Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
24 september 1999

 


[CMG]
[V & L informatica]
[Prive Roddelbox]
[Tele2]

Hete herfst in Formule I

door Coo Dijkman - NÜRBURGRING, vrijdag

Het doek over het wereldkampioenschap Formule I zal dit weekeinde niet vallen in het Eifelgebergte. Liefst vier kandidaten willen er een hete herfst van maken. Voordat het circus zich voor de laatste twee Aziatische races gaat opmaken, is hun aandacht gefocust op de Grand Prix van Luxemburg op de Duitse Nürburgring.

Voor een recordaantal van 142.000 toeschouwers wordt het spannend voor de McLaren-Mercedes-coureurs Mika Hakkinen en David Coulthard, Ferrari-rijder Eddie Irvine en outsider Heinz-Harald Frentzen in z'n Jordan-Honda Mugen.

Vooral het McLaren-kamp is in de ban van de 'Ring'. Coulthard staat namelijk nog maar twaalf punten achter op zijn teamgenoot. De vraag of er al sprake is van team-orders wilden beide rijders niet beantwoorden.

Hakkinen, zuchtend: "Tjee, die vraag kon ik verwachten. Iedereen weet de regels bij McLaren: de twee rijders zijn gelijk en beiden knokken maximaal. Maar het hangt van de situatie af, want die kan veranderen. Op dit moment kan ik daar niks over zeggen. Laten we het weekeinde afwachten en na de kwalificatie op zaterdag kunnen we de zaak opnieuw beschouwen."

Teamgenoot David Coulthard, door Hakkinen afgetroefd in de tijdtrainingen, legt zich niet bij die wetenschap neer. "Een exact antwoord is er niet. Ik ben van plan om Mika in de training en de race te verslaan. Dat houdt mijn hoop op de wereldtitel in stand. Mika heeft de beste kansen. Ik sta twaalf punten achter en hij is ook een betere rijder dan Eddie (Irvine). In elk geval hebben we een betere wagen", aldus de Schot. Een katje naar de Ferrari-rijder, die vertelde niet op Hakkinen te jagen. "Als hij in zijn eentje rijdt, maakt hij veel sneller fouten".

Irvine is strijdlustiger dan ooit. De afgelopen week heeft hij getest op Fiorano, waar hij zelfs sliep. "Ik ben optimistisch omdat we de 'low-downforce' circuits achter ons hebben en door veranderingen aan de wagen. Het was de beste wagen waarmee ik dit seizoen heb gereden", stelde de Noord-Ier die volgend jaar voor Jaguar Racing uitkomt. Inmiddels kondigde ploeggenoot Michael Schumacher zijn rentree aan. In Maleisië wil ik van de partij zijn. Mits ik fit ben."

En dan is er de bescheiden Frentzen (32), zoon van een Duitse vader en Spaanse moeder. Hij reed de laatste zeven Grand Prix's in de punten en hoewel Honda officieel nog niet in de Formule I is getreden, hebben de Japanners zijn motor nog eens extra 'gekieteld'. "Op circuits als de Nürburgring zijn we minder sterk dan op snelle banen als Monza. Het is als David tegen Goliath, maar het is 'humbug' dat ik geen wereldkampioen kan worden. Van mij mag het trouwens gaan regenen. Dan hebben we zeker kans."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.