Moederconcern
Verkade zoekt
naar een koper
LONDEN, donderdag
United Biscuits, het Britse moederconcern van
Verkade, wil geheel of gedeeltelijk worden overgenomen. Het bedrijf
zegt in gesprek te zijn met "een aantal partijen" over een
mogelijk bod. Tot de kandidaten voor een gedeeltelijke of volledige
overname rekenen analisten Unilever.
United Biscuits wil zich laten overnemen om de
aandeelhouders meer waar voor hun geld te geven. Het concern heeft de
afgelopen jaren dramatisch slecht gepresteerd op de Londense
effectenbeurs. De koers van het aandeel kelderde van 4,24 pond eind
1990 tot 1,88 pond afgelopen vrijdag, terwijl het gemiddelde koerspeil
op de beurs in die periode meer dan verdubbelde.
De bekendmaking van gesprekken over een overname heeft
gezorgd voor een flink koersherstel tot 2,28 pond. United Biscuits
verlangt van een bieder een prijs van ongeveer 3 pond per aandeel. Dat
komt neer op een overnamesom voor het hele concern van 1,4 miljard pond
(4,75 miljard).
United Biscuits behaalt 52 procent van zijn jaaromzet
van ongeveer 1,7 miljard pond (5,8 miljard) met koekjes, onder
meer van Verkade, het Belgische Delacre en het merk McVitie's. De rest
komt van snacks (25 procent) en diepvriesvoedsel (23 procent). De
laatstgenoemde divisie werd in augustus al te koop aangeboden.
Han van Lamoen van Delta Lloyd acht een overname door
Unilever ondenkbaar, omdat de activiteiten van United Biscuits niet tot
de kernactiviteiten van Unilever gerekend kunnen worden. "Unilever
is de laatste jaren juist bezig geweest zich te beperken tot haar
kernactiviteiten." Wasmiddelen en parfums, waar Unilever sterk in
is, ontbreken bij United Biscuits. Mocht Unilever toch onderdelen van
United Biscuits willen overnemen dan valt het nog de betwijfelen of de
mededingingsautoriteiten hun toestemming geven. "United Biscuits
is een hele grote onderneming in Engeland, evenals Unilever,"
aldus Van Lamoen.
Als belangrijkste kandidaat voor een gedeeltelijke of
volledige overname geldt overigens de Amerikaanse koekjesfabrikant
Nabisco. Verder zijn de namen genoemd van het Franse Danone, Philip
Morris en Cadbury Schweppes.
|