KLM en Schiphol willen
vergaande samenwerking
door ARNOLD BURLAGE - SCHIPHOL, vrijdag
De directies van de luchthaven Schiphol en de KLM
zijn in gesprek over een samenwerking. President-directeur Gerlach
Cerfontaine van Schiphol heeft de KLM voorgesteld om in een aantal
luchtvaartzaken de krachten te bundelen.
De eerste samenwerking tussen een luchthaven en een
luchtvaartmaatschappij in ons land, waarover nu wordt gesproken, zou
zich moeten gaan bezig houden met bijvoorbeeld de onroerend goed- en
retail-sector en met activiteiten in communicatie- en
informatietechnologie, de it-sector.
De luchthaventopman heeft dat in een gesprek met deze
krant gezegd. De KLM-directie heeft positief op de voorstellen van de
Schiphol-president gereageerd. "Wij zijn geïnteresseerd in
alle zaken waarbij de luchthaven en de KLM een gezamenlijk belang
hebben", aldus directiewoordvoerder Peter Wellhüner.
De gezamenlijke activiteiten van Schiphol en de KLM
kunnen zich in de toekomst ook tot in het buitenland kunnen gaan
uitstrekken. Op de luchthaven John F. Kennedy in New York maakt
Schiphol kans om te gaan samenwerken met Delta Air Lines, die voor de
luchthavenbouw- en exploitatie het oog op onze nationale luchthaven het
oog heeft laten vallen.
De KLM-directie heeft in het verleden ook interesse
getoond voor een eigen terminal op Schiphol, omdat tarieven en
kwaliteit door Schiphol nu te zeer in een monopolierol zouden worden
bepaald. Of de KLM eventueel ook is geïnteresseerd in een
financieel belang in de luchthaven, nu Schiphol vrijwel zeker volgend
jaar wordt geprivatiseerd, is onduidelijk.
"Een samenwerking is toch eigenlijk ook logisch als
we samen op de luchthaven actief zijn. Op die manier krijgen de
luchthaven en de KLM ook een gezamenlijk belang bij het aanbrengen van
passagiers", aldus Gerlach Cerfontaine.
De Schiphol-topman wil met zijn voorstellen ook de
heersende opvatting overbruggen over tegenstellingen tussen luchthaven
en luchtvaartmaatschappijen. "Ik probeer ook het belang van de
maatschappijen in te zien. Vroeger werden we beschouwd als monopolist,
die z'n gang maar kon gaan. Maar ik zeg nu het zijn onze klanten, wees
er een beetje zuinig op graag en probeer ook samen te werken",
verduidelijkt hij.
Samenwerking tussen KLM en Schiphol zou de
luchtvaartmaatschappij en de luchthaven met steeds meer internationale
activiteiten ook nadrukkelijker aan elkaar binden. Ook daarbij kan
sprake zijn van een gezamenlijk belang, zeker nu allianties van
vliegmaatschappijen meerdere luchthavens als knooppunten van hun
allianties gaan gebruiken.
De directeur van onze nationale luchthaven, die ruim
een jaar geleden zijn functie als directievoorzitter van het Academisch
Ziekenhuis in Utrecht verruilde voor de hoogste post op Schiphol,
voorspelt dat na de privatisering van de luchthaven het merendeel van
de Schiphol-activiteiten zich ook buiten Nederland zullen gaan
afspelen. De Schiphol Group heeft nu al belangen in onder meer de
luchthavens van Brisbane (Australië) en New York (VS).
|