Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
7 oktober 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[Nationaal Spaarfonds]
[Autosite]
[Prive Roddelbox]
[Netaspect]

Treinramp bij Londen
eiste zeker 70 levens

Van onze correspondent - LONDEN, donderdag

Het treinongeluk in West-Londen dat afgelopen dinsdagmorgen zeker 70 levens eiste en 160 gewonden, is in Engeland als een bom ingeslagen. Volgens reddingswerkers kan het dodental tot boven de 100 stijgen, zo meldde de politie.

Tegenstanders van de in 1996 doorgevoerde privatisering van de spoorwegen beschuldigden gisteren de spoorwegbedrijven ervan uit te zijn op snelle winst en de veiligheidsnormen aan hun laars te lappen.

"Ze moorden om geld te besparen", zei mr. Louise Christian glashard. Zij is een van de juristen die de slachtoffers vertegenwoordigen van de Southall-treinramp die twee jaar geleden op dezelfde plek zeven doden kostte. Vorige maand werd een machinist van een van de treinen in staat van beschuldiging gesteld, omdat hij het rode stoplicht niet had gezien. Zijn dienst zat er op dat moment bijna op en was hij alvast begonnen zijn tas te pakken.

Hoewel het onderzoek naar de toedracht van de jongste ramp nog nauwelijks is begonnen, lijkt het erop dat ook nu een rood stoplicht werd genegeerd. Sinds de privatisering is het rijden door rood licht met 8 procent gestegen tot in totaal 643 keer.

De meeste treinen hebben alleen een waarschuwingsapparaat; de machinist moet de locomotief zelf stilzetten. De machinisten klagen echter dat er door verouderde apparatuur vaak loos alarm is, waardoor ze ertoe neigen het rode licht te negeren. De passagiers klagen nu al eindeloos over vertragingen.

Automatisch

De roep om zogenaamde ATP-systemen, waarbij de trein automatisch stopt als een rood licht wordt genegeerd, is nu luider geworden. In tegenstelling tot de meeste andere EU-lidstaten, waaronder Nederland, zijn de Britse spoorwegen hiermee niet uitgerust. De kosten worden geschat op 3,3 miljard gulden.

Het is te gemakkelijk om slechts drie jaar na de privatisering van de spoorwegen alleen de privé-ondernemingen de schuld te geven. Het ergste ongeluk in de moderne treingeschiedenis, dat 44 doden kostte, vond plaats in 1988, ook aan de rand van Londen en onder de Conservatieve regering.

Toen duidelijk werd hoe verouderd het Britse spoorwegstelsel en rollend materieel was, besloot die regering de zaak te verkopen in de hoop dat concurrentie tussen verschillende maatschappijen de kwaliteit en service zou bevorderen en de prijs van een treinkaartje betaalbaar zou houden. De politiek durfde het niet aan om via belastingheffingen de peperdure, noodzakelijke investeringen op het publiek af te wentelen.

"Reizen per trein blijft nog steeds een uiterst veilige vervoermethode", zei Mike Mitchell, directeur van Great Western na het ongeluk dinsdag. Statistisch gezien heeft hij gelijk. Elke dag komen er tien mensen in het autoverkeer om: ruim 3500 per jaar.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.