Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
8 oktober 1999

 


[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]
[Prive Roddelbox]
[Nationaal Spaarfonds]
[Netaspect]

Londen zoekt wanhopig
naar vermisten

Van onze correspondent - LONDEN, vrijdag

Zeker 127 mensen worden vermist na de treinramp bij het Londense Paddington station van afgelopen dinsdag. Dit heeft de politie gisteren bekend gemaakt. Ze zijn vermoedelijk dood, maar kunnen hoogst waarschijnlijk niet geïdentificeerd worden als ze in de eerste klas coupé H zaten, die volledig is uitgebrand. Veel meer dan as zal er niet van hen over zijn. In totaal zijn nog slechts 33 lijken geborgen.

Als stille getuigen stonden gisteren in de ochtendvorst op parkeerplaatsen langs de route Cheltenham-Londen tientallen, meest duurdere auto's, met een verlopen parkeerticket achter de ruit. Veel forenzen laten hun auto daar achter en gaan verder met de trein. Aan de hand van de kentekens hoopt de politie enig zicht te krijgen op wie in de uitgebrande treincoupé H kan hebben gezeten. Het feit dat Groot-Brittannië geen bevolkingsregister kent, bemoeilijkt het zoeken nog eens extra.

Politie- en brandweermensen konden gisteren nauwelijks hun emoties bedwingen toen zij de situatie bij en in wagon H beschreven. "Overal liggen persoonlijke bezittingen", snikte agent Derek Worsfold. Naar verluidt waren er minutenlang na de ramp rinkelende mobiele telefoons te horen, die in de puinhoop onbereikbaar waren voor de bezitters of niet meer konden worden beantwoord.

As en puin

Hoofdofficier Tony Thompson van de transportpolitie zei: "We weten niet wat we zullen vinden in wagon H. Het is allemaal as en puin, wel kniediep." Gevreesd wordt dat weinig van de omgekomen passagiers uit wagon H kunnen worden geïdentificeerd.

Omdat ook uiterst moeilijk is vast te stellen hoeveel mensen precies in de twee ramptreinen zaten, zullen mogelijk tientallen mensen als vermist blijven geregistreerd, hetgeen voor de nabestaanden tot juridische problemen kan leiden bij het claimen van overlijdensverzekeringen.

"Er zijn misschien wel 50 mensen uit Reading en omgeving die zijn omgekomen, maar van wie geen lichaam meer over is. Dat maakt het rouwen bijzonder zwaar", aldus bisschop Dominic Walker van Reading.

Actie

De Britse vice-premier en minister van Verkeer John Prescott heeft gisteren de Britse spoorwegmaatschappijen bevolen zo snel mogelijk hun treinen uit te rusten met zogenaamde ATP-systemen. "Geld mag hierbij geen rol spelen", aldus Prescott, die onmiddellijke actie wil na de gruwelijke treinramp. Met ATP-apparatuur aan boord stopt een trein automatisch indien een machinist door een rood licht rijdt. Het negeren van een rood lichtsignaal is vrijwel zeker de oorzaak van de ramp.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.