Dieselheffing wekt
woede autobranche
Door Jack Kruger - AMSTERDAM, woensdag
De autowereld heeft furieus gereageerd op het
voorstel in de Miljoenennota om op auto's met een dieselmotor 2000
gulden extra te rekenen, ongeacht het model. Deze verhoging van de BPM
(belasting op personenauto's en motorfietsen) moet circa 77 miljoen
gulden extra in de schatkist doen stromen.
"Achterhaalde ideeën", noemen Bovag en
RAI de reden voor de voorstellen van de regering inzake de
BPM-verhoging. Achterhaald, omdat de dieseltechniek in een paar jaar
sprongen vooruit heeft gemaakt inzake verbruik en de kwaliteit van de
uitlaatgassen.
Volgens de brancheorganisaties moet het gebruik van deze
motor juist worden gestimuleerd omdat de diesel per kilometer minder
CO2 produceert dan andere motoren. De invloed van de zo beruchte
roetdeeltjes wordt ook snel en in hevige mate minder, gezien de al
bestaande successen met de directe inspuiting en nieuwe
filtertechnieken.
Daarbij is de moderne dieselmotor superzuinig; niet voor
niets zijn de meeste drielitermotoren (verbruik 3 liter op 100 km)
diesels. "Als de regering aanschaf en gebruik van kleine, zuinige
auto's wil bevorderen, is dit in ieder geval niet de weg daartoe",
aldus Bovag en RAI die er op wijzen dat de kleine auto door deze
uniforme verhoging relatief duurder wordt dan de grotere modellen.
Tevens constateert men dat de verhoging niet wordt
gecompenseerd door een gelijktijdige verlaging van BPM op auto's met
benzinemotor. "Dat kan niet anders betekenen dan dat het hier om
een belastingverhoging gaat. Weliswaar wordt een verlaging van de
motorrijtuigenbelasting voor lpg-auto's aangekondigd, maar een
aankoopbelasting is iets anders dan een gebruiksbelasting. Wij zijn
voorstander van het gebruik van lpg, maar dan niet via het duurder
maken van diesel."
Als de prijsverhoging mocht doorgaan zal het zogenaamde
omslagpunt voor dieselauto's aanzienlijk omhoog gaan. Moet men nu,
afhankelijk van het gewicht van de auto, 14.000 tot 16.000 km per jaar
meer rijden dan een benzineauto om gelijke kosten te hebben. Met de
BPM-verhoging verschuift dat kilometrage naar 21.000 tot 23.000 km. De
belastingverlichting voor lpg betekent dat de huidige 18.000 tot 20.000
km verschuiven naar 17.000 tot 19.000 km per jaar.
Opel Nederland laat bij monde van zijn woordvoerder
weten dat het voorstel "hoogst ongelukkig is. Temeer daar de
compacte en middenklasse auto' procentueel zwaarder worden belast dan
de modellen in het hogere segment."
Bij Fiat Auto Nederland vindt men de maatregel
"onjuist, niet in de laatste plaats omdat in Europees verband
bindende afspraken zijn gemaakt. Dat betreft het CO2-percentage dat in
2008 met zo'n kwart moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1995. Het
lijkt ons onmogelijk om dat zonder de steeds zuiniger wordende
dieselmotor te realiseren. Een dieselverbruik van 1:20 is al heel
gewoon en 1:30 is al goed mogelijk. De lpg-motor mag dan ook wel
milieuvriendelijk zijn, het verbruik daarvan ligt vele malen hoger dan
van de dieselmotor."
|