Extra spiegels in trucks verplicht
door Dominique Weesie - DEN HAAG, donderdag
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil extra
spiegels en camera's op vrachtwagens gaan verplichten. Het departement
hoopt op deze manier het aantal ernstige ongevallen met rechtsafslaande
vrachtwagens fors te kunnen terugdringen.
De dode hoek bij vrachtwagens is een groot probleem.
Jaarlijks vallen er tussen de 25 en 30 dodelijke slachtoffers bij
ongevallen met rechtsafslaande trucks en rechtdoor rijdende fietsers en
bromfietsers. Een dergelijke aanrijding is in bijna tweederde van de
gevallen dodelijk. Met name kinderen blijken vaak het slachtoffer te
zijn.
Europees
Minister Netelenbos (Verkeer) wil dan ook zo snel
mogelijk een wettelijke maatregel invoeren waardoor de dode hoek in
vrachtwagenspiegels definitief tot het verleden moet gaan behoren.
Tegelijkertijd gaat het departement proberen het onderwerp hoog op de
Europese politieke agenda te plaatsen.
Wanneer alles volgens plan verloopt kan de nieuwe wet en
de veranderde Europese richtlijn er in 2005 zijn. Gezien het tempo
waarmee op dit moment het huidige vrachtwagenpark wordt vervangen, zou
dan in 2015 bijna iedere truck in ons land zijn voorzien van extra
spiegels of camera's.
De maatregelen zijn deze week tijdens een besloten
bijeenkomst op het departement bekendgemaakt. Tijdens dit overleg
maakte Verkeer en Waterstaat ook de resultaten bekend van een door TNO
uitgevoerd onderzoek naar zichtverbeterende systemen.
Daarbij kwamen de doblispiegel (een bolle
breedzichtspiegel op de voorruit) en de camera onder de treeplank van
de cabine er als besten vanaf. Het ministerie kijkt nog naar de
mogelijkheid van een zogenoemde stimuleringsmaatregel. Op die manier
kunnen transportondernemingen rekenen op subsidie of mogen zij
zichtverbeterende systemen vervroegd afschrijven.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is verheugd over de
plannen van Verkeer en Waterstaat. Woordvoerder B. Woudenberg:
"Het is natuurlijk onaanvaardbaar dat een vrachtwagen die rechtsaf
slaat fietsers en bromfietsers niet zou kunnen zien. Absurd. Daarom
juichen wij elke ontwikkeling die in gang wordt gezet betreffende het
oplossen van de dode hoek problematiek natuurlijk van harte toe."
Overigens worden door Verkeer en Waterstaat ook
maatregelen voorbereid voor bestelwagens. Een extra zijruit, om
zodoende de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers te
verbeteren lijkt de meest voor de hand liggende oplossing. Probleem is
echter dat het ministerie van Financiën destijds heeft bepaald dat
bestelwagens met extra zijruiten in dezelfde categorie vallen als
personenauto's en de eigenaren dus meer belasting moeten betalen.
Volgens Verkeer en Waterstaat is deze maatregel de verkeersveiligheid
niet ten goede gekomen.
|