Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
18 september 1999

 


[Freeler]
[CMG]
[ABN AMRO]
[Eurocard Mastercard]
[Compu'Train]
[Primafoon]
[Tele2]
[Brunel]
[BOL, voor al uw boeken]

Snel eten in restaurant goedkoper

door Mirjam Brinks - AMSTERDAM, zaterdag

De hoogte van de restaurantrekening is straks wellicht afhankelijk van de tijd die een klant aan tafel blijft zitten.

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) praat over de mogelijkheid om snelle eters te belonen met een lage rekening en langzame maaltijdgenieters een aanzienlijk hoger bedrag voor hetzelfde diner te laten betalen.

Het eten zelf wordt dan tegen kostprijs verstrekt. Dat bedrag is lager dan nu het geval is, maar daar bovenop moet de tafel met de bijbehorende stoelen per uur worden afgerekend.

Uurprijs

KHN vindt dat de uurprijs van het meubilair afhankelijk moet zijn van de dag. Zo moet het straks bijvoorbeeld duurder zijn om op zaterdag of zondag te gaan eten dan op een doordeweekse dag. "Tijdens piekuren moet de restaurateur het personeel immers ook meer betalen. Bovendien wordt het steeds moeilijker om mensen te vinden die in het weekend in de horeca willen werken", verklaart Ans Groenewegen van de werkgeversorganisatie.

Horeca-adviseur G. van der Veen noemt het een "buitengewoon onvriendelijk plan om een tafel aan gasten per uur te verhuren." Volgens hem loopt de restaurant-eigenaar dan het risico dat niemand meer een viergangen-menu bestelt omdat dat teveel tijd vergt.

Wel kan hij zich voorstellen dat dergelijke afspraken bij feesten en partijen worden gemaakt. "De klant kan dan van te voren zeggen hoelang hij denkt te blijven zitten; loopt de partij uit, bijvoorbeeld door allerlei speeches, dan moet er alsnog meer worden betaald", stelt de horeca-adviseur voor.

Volgens de Consumentenbond is het een 'onzinnig idee'. "Wie betaalt er dan als de bediening slecht is en het dus lang duur voordat de maaltijd op tafel staat", vraagt een woordvoerder zich af.

Volgens KHN moeten de details nog besproken worden. Groenewegen: "Op dit moment zijn er besprekingen gaande tussen met de restaurateurs om te bekijken hoe dit idee ten uitvoer gebracht kan worden."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.