&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> |
24 september 1999 |
|
Afscheid De Tweede Kamer heeft gisteren feitelijk afscheid genomen van de bezuinigingspolitiek waaronder ons land door hoog opgeschroefde uitgaven en vaak tegenvallende economische groei de laatste vijfentwintig jaar gebukt is gegaan. De sluizen zijn weer opengezet. Dat die bezuinigingspolitiek anders dan om nieuwe uitgaven mogelijk te maken, ten einde is gekomen, stemt op zich tot tevredenheid. De overheidsfinanciën zijn op orde nu het begrotingstekort zo goed als weggewerkt is. Maar de wijze waarop de Kamer de laatste twee dagen met geld heeft gestrooid, roept grote vragen op, ook al lijkt zich dat af te hebben afgespeeld binnen de begrotingsregels. Maar de geest is wel uit de fles. De druk om verder te gaan met de uitgaven zal ongetwijfeld verder toenemen. Er zijn immers altijd wel publieke noden die om extra aandacht en om extra geld vragen. De Kamer had er dan ook beter aangedaan voorzichtiger in te spelen op de nieuwe financiële situatie om zo allerlei risico's in de toekomst te voorkomen, ook al zijn die nog niet direct zichtbaar. Wat wel zichtbaar is, is de enorme staatsschuld en de enorme rentebetalingen die de Staat jaarlijks moet doen. Daaraan had de Kamer meer aandacht moeten besteden. Nu heeft ze zich rijk gerekend ten koste van de toekomstige generatie.
|
Artikel 3 der Statuten |
Internet 'Gratis' en 'internet' gaan hand in hand. De gebruikers van internet zijn gewend service en informatie gratis te ontvangen. Aan die cultuur is het gratis abonnement op internet toegevoegd. De gebruiker betaalt alleen de telefoonlijn die open staat als internet wordt gebruikt. Bedrijven kunnen gratis toegang tot internet bieden doordat zij van de telefoonmaatschappijen een deel van het geld krijgen dat de telefoonabonnee betaalt tijdens internet-gebruik. Toch zit bij deze methode een adder onder het gras. De telefoonmaatschappij verdient blijkbaar zoveel aan het telefoonverkeer dat een deel van de opbrengst naar het internet-bedrijf kan. Als er zoveel verdiend wordt met het telefoonverkeer, waarom krijgen gewone abonnees geen korting? Terecht heeft toezichthouder Opta daarover KPN Telecom op het matje geroepen. Het behoort niet zo te zijn dat de gewone abonnee van KPN Telecom de volle mep betaalt voor telefoneren omdat met de winsten daarop gratis internet-abonnementen kunnen worden verstrekt. Zolang KPN bijna een monopolie bezit in ons land, rust op haar de plicht om redelijk om te gaan met àlle klanten. Als er ruimte is voor korting moet die voor iedereen beschikbaar zijn, internet-gebruiker of niet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|