Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsLink
NieuwsFocus
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[De Financiële Telegraaf]
[Nederland]
 

 


woensdag
22 september 1999

 


[ABN AMRO]
[Primafoon]
[BOL, voor al uw boeken]
[CMG]
[Oce]
[Compu'Train]
[Brunel]

Dieselheffing wekt
woede autobranche

Door Jack Kruger - AMSTERDAM, woensdag

De autowereld heeft furieus gereageerd op het voorstel in de Miljoenennota om op auto's met een dieselmotor 2000 gulden extra te rekenen, ongeacht het model. Deze verhoging van de BPM (belasting op personenauto's en motorfietsen) moet circa 77 miljoen gulden extra in de schatkist doen stromen.

"Achterhaalde ideeën", noemen Bovag en RAI de reden voor de voorstellen van de regering inzake de BPM-verhoging. Achterhaald, omdat de dieseltechniek in een paar jaar sprongen vooruit heeft gemaakt inzake verbruik en de kwaliteit van de uitlaatgassen.

Volgens de brancheorganisaties moet het gebruik van deze motor juist worden gestimuleerd omdat de diesel per kilometer minder CO2 produceert dan andere motoren. De invloed van de zo beruchte roetdeeltjes wordt ook snel en in hevige mate minder, gezien de al bestaande successen met de directe inspuiting en nieuwe filtertechnieken.

Daarbij is de moderne dieselmotor superzuinig; niet voor niets zijn de meeste drielitermotoren (verbruik 3 liter op 100 km) diesels. "Als de regering aanschaf en gebruik van kleine, zuinige auto's wil bevorderen, is dit in ieder geval niet de weg daartoe", aldus Bovag en RAI die er op wijzen dat de kleine auto door deze uniforme verhoging relatief duurder wordt dan de grotere modellen.

Tevens constateert men dat de verhoging niet wordt gecompenseerd door een gelijktijdige verlaging van BPM op auto's met benzinemotor. "Dat kan niet anders betekenen dan dat het hier om een belastingverhoging gaat. Weliswaar wordt een verlaging van de motorrijtuigenbelasting voor lpg-auto's aangekondigd, maar een aankoopbelasting is iets anders dan een gebruiksbelasting. Wij zijn voorstander van het gebruik van lpg, maar dan niet via het duurder maken van diesel."

Als de prijsverhoging mocht doorgaan zal het zogenaamde omslagpunt voor dieselauto's aanzienlijk omhoog gaan. Moet men nu, afhankelijk van het gewicht van de auto, 14.000 tot 16.000 km per jaar meer rijden dan een benzineauto om gelijke kosten te hebben. Met de BPM-verhoging verschuift dat kilometrage naar 21.000 tot 23.000 km. De belastingverlichting voor lpg betekent dat de huidige 18.000 tot 20.000 km verschuiven naar 17.000 tot 19.000 km per jaar.

Opel Nederland laat bij monde van zijn woordvoerder weten dat het voorstel "hoogst ongelukkig is. Temeer daar de compacte en middenklasse auto' procentueel zwaarder worden belast dan de modellen in het hogere segment."

Bij Fiat Auto Nederland vindt men de maatregel "onjuist, niet in de laatste plaats omdat in Europees verband bindende afspraken zijn gemaakt. Dat betreft het CO2-percentage dat in 2008 met zo'n kwart moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1995. Het lijkt ons onmogelijk om dat zonder de steeds zuiniger wordende dieselmotor te realiseren. Een dieselverbruik van 1:20 is al heel gewoon en 1:30 is al goed mogelijk. De lpg-motor mag dan ook wel milieuvriendelijk zijn, het verbruik daarvan ligt vele malen hoger dan van de dieselmotor."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.