Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
24 september 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[Postbank WinstVastKoopsom]
[Autosite]
[Oce]

Strategie van Philips
blijft in nevelen gehuld

Van een onzer verslaggeefsters - AMSTERDAM, vrijdag

Philips overweegt niet zich op te splitsen. Dit was het enige concrete dat J. Oosterveld, directeur Corporate Strategy, gisteren zei tijdens een informele persbijeenkomst. Hoewel het samenzijn duidelijkheid moest geven over Philips' strategie, bleef deze opnieuw grotendeels in nevelen gehuld.

"Dat Philips zegt niet op te willen splitsen moet je met een korrel zout nemen", aldus Jan Coen Balt van Stroeve Effectenbank. "Bij Polygram werd het ook altijd ontkend, hoewel het uiteindelijk toch is afgestoten."

Oosterveld reageert met zijn uitspraak op recente speculaties in nationale en internationale media. Analisten riepen dat de waarde van de zeven bedrijfsonderdelen los van Philips veel meer waard zijn dan de totale waarde van de groep.

Oosterveld doet de speculaties van de hand door te wijzen op de doelstelling van het rendement van het netto bedrijfskapitaal (rona). Al een aantal jaren streeft het bedrijf naar een rona van 24%, die het concern nog steeds niet heeft gehaald. Afgelopen halfjaar bedroeg deze graadmeter 18,3%. "Als we een aantal jaren 20% zouden halen, zou de discussie over de conglomeraatskorting ophouden", meent hij. Een succesvol conglomeraat is bijvoorbeeld General Electric (GE). De activiteiten van dit Amerikaanse bedrijf zijn volgens Oosterveld binnen GE meer waard dan los.

"In de berekeningen van analisten wordt de merknaam over het hoofd gezien", aldus Balt. "De naam Philips duidt toch op een bepaalde kwaliteit. Met een opsplitsing zou die merknaam grotendeels verdwijnen."

Topman Cor Boonstra heeft sinds zijn aantreden eind 1996 bakken met geld uitgegeven om de naamsbekendheid van Philips te vergroten. Nog steeds wordt alles uit de kast getrokken om uitlatingen te voorkomen als 'Philips is een bord spaghetti' en 'Philips heeft een stoffig imago'. Hoewel Philips' marktaandeel op het gebied van mobiele communicatie nog geen 2% is, is mobiele telefonie een perfecte mogelijkheid om het stoffige imago af te schudden en om te buigen tot jong en snel. Balt vermoedt dat het ruim honderdjarige bedrijf deze activiteit aanhoudt als marketing-tool. Veel analisten breken hun hoofd hoe het in de toekomst moet met de mobiele telefoonpoot. Balt voorspelt dat Philips aansluiting zal zoeken bij een andere kleine partij.

Philips wil zich de komende jaren concentreren op het uitbouwen van de zeven bedrijfsonderdelen. Licht, halfgeleiders, consumentenelektronica, huishoudelijke apparaten, componenten, medische systemen en Origin moeten volgens Oosterveld tot de top van de markt gaan behoren. "Philips is dat in het verleden al onder andere geweest met de kleuren-televisie en het scheerapparaat", zegt de groepsdirecteur terwijl hij over zijn gladgeschoren wang wrijft. En dat niet alleen, Philips moet in 2005 als trendsetter worden gezien door klanten, de financiële wereld en de concurrentie. Oosterveld kijkt nu met grote ogen naar het Amerikaanse Dell of Nokia uit Finland, bedrijven die die begerenswaardige positie al wisten te bereiken.

"De volgende fase is het denken over welke onderdelen prioriteit krijgen", aldus Oosterveld. Een van de takken waarop Philips zich toe zal leggen is consumentenelektronica, voorspelt Balt. "Dat past in de rol die Philips wil spelen in de digitalisering van de maatschappij. Conform de high-volume electronics (HVE)-strategie wil het bedrijf uitblinken in consumentenproducten." HVE is een mooi woord voor de massaproductie van elektronica-producten waarin Philips veel technologie en kennis kwijt kan. Blauwdruk voor de nieuwe strategie vormt de reorganisatie bij Philips' trots 'licht'. Zo zou de rest van de organisatie ook moeten functioneren, meent Balt.

Ondanks alle ontkenningen van Oosterveld verwachten analisten dat Origin en Medical Systems geen lang leven meer zijn beschoren onder de hoede van Philips. "Medical Systems en Origin gaan of afgesplitst of verkocht worden of krijgen een aparte beursnotering", voorspelt Balt.

Opsplitsen ja of nee? Eerder trokken met dit gerucht ook andere bedrijven de aandacht, die na verloop van tijd meestal uit bleken te komen. Denk aan Unilever die in 1997 haar chemische activiteiten afstootte, Vendex KBB die Vedior en Vendex Food weg deed, KPN die haar postactiviteiten zelfstandig door het leven liet gaan en VNU die haar dagbladen in de verkoop deed. "Uiteindelijk moeten bedrijven wel toegeven aan de druk van de markt, want dat voegt waarde toe", aldus Balt.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.