Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


vrijdag
24 september 1999

 


[Oce]
[Postbank WinstVastKoopsom]
[BOL, voor al uw boeken]
[Autosite]

KLM en Schiphol willen
vergaande samenwerking

door ARNOLD BURLAGE - SCHIPHOL, vrijdag

De directies van de luchthaven Schiphol en de KLM zijn in gesprek over een samenwerking. President-directeur Gerlach Cerfontaine van Schiphol heeft de KLM voorgesteld om in een aantal luchtvaartzaken de krachten te bundelen.

De eerste samenwerking tussen een luchthaven en een luchtvaartmaatschappij in ons land, waarover nu wordt gesproken, zou zich moeten gaan bezig houden met bijvoorbeeld de onroerend goed- en retail-sector en met activiteiten in communicatie- en informatietechnologie, de it-sector.

De luchthaventopman heeft dat in een gesprek met deze krant gezegd. De KLM-directie heeft positief op de voorstellen van de Schiphol-president gereageerd. "Wij zijn geïnteresseerd in alle zaken waarbij de luchthaven en de KLM een gezamenlijk belang hebben", aldus directiewoordvoerder Peter Wellhüner.

De gezamenlijke activiteiten van Schiphol en de KLM kunnen zich in de toekomst ook tot in het buitenland kunnen gaan uitstrekken. Op de luchthaven John F. Kennedy in New York maakt Schiphol kans om te gaan samenwerken met Delta Air Lines, die voor de luchthavenbouw- en exploitatie het oog op onze nationale luchthaven het oog heeft laten vallen.

De KLM-directie heeft in het verleden ook interesse getoond voor een eigen terminal op Schiphol, omdat tarieven en kwaliteit door Schiphol nu te zeer in een monopolierol zouden worden bepaald. Of de KLM eventueel ook is geïnteresseerd in een financieel belang in de luchthaven, nu Schiphol vrijwel zeker volgend jaar wordt geprivatiseerd, is onduidelijk.

"Een samenwerking is toch eigenlijk ook logisch als we samen op de luchthaven actief zijn. Op die manier krijgen de luchthaven en de KLM ook een gezamenlijk belang bij het aanbrengen van passagiers", aldus Gerlach Cerfontaine.

De Schiphol-topman wil met zijn voorstellen ook de heersende opvatting overbruggen over tegenstellingen tussen luchthaven en luchtvaartmaatschappijen. "Ik probeer ook het belang van de maatschappijen in te zien. Vroeger werden we beschouwd als monopolist, die z'n gang maar kon gaan. Maar ik zeg nu het zijn onze klanten, wees er een beetje zuinig op graag en probeer ook samen te werken", verduidelijkt hij.

Samenwerking tussen KLM en Schiphol zou de luchtvaartmaatschappij en de luchthaven met steeds meer internationale activiteiten ook nadrukkelijker aan elkaar binden. Ook daarbij kan sprake zijn van een gezamenlijk belang, zeker nu allianties van vliegmaatschappijen meerdere luchthavens als knooppunten van hun allianties gaan gebruiken.

De directeur van onze nationale luchthaven, die ruim een jaar geleden zijn functie als directievoorzitter van het Academisch Ziekenhuis in Utrecht verruilde voor de hoogste post op Schiphol, voorspelt dat na de privatisering van de luchthaven het merendeel van de Schiphol-activiteiten zich ook buiten Nederland zullen gaan afspelen. De Schiphol Group heeft nu al belangen in onder meer de luchthavens van Brisbane (Australië) en New York (VS).






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.