Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
7 oktober 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[Postbank WinstVastKoopsom]
[V & L informatica]
[Tele2]
[Oce]

Overnameslag Air Holland

door ARNOLD BURLAGE - SCHIPHOL, donderdag

Twee grote Europese reisorganisaties leveren momenteel slag om de overneming van Air Holland. Over enkele dagen wordt een besluit verwacht. Het gevecht gaat tussen het Britse Thomson en het Duitse HTUI, ontstaan na een samenvoeging van Hapag Lloyd en Turistik Union International (TUI). Beide reisconcerns zijn geïnteresseerd in een meerderheidsbelang.

Pikant detail is dat de Nederlands grootste reisconcern Travel Unie indirect bij de onderhandelingen is betrokken. Travel Unie, waarin de KLM een belang heeft van 9%, behoort tot het HTUI-concern.

Algemeen directeur Jan Heppener van Air Holland wilde gisteren niet ingaan op de kandidaten en "de kwetsbare stand van zaken in deze laatste dagen van de onderhandelingen". De huidige aandeelhouders van Air Holland zoeken al enige tijd naar een sterke financiële partner voor een noodzakelijke verdere groei.

Travel Unie, vooral bekend van Holland International en Arke reizen, zou de vloot van Air Holland voor een groot deel alleen kunnen vullen. Het Britse Thomson, dat in ons land met Air Holland het eerste bruggenhoofd zou verwerven, zou daarvoor met andere reisorganisaties in ons land willen samenwerken.

Thomson bezit in Engeland al de grote luchtvaartmaatschappij Britannia. HTUI heeft op haar beurt in Duitsland ook een eigen maatschappij, Hapag Lloyd.

De Nederlandse Schreiner Luchtvaart Groep, die al veel langer probeert een belang in Air Holland te krijgen, is naar verluidt nog steeds de derde serieuze kanshebber op zeggenschap bij de vierde luchtvaartmaatschappij van ons land.

Prijsvechter EasyJet is definitief afgevallen als kandidaat, omdat die een veel te laag bod zou hebben gedaan, enkel om vliegtuigen en vliegvergunningen op Schiphol te bemachtigen. Het moet de KLM veel waard zijn geweest om die concurrent en verder dalende tarieven op onze nationale luchthaven weg te houden. Of dat heeft geleid tot de onverwachte belangstelling van HTUI, is onduidelijk.

Air Holland is Nederlands 'laatste' onafhankelijke luchtvaartmaatschappij, niet behorend tot de KLM-groep, zoals Martinair en Transavia. De huidige aandeelhouders van Air Holland zijn de reisorganisatie Sudtours, Senco Investments van Heerema Blue Water, Weetwee Holding, Stichting Air Holland Personeel en de familie F. Flipsen. De maatschappij heeft een jaaromzet van ƒ230 miljoen. De vloot telt vier Boeings 757 en drie Boeings 737.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.