FedEx opnieuw
naar Europa
NEW YORK, vrijdag
De Amerikaanse koeriersdienst Federal Express (FedEx)
gaat zich weer meer bezighouden met dienstverlening binnen Europa. Maar
het bedrijf heeft van de aftocht in 1992 geleerd dat het niet meer de
volle concurrentie moet aangaan met de rivalen TNT Post Groep (TPG),
DHL en UPS.
FedEx trok zich zeven jaar geleden grotendeels terug van
de Europese markt omdat de verliezen waren opgelopen tot een miljoen
dollar per dag als gevolg van een harde prijzenslag. Van de 125
vestigingen in Europa bleven er maar negentien over. Daardoor verdwenen
6600 arbeidsplaatsen, waarvan ongeveer honderd in Nederland. De
reorganisatie leverde een kostenpost op van 254 miljoen dollar.
FedEx opent volgende week een knooppunt voor Europese
vluchten in Parijs. Daarin is 200 miljoen dollar geïnvesteerd. Er
komen diensten tussen 38 Europese steden onder de naam Euro One,
waarbij aflevering op de volgende ochtend is gegarandeerd. FedEx zal
daartoe in de loop van volgend jaar meer vluchten gaan uitvoeren met
grotere vliegtuigen.
De directeur van FedEx voor Europa, Robert Elliott,
geeft in de zakenkrant The Wall Street Journal aan dat zijn bedrijf er
niet op uit is een grote partij op de Europese markt te worden. Het
gaat er vooral om klanten te trekken voor de intercontinentale
diensten. "We mikken niet op een bepaald marktaandeel.
Intercontinentale diensten blijven voor ons de hoofdzaak. Die zijn
winstgevender dan vervoer binnen Europa. Maar de concurrenten zullen
zeker iets van onze aanwezigheid merken", voorspelt Elliott.
TPG, de grootste in Europa, maakt zich weinig zorgen
over de terugkeer van FedEx. "We liggen er niet echt wakker van.
Zelf zijn we steeds bezig met uitbreiding en verbetering van ons
net", aldus een woordvoerder.
|