'Banken investeren zonder
echte visie in e-commerce'
Van een onzer verslaggevers - UTRECHT, woensdag
Hoewel banken en verzekeraars in Europa in toenemende
mate investeren in electronic commerce, ontbreekt
het hen aan een duidelijk onderbouwende strategie. Dit stelt
adviesbureau Ernst & Young op basis van onderzoek onder honderd
financiële instellingen. Volgens onderzoekster I. Rodenberg zouden
banken en verzekeraars niet alleen moeten willen investeren in
e-commerce om "klakkeloos mee te doen aan de mode", maar
duidelijke keuzes moeten maken over de rol die de nieuwe technologie
kan spelen binnen de strategie van de onderneming.
Ernst & Young bevroeg in het onderzoek Technology in
Financial Services honderd financiële instellingen over
investeringen in nieuwe technologieën als internet. Vooral
Amerikaanse en Europese bedrijven werden ondervraagd. Onder hen bevond
zich een drietal Nederlandse instellingen, maar welke dat zijn, wil
onderzoekster Rodenberg niet kwijt. De resultaten van het onderzoek
noemt ze "zonder meer van toepassing op de Nederlandse markt".
Volgens Ernst & Young nemen de investeringen in electronic
commerce hand over hand toe. Concrete bedragen noemt het
adviesbureau niet, maar van het totale budget dat banken en
verzekeraars in Europa in 1999 aan informatietechnologie (it) besteden,
zou 9% naar e-commerce toepassingen gaan (wereldwijd 10%). In 2002 zal
dat percentage volgens Ernst & Young 13 zijn (wereldwijd 14%). Ter
vergelijking: in 1997 werd nog niet meer dan 6% van alle investeringen
in it uitgetrokken voor e-commerce (wereldwijd 7%).
De argumenten die banken en verzekeraars voor de
investeringen in electronic commerce aandragen, variëren van het
werven van nieuwe klanten tot het besparen van kosten. Ook willen
financiële instellingen volgens Ernst & Young door middel van
de nieuwe technologie nieuwe markten betreden en in bestaande markten
nieuwe klanten aan zich binden. Het verbeteren van de dienstverlening
zou eveneens worden genoemd, net als het opvoeren van de verkoop aan
bestaande klanten.
"Waar je ziet dat bedrijven steeds meer in
e-commerce investeren, is het schokkend om te zien dat 63% van de
ondervraagde financiële instellingen aangeeft niet te weten wat
e-commerce voor gevolgen heeft gehad voor hun omgang met klanten",
aldus Rodenberg. 60% zou daarnaast niet weten of de investeringen in
e-commerce ertoe hebben geleid dat via andere verkoopkanalen meer wordt
afgezet (het zogenoemde cross selling).
"Je ziet verder dat de investeringen in e-commerce
voor een groot deel worden ingegeven door een defensieve houding",
aldus Rodenberg nog. "Men geeft vaak aan dat het behoud van
bestaande klanten reden is voor de investering." In Noord-Amerika
is dat overigens meer het geval dan in Europa, zo blijkt uit de cijfers
van Ernst & Young. In Europa noemt 18% van de ondervraagden het
behoud van klanten als argument voor de investeringen; in Noord-Amerika
ligt dat percentage met 42 beduidend hoger.
Ondanks dat e-commerce kansen biedt aan banken en
verzekeraars, zijn er dus ook duidelijke kanttekeningen. Eén
daarvan wil Rodenberg niet ongenoemd laten. Door de opkomst van
internet en de mogelijkheid om via dat medium financiële producten
te kopen, zou een "digitaal marktplein" ontstaan dat meer en
meer de trekken krijgt van een veiling. "De consument 'zapt'
daarbij van de ene aanbieder naar de andere, op zoek naar het beste
aanbod tegen de laagste prijs", aldus de onderzoekster. Loyaliteit
zou op het internet dan ook niet bestaan. Het leveren van maatwerk zou
op die uitdaging het antwoord moeten zijn.
|