Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
7 oktober 1999

 


[CMG]
[Eurocard Mastercard]
[Oce]
[BOL, voor al uw boeken]
[Brunel]
[ABN AMRO]
[Primafoon]
[Demon]
[Compu'Train]

Extra spiegels in trucks verplicht

door Dominique Weesie - DEN HAAG, donderdag

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil extra spiegels en camera's op vrachtwagens gaan verplichten. Het departement hoopt op deze manier het aantal ernstige ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens fors te kunnen terugdringen.

De dode hoek bij vrachtwagens is een groot probleem. Jaarlijks vallen er tussen de 25 en 30 dodelijke slachtoffers bij ongevallen met rechtsafslaande trucks en rechtdoor rijdende fietsers en bromfietsers. Een dergelijke aanrijding is in bijna tweederde van de gevallen dodelijk. Met name kinderen blijken vaak het slachtoffer te zijn.

Europees

Minister Netelenbos (Verkeer) wil dan ook zo snel mogelijk een wettelijke maatregel invoeren waardoor de dode hoek in vrachtwagenspiegels definitief tot het verleden moet gaan behoren. Tegelijkertijd gaat het departement proberen het onderwerp hoog op de Europese politieke agenda te plaatsen.

Wanneer alles volgens plan verloopt kan de nieuwe wet en de veranderde Europese richtlijn er in 2005 zijn. Gezien het tempo waarmee op dit moment het huidige vrachtwagenpark wordt vervangen, zou dan in 2015 bijna iedere truck in ons land zijn voorzien van extra spiegels of camera's.

De maatregelen zijn deze week tijdens een besloten bijeenkomst op het departement bekendgemaakt. Tijdens dit overleg maakte Verkeer en Waterstaat ook de resultaten bekend van een door TNO uitgevoerd onderzoek naar zichtverbeterende systemen.

Daarbij kwamen de doblispiegel (een bolle breedzichtspiegel op de voorruit) en de camera onder de treeplank van de cabine er als besten vanaf. Het ministerie kijkt nog naar de mogelijkheid van een zogenoemde stimuleringsmaatregel. Op die manier kunnen transportondernemingen rekenen op subsidie of mogen zij zichtverbeterende systemen vervroegd afschrijven.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is verheugd over de plannen van Verkeer en Waterstaat. Woordvoerder B. Woudenberg: "Het is natuurlijk onaanvaardbaar dat een vrachtwagen die rechtsaf slaat fietsers en bromfietsers niet zou kunnen zien. Absurd. Daarom juichen wij elke ontwikkeling die in gang wordt gezet betreffende het oplossen van de dode hoek problematiek natuurlijk van harte toe."

Overigens worden door Verkeer en Waterstaat ook maatregelen voorbereid voor bestelwagens. Een extra zijruit, om zodoende de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers te verbeteren lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Probleem is echter dat het ministerie van Financiën destijds heeft bepaald dat bestelwagens met extra zijruiten in dezelfde categorie vallen als personenauto's en de eigenaren dus meer belasting moeten betalen. Volgens Verkeer en Waterstaat is deze maatregel de verkeersveiligheid niet ten goede gekomen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.