Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


woensdag
29 september 1999

 


[Postbank WinstVastKoopsom]
[V & L informatica]
[Autosite]
[Oce]
[BOL, voor al uw boeken]

Bols koopt Metaxa
en Asbach Uralt

Van een onzer redacteuren - AMSTERDAM, woensdag

Drankenbedrijf Bols neemt twee drankenmerken over van het Britse concern Diageo. De merken Metaxa en Asbach Uralt worden toegevoegd aan de lijst van jenevers en likeurtjes die Bols op de markt brengt.

Hoeveel geld is gemoeid met de overname van beide merken maakte Bols gisteren niet bekend. Wel werd gesteld dat beide bedrijven ongeveer ƒ160 miljoen zullen toevoegen aan de omzet van Bols.

De raad van bestuur verwacht over vijf à zes weken nadere details van de overname bekend te kunnen maken. Momenteel worden nog gesprekken gevoerd met lokale partners in Duitsland en Griekenland over samenwerking.

Metaxa is een van 's werelds grootste merken in Grieks gedistilleerd en wordt geproduceerd in Kifissia bij Athene. Het Griekse drankje wordt geëxporteerd naar 75 landen. Naast thuismarkt Griekenland zijn Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Polen en de Baltische staten de belangrijkste afzetmarkten. In al deze gebieden is Metaxa marktleider. De onderneming telt ongeveer 110 medewerkers.

Asbach Uralt, met een hoofdvestiging in Rüdesheim, is de premium Duitse brandy en kent een grote afzet in Duitstalige landen. Bij het bedrijf zijn ongeveer 100 mensen werkzaam.

De overnames passen in de strategie van Bols om te groeien in de gespecialiseerde drankenmarkt. Daarbij passen merken die een sterke positie op thuismarkten hebben. Sinds 1998 is Bols niet langer onderdeel van BolsWessanen, maar is het zelfstandig. Eigenaars zijn investeringsmaatschappij CVC Capital en het management.

Diageo wil zich huist concentreren op sterke mondiale merken als Johnnie Walker, Smirnoff en J&B. De lokale drankenmerken van het concern staan al enige tijd in de etalage. Eerder dit jaar verkocht Diageo het belang in de Spaanse bierbrouwer Cruzcampo aan Heineken.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.