Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


donderdag
30 september 1999

 


[Brunel]
[Primafoon]
[Primafoon]
[Netaspect]
[CMG]
[Compu'Train]
[Oce]
[BOL, voor al uw boeken]
[ABN AMRO]

België stunt met prijs Dikke van Dale

Van onze correspondent - BRUSSEL, donderdag

De nieuwe Dikke van Dale is in grote Belgische supermarkten te koop tegen een stuntprijs. Zogenoemde hypermarkten als Makro, Cora en Bigg's vragen omgerekend slechts 220 gulden voor het woordenboek, terwijl de officiële adviesprijs op 361 gulden ligt. In Nederland kost de Van Dale 339 gulden.

In België mogen boekverkopers zelf weten welke prijzen zij berekenen. Algemeen secretaris W. de Mont van de Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekwezen (VBVB) verwacht dat heel wat Nederlanders de grens over zullen trekken om daarvan te profiteren.

De Mont vindt de stuntprijs 'absurd'. "De Van Dale wordt gewoon gebruikt om klanten te lokken", stelt hij. Een groothandelaar geeft toe dat de supermarkten vrijwel niets op het woordenboek verdienen: "Van Dale wordt zo de cola van de non-food, een product dat klanten naar de winkel moet trekken."

Vlaamse dagbladen registreren met genoegen dat er in de nieuwe editie voor het eerst ook typisch Belgisch-Nederlandse woorden zijn opgenomen zoals onthaalmoeder, blokrijden, misprijzen en croque-monsieur (tosti).

Ook zijn er typisch Belgische uitdrukkingen opgenomen zoals 'met twee maten en gewichten meten' en 'met een baksteen in de maag geboren zijn'.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.