Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
7 oktober 1999

 


[Tele2]
[Postbank WinstVastKoopsom]
[V & L informatica]
[Oce]
[BOL, voor al uw boeken]

Ahold stapt wereldwijd in
financiële dienstverlening

door MIRJAM BRINKS en MARIJN JONGSMA - ZAANDAM, donderdag

Supermarktconcern Ahold stapt wereldwijd in de financiële dienstverlening. Binnenkort kan de consument in verschillende ketens van de onderneming terecht voor bijvoorbeeld verzekeringen, spaarplannen en hypotheken, stelt bestuursvoorzitter drs. Cees van der Hoeven in een interview.

De Braziliaanse Ahold-keten Bompreco heeft nu al een volwaardige credit card-organisatie. "Na lang overleg is onlangs de beslissing gevallen dat we de financiële dienstverlening gaan uitbreiden", aldus de Ahold-topman. "Het gaat om supermarktketens in de hele wereld, inclusief Albert Heijn."


CEES VAN DER HOEVEN
... niet bang voor Wal-Mart ...

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de precieze uitwerking van deze stap. Zo is het denkbaar dat het concern het helemaal zelf doet, de samenwerking aangaat met een bank of verzekeringsmaatschappij, of de financiële dienstverlening totaal uitbesteedt. In het laatste geval kan dit zowel onder de vlag van bijvoorbeeld Albert Heijn als onder de naam van de betrokken bank of verzekeraar zelf. Zo heeft een aantal Amerikaanse ketens van Ahold al een bankvestiging in de supermarkt.

De al bestaande klantenkaarten (zoals de bonuskaart bij 'oerdochter' Albert Heijn) spelen in de branchevreemde uitbreiding van de dienstverlening een essentiële rol. Zo zal de bonuskaart steeds meer functies krijgen, te vergelijken met een bank- of verzekeringspas.

De bonuskaart werd oorspronkelijk in het leven geroepen om de klantentrouw te bevorderen. Van der Hoeven: "Naast de speciale kortingen voor kaarthouders zullen we ook algemene aanbiedingen blijven doen. De ervaring heeft ons echter geleerd dat de koopjes al vrijwel op zijn als de trouwe klant in de winkel komt. Er is in Nederland nou eenmaal een groep mensen die alle aanbiedingen afloopt."

Met de komst van de klantenkaart weet Albert Heijn nu waar de anonieme klant woont, en wat zijn koopgedrag is. "Uiteindelijk willen we naar micro-marketing. Stel, je bent bij ons een goede klant maar je koopt vrijwel geen vlees bij AH. Dan kunnen we je persoonlijk benaderen en een speciale aanbieding doen. Een ander voorbeeld. Iemand koopt nooit luiers, en van de ene op de andere dag wel. De kar zit vol met Pampers. Als Huggies dan met een campagne komt, dan kunnen we deze klant vroegtijdig daarop attenderen. De mogelijkheden hebben we. Maar in Nederland liggen deze zaken heel gevoelig, ook al kiezen klanten er zélf voor om wel of niet persoonlijke gegeven te verstrekken. In de Verenigde Staten, waar Bi-Lo (in 1977 Ahold's eerste acquisitie in de VS, red.) al zo ver is, wordt het heel normaal gevonden."

Ook op het overnamefront zal de Zaanse supermarktreus binnenkort weer van zich doen spreken, verzekert Van der Hoeven. Al laat hij zich bij voorkeur niet opjutten door het fusie- en overnamegeweld dat een spoor door Europa trekt.

"De hoeksteen van Ahold is autonome groei, en die bedraagt jaarlijks wereldwijd 6 tot 7%, terwijl de markt slechts 1 à 2% groeit. Daarmee realiseren wij een jaarlijkse autonome winstgroei van 15%. Daarbovenop komen de kleinere acquisities die we toevoegen aan onze bestaande ketens. De laatste tijd hebben we iedere twee weken wel zo'n overname; vooral Spanje en Argentinië hebben veel te bieden. Ons handelsmerk is echter ontstaan door het aankopen van middelgrote ketens met een sterke merknaam en een omzet tussen de twee en tien miljard gulden, zoals Giant Food en Stop & Shop."

Volgens de bestuursvoorzitter zijn er op dit vlak nog zo'n tien mogelijkheden in de VS, Zuid-Amerika en Europa. "Voor het grootste deel betreft het enorme familiebedrijven. Omdat ze geen beursnotering hebben komen ze ook niet op de analistenlijstjes voor. Het zou mij zeer verbazen als we volgend jaar niet weer een overname in deze categorie deden."

Over een eventuele mega-overname of -fusie is Van der Hoeven beduidend terughoudender. "Maak je dan een fout, dan heb je het gehad. Bovendien is het niet essentieel, want ook zonder zo'n enorme transactie kunnen we de omzet in de komende vijf jaar verdubbelen. Dat brengt ons in de categorie van de allergrootsten."

In deze groep staat het Amerikaanse Wal-Mart een combinatie van supermarkt en warenhuis nog steeds eenzaam bovenaan. Onlangs zette het concern voet op Europese bodem, onder meer met de overname van het Britse Asda. In het Verenigd Koninkrijk is inmiddels een prijzenslag losgebarsten om de nieuwkomer de pas af te snijden.

"Ik denk niet dat Wal-Mart de oversteek naar Nederland waagt", reageert Van der Hoeven. "We hebben veel speciaalzaken, weinig bouwlocaties en relatief lage prijzen. Allemaal niet gunstig voor een hypermarkt. Waarom zou je een half uur in de file gaan staan om naar een megastore te gaan, terwijl je intussen langs vijf goede winkels komt?"






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.