Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


woensdag
29 september 1999

 


[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]
[V & L informatica]
[Oce]
[Postbank WinstVastKoopsom]

Accell koopt Sparta
zonder de Spartamet

Van onzer verslaggever - HEERENVEEN, woensdag

Zoals verwacht neemt fietsenfabrikant Accell Group branchegenoot Sparta over. Voor een niet genoemd bedrag koopt Accell alle aandelen in de Apeldoornse onderneming. De door Sparta mede ontwikkelde fiets met benzinemotor de Spartamet blijft buiten schot. Leverancier van de motor Sachs zet de productie van de fiets met hulpmotor voort onder een andere naam.

Begin september lekte al uit dat Accell de concurrent uit Apeldoorn wilde overnemen. Ondanks dat Accell zelf toen nog niet verder ging dan dat beide partijen werkten aan "een vorm van samenwerking", wisten FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en ondernemingsraad (or) toen al hoe de vlag erbij hing. De betrokken bonden en or vreesden voor verlies van werkgelegenheid.

Die angst was terecht, zo bleek gisteren. Van de 160 arbeidsplaatsen bij Sparta zullen er vijftig verdwijnen. Volgens directievoorzitter R. Takens van Accell is een sociaal plan in de maak. "Uitgangspunt daarbij zal zijn: het begeleiden van mensen ván werk náár werk, dat wil zeggen: naar een andere baan. Dat kan bij een nieuwe werkgever zijn, maar ook bij ons."

De CNV Bedrijvenbond ziet in dat doorgaan voor Sparta in de oude situatie onmogelijk was. "Door de overname is in elk geval een belangrijk deel van Sparta gered. Voor de mensen die moeten bloeden zullen wij zo snel mogelijk een goed sociaal plan afspreken", aldus een woordvoerder.

De angst van de bonden dat het Accell alleen om de fabriek van Sparta te doen zou zijn en vooral om de grond waarop die fabriek gebouwd is, is volgens Takens ongegrond. Het bedrijfsterrein van 3,3 hectare, midden in het centrum van Apeldoorn, zou goud waard zijn voor projectontwikkelaars en een Apeldoornse woningbouwvereniging zou al plannen hebben voor woningbouw op de betreffende locatie.

"De fabriek van Sparta in Apeldoorn blijft gewoon open", aldus de Accell-topman desgevraagd. "Er zal afgeslankt worden, maar het is de bedoeling dat er in Apeldoorn nog steeds 65.000 fietsen per jaar gebouwd worden. De assemblage en de wielenmakerij blijven in Apeldoorn gevestigd. Alleen het lakken van frames zullen we waarschijnlijk verplaatsen naar Heerenveen. We kunnen het daar grootschaliger en dus goedkoper."

Volgens de bonden zou het Accell bij de overname van Sparta behalve om de fabriek ook te doen zijn geweest om de fietsen met hulpmotor Spartamet en Pahros. Aan de productie van de Spartamet komt echter een einde, na een conflict tussen Sparta en de leverancier van de hulpmotors Sachs. "Sachs leverde soms niet, misschien ook wel omdat er niet altijd betaald werd", aldus Takens. "Sparta heeft toen een keer andere motortjes gebruikt, maar dat mocht ook niet."

"Er is kort gezegd wat onmin geweest en wij kunnen met onmin niet verder. Wij zelf zijn verder geen motorfabrikant, dus hebben we besloten de productie van de Spartamet te staken." Omdat Accell voor een fiets met hulpmotor mede door de toenemende vergrijzing wel degelijk een markt ziet, gaat Accell zich met Sparta nu volledig richten op fietsen met hulpmotor waarvan de motor werkt op elektriciteit. "Dat is ook vanuit milieu-oogpunt beter," aldus Takens.

Accell betaalt de overname van Sparta uit eigen middelen. Omzet en resultaat van Sparta zullen per 1 januari 2000 in de cijfers van Accell worden meegeconsolideerd. Accell verwacht dat Sparta ook in dat jaar aan de winst per aandeel van het concern zal bijdragen. Dit jaar stevent Sparta naar verluidt af op een verlies van één à twee miljoen gulden.

J. Snijders Blok zal bij Sparta de scepter zwaaien. Nu doet gedelegeerd commissaris J. Scholing dat nog, nadat algemeen directeur en aandeelhouder M. van den Heuvel eind augustus door de raad van commissarissen op non-actief werd gesteld. Van den Heuvel zit met een spreekverbod thuis.

Onduidelijkheid
over vastgoed

APELDOORN, woensdag

Bij de verkoop van fietsenfabriek Sparta aan branchegenoot Accell is onduidelijkheid ontstaan over de fabriek van Sparta in Apeldoorn. Volgens bronnen zou Accell de fabriek, en de 3,3 hectare grond waarop de fabriek gebouwd is, onderhands hebben doorverkocht aan Bruhamij Kunststoffen uit Ede. Directievoorzitter R. Takens van Accell spreekt dat echter tegen.

Toen begin september bekend werd dat Accell de concurrent uit Apeldoorn wilde overnemen, wezen vakbonden meteen al op de waarde van de fabriek van Sparta. De 3,3 hectare grond, midden in het centrum van Apeldoorn, zou goud waard zijn. Een Apeldoornse woningbouwvereniging zou al plannen hebben klaarliggen voor woningbouw op die locatie.

Accell-topman Takens stelt desgevraagd dat Accell bij de overname van Sparta ook de fabriek en de 3,3 hectare grond overneemt. "Als de overname van Sparta eenmaal is afgerond, zullen we bekijken of en hoelang we de fabriek open houden. Ik vermoed zelf dat we er toch wel een aantal jaren zullen blijven, en als we gaan, dan blijven we in Apeldoorn. Dat is met de vakbonden ook zo afgesproken."

Takens stelt expliciet niet al afspraken te hebben gemaakt met Bruhamij Kunststoffen over een verkoop van de fabriek en de grond in Apeldoorn. "We hebben het onroerend goed niet verkocht", aldus de directievoorzitter. Volgens de bronnen zouden de reeds gemaakte afspraken behelsen dat Accell het verkochte onroerend goed voor drie jaar terughuurt van Bruhamij.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.