Ahold stapt wereldwijd in
financiële dienstverlening
door MIRJAM BRINKS en MARIJN JONGSMA - ZAANDAM, donderdag
Supermarktconcern Ahold stapt wereldwijd in de
financiële dienstverlening. Binnenkort kan de consument in
verschillende ketens van de onderneming terecht voor bijvoorbeeld
verzekeringen, spaarplannen en hypotheken, stelt bestuursvoorzitter
drs. Cees van der Hoeven in een interview.
De Braziliaanse Ahold-keten Bompreco heeft nu al een
volwaardige credit card-organisatie. "Na lang overleg is onlangs
de beslissing gevallen dat we de financiële dienstverlening gaan
uitbreiden", aldus de Ahold-topman. "Het gaat om
supermarktketens in de hele wereld, inclusief Albert Heijn."

CEES VAN DER HOEVEN
... niet bang voor Wal-Mart ...
Er zijn verschillende mogelijkheden voor de precieze
uitwerking van deze stap. Zo is het denkbaar dat het concern het
helemaal zelf doet, de samenwerking aangaat met een bank of
verzekeringsmaatschappij, of de financiële dienstverlening totaal
uitbesteedt. In het laatste geval kan dit zowel onder de vlag van
bijvoorbeeld Albert Heijn als onder de naam van de betrokken bank of
verzekeraar zelf. Zo heeft een aantal Amerikaanse ketens van Ahold al
een bankvestiging in de supermarkt.
De al bestaande klantenkaarten (zoals de bonuskaart bij
'oerdochter' Albert Heijn) spelen in de branchevreemde uitbreiding van
de dienstverlening een essentiële rol. Zo zal de bonuskaart steeds
meer functies krijgen, te vergelijken met een bank- of verzekeringspas.
De bonuskaart werd oorspronkelijk in het leven
geroepen om de klantentrouw te bevorderen. Van der Hoeven: "Naast
de speciale kortingen voor kaarthouders zullen we ook algemene
aanbiedingen blijven doen. De ervaring heeft ons echter geleerd dat de
koopjes al vrijwel op zijn als de trouwe klant in de winkel komt. Er is
in Nederland nou eenmaal een groep mensen die alle aanbiedingen
afloopt."
Met de komst van de klantenkaart weet Albert Heijn nu
waar de anonieme klant woont, en wat zijn koopgedrag is.
"Uiteindelijk willen we naar micro-marketing. Stel, je bent
bij ons een goede klant maar je koopt vrijwel geen vlees bij AH. Dan
kunnen we je persoonlijk benaderen en een speciale aanbieding doen. Een
ander voorbeeld. Iemand koopt nooit luiers, en van de ene op de andere
dag wel. De kar zit vol met Pampers. Als Huggies dan met een campagne
komt, dan kunnen we deze klant vroegtijdig daarop attenderen. De
mogelijkheden hebben we. Maar in Nederland liggen deze zaken heel
gevoelig, ook al kiezen klanten er zélf voor om wel of niet
persoonlijke gegeven te verstrekken. In de Verenigde Staten, waar Bi-Lo
(in 1977 Ahold's eerste acquisitie in de VS, red.) al zo ver is, wordt
het heel normaal gevonden."
Ook op het overnamefront zal de Zaanse supermarktreus
binnenkort weer van zich doen spreken, verzekert Van der Hoeven. Al
laat hij zich bij voorkeur niet opjutten door het fusie- en
overnamegeweld dat een spoor door Europa trekt.
"De hoeksteen van Ahold is autonome groei, en
die bedraagt jaarlijks wereldwijd 6 tot 7%, terwijl de markt slechts 1
à 2% groeit. Daarmee realiseren wij een jaarlijkse autonome
winstgroei van 15%. Daarbovenop komen de kleinere acquisities die we
toevoegen aan onze bestaande ketens. De laatste tijd hebben we iedere
twee weken wel zo'n overname; vooral Spanje en Argentinië hebben
veel te bieden. Ons handelsmerk is echter ontstaan door het aankopen
van middelgrote ketens met een sterke merknaam en een omzet tussen de
twee en tien miljard gulden, zoals Giant Food en Stop & Shop."
Volgens de bestuursvoorzitter zijn er op dit vlak nog
zo'n tien mogelijkheden in de VS, Zuid-Amerika en Europa. "Voor
het grootste deel betreft het enorme familiebedrijven. Omdat ze geen
beursnotering hebben komen ze ook niet op de analistenlijstjes voor.
Het zou mij zeer verbazen als we volgend jaar niet weer een overname in
deze categorie deden."
Over een eventuele mega-overname of -fusie is Van der
Hoeven beduidend terughoudender. "Maak je dan een fout, dan heb je
het gehad. Bovendien is het niet essentieel, want ook zonder zo'n
enorme transactie kunnen we de omzet in de komende vijf jaar
verdubbelen. Dat brengt ons in de categorie van de allergrootsten."
In deze groep staat het Amerikaanse Wal-Mart een
combinatie van supermarkt en warenhuis nog steeds eenzaam bovenaan.
Onlangs zette het concern voet op Europese bodem, onder meer met de
overname van het Britse Asda. In het Verenigd Koninkrijk is inmiddels
een prijzenslag losgebarsten om de nieuwkomer de pas af te snijden.
"Ik denk niet dat Wal-Mart de oversteek naar
Nederland waagt", reageert Van der Hoeven. "We hebben veel
speciaalzaken, weinig bouwlocaties en relatief lage prijzen. Allemaal
niet gunstig voor een hypermarkt. Waarom zou je een half uur in de file
gaan staan om naar een megastore te gaan, terwijl je intussen langs
vijf goede winkels komt?"
|