Overnameslag Air Holland
door ARNOLD BURLAGE - SCHIPHOL, donderdag
Twee grote Europese reisorganisaties leveren
momenteel slag om de overneming van Air Holland. Over enkele dagen
wordt een besluit verwacht. Het gevecht gaat tussen het Britse Thomson
en het Duitse HTUI, ontstaan na een samenvoeging van Hapag Lloyd en
Turistik Union International (TUI). Beide reisconcerns zijn
geïnteresseerd in een meerderheidsbelang.
Pikant detail is dat de Nederlands grootste reisconcern
Travel Unie indirect bij de onderhandelingen is betrokken. Travel Unie,
waarin de KLM een belang heeft van 9%, behoort tot het HTUI-concern.
Algemeen directeur Jan Heppener van Air Holland wilde
gisteren niet ingaan op de kandidaten en "de kwetsbare stand van
zaken in deze laatste dagen van de onderhandelingen". De huidige
aandeelhouders van Air Holland zoeken al enige tijd naar een sterke
financiële partner voor een noodzakelijke verdere groei.
Travel Unie, vooral bekend van Holland International
en Arke reizen, zou de vloot van Air Holland voor een groot deel alleen
kunnen vullen. Het Britse Thomson, dat in ons land met Air Holland het
eerste bruggenhoofd zou verwerven, zou daarvoor met andere
reisorganisaties in ons land willen samenwerken.
Thomson bezit in Engeland al de grote
luchtvaartmaatschappij Britannia. HTUI heeft op haar beurt in Duitsland
ook een eigen maatschappij, Hapag Lloyd.
De Nederlandse Schreiner Luchtvaart Groep, die al veel
langer probeert een belang in Air Holland te krijgen, is naar verluidt
nog steeds de derde serieuze kanshebber op zeggenschap bij de vierde
luchtvaartmaatschappij van ons land.
Prijsvechter EasyJet is definitief afgevallen als
kandidaat, omdat die een veel te laag bod zou hebben gedaan, enkel om
vliegtuigen en vliegvergunningen op Schiphol te bemachtigen. Het moet
de KLM veel waard zijn geweest om die concurrent en verder dalende
tarieven op onze nationale luchthaven weg te houden. Of dat heeft
geleid tot de onverwachte belangstelling van HTUI, is onduidelijk.
Air Holland is Nederlands 'laatste' onafhankelijke
luchtvaartmaatschappij, niet behorend tot de KLM-groep, zoals Martinair
en Transavia. De huidige aandeelhouders van Air Holland zijn de
reisorganisatie Sudtours, Senco Investments van Heerema Blue Water,
Weetwee Holding, Stichting Air Holland Personeel en de familie F.
Flipsen. De maatschappij heeft een jaaromzet van 230 miljoen. De
vloot telt vier Boeings 757 en drie Boeings 737.
|