Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
18 september 1999

 


[Primafoon]
[Eurocard Mastercard]
[Brunel]
[ABN AMRO]
[Freeler]
[BOL, voor al uw boeken]
[Compu'Train]
[Tele2]
[CMG]

Plan Netelenbos
in versnipperaar

Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, zaterdag

Minister Netelenbos (Verkeer) heeft smadelijk gezichtsverlies geleden omdat de ministerraad gisteren heeft geweigerd haar ingrijpende plannen over wijziging van de maximumsnelheden per 1 mei 2000 te bespreken.

De plannen zijn veel te weinig onderbouwd en komen niet overeen met de bedoeling van de afspraken in het regeerakkoord, luidde het vernietigende oordeel van haar collega-bewindslieden van zowel PvdA, VVD als D66.

De PvdA-bewindsvrouw erkende na afloop van het kabinetsberaad dat haar uitgelekte voorstel 'de papierversnipperaar in kan'.

Premier Kok vertelde dat hij Netelenbos donderdagavond al had gebeld dat het anders moest. De minister moet haar huiswerk overdoen.

PvdA, VVD en D66 kwamen bij de start van Paars II overeen dat overdag op snelwegen in de randstad en op de weg van Dordrecht naar Eindhoven in Noord-Brabant een maximumsnelheid van 100 km/u zou gaan gelden. 's Avonds en 's nachts, als er weinig verkeer is, zou dan op die wegen een limiet van 120 km/u moeten gaan gelden.

Deze week lekte uit dat Netelenbos dit alleen haalbaar acht op twee stukjes van de A4 tussen Amsterdam en Rotterdam. Op andere plaatsen zouden grote(re) geluidsschermen geplaatst moeten worden, met daaraan een prijskaartje van een miljard gulden. Dat voorstel was voor de VVD, die verwachtte dat 's avonds veel vaker 120 km/u gereden zou kunnen worden, onbespreekbaar.

Overzichtelijker

Na de ministerraad verklaarde minister Netelenbos verrassend genoeg dat de VVD "op zichzelf gelijk heeft" omdat het "veel overzichtelijker" is als overdag overal 100 en 's avonds overal 120 km/u gereden mag worden.

Maar die 20 kilometer harder leveren vooral 's nachts zoveel extra geluidsbelasting op voor omwonenden dat er zeer fors geïnvesteerd moet worden in geluidsschermen. En dat geld heeft zij niet. "Men heeft zich dat waarschijnlijk niet goed gerealiseerd bij het schrijven van het regeerakkoord", aldus Netelenbos.

Wel kondigde de minister aan dat het "wellicht technisch mogelijk is om zonder al te hoge kosten" iets te doen aan de herrie. "Ik ben politicus genoeg om nu te gaan nadenken hoe we hier uit kunnen komen."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.