Bols koopt Metaxa
en Asbach Uralt
Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, woensdag
Drankenbedrijf Bols neemt twee drankenmerken over van
het Britse concern Diageo. De merken Metaxa en Asbach Uralt worden
toegevoegd aan de lijst van jenevers en likeurtjes die Bols op de markt
brengt.
Hoeveel geld is gemoeid met de overname van beide merken
maakte Bols gisteren niet bekend. Wel werd gesteld dat beide bedrijven
ongeveer 160 miljoen zullen toevoegen aan de omzet van Bols.
De raad van bestuur verwacht over vijf à zes
weken nadere details van de overname bekend te kunnen maken. Momenteel
worden nog gesprekken gevoerd met lokale partners in Duitsland en
Griekenland over samenwerking.
Metaxa is een van 's werelds grootste merken in Grieks
gedistilleerd en wordt geproduceerd in Kifissia bij Athene. Het Griekse
drankje wordt geëxporteerd naar 75 landen. Naast thuismarkt
Griekenland zijn Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Polen
en de Baltische staten de belangrijkste afzetmarkten. In al deze
gebieden is Metaxa marktleider. De onderneming telt ongeveer 110
medewerkers.
Asbach Uralt, met een hoofdvestiging in Rüdesheim,
is de premium Duitse brandy en kent een grote afzet in Duitstalige
landen. Bij het bedrijf zijn ongeveer 100 mensen werkzaam.
De overnames passen in de strategie van Bols om te
groeien in de gespecialiseerde drankenmarkt. Daarbij passen merken die
een sterke positie op thuismarkten hebben. Sinds 1998 is Bols niet
langer onderdeel van BolsWessanen, maar is het zelfstandig. Eigenaars
zijn investeringsmaatschappij CVC Capital en het management.
Diageo wil zich huist concentreren op sterke mondiale
merken als Johnnie Walker, Smirnoff en J&B. De lokale drankenmerken
van het concern staan al enige tijd in de etalage. Eerder dit jaar
verkocht Diageo het belang in de Spaanse bierbrouwer Cruzcampo aan
Heineken.
|