thuisbezorgd.
Pas sinds kort draait de dienst met winst, zij het een schamele.
"Van de vijftien jaar waren er 14 verliesgevend", rekende de
Ahold-topman voor.
De grootgrutter wil wel toegeven dat internet voor een
belangrijk deel aan de resultaten van de bezorgdienst heeft
bijgedragen, die inmiddels goed is voor een jaaromzet van een paar
miljoen. Vanuit een tiental winkels bedient de super een heel
gevarieerd publiek. "In eerste instantie zou je zeggen dat vooral
yuppen van de service gebruik maken, maar dat valt reuze mee",
weet een woordvoerder van het concern. "Sommige mensen laten
bijvoorbeeld één keer per maand zware dingen
thuisbezorgen, zoals kratten bier." Binnen twee uur worden de
boodschappen door Albert Heijn afgeleverd.
Inmiddels kunnen consumenten ook bij een aantal
andere supermarkten, waaronder C1000, via internet hun dagelijkse
inkopen doen.
FOTO: SJAAK RAMAKERS
|