Voorpagina
Nieuwsarchief
Xtra
El Cheapo
NieuwsFocus
Reiswereld
Vacatures
Auto
Weer
QuickLink
Reageer!
QuickAlert
NetMail
ChatWeb
Interman
Autovisie
Privé
Mijn TelegraafNet
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


zaterdag
18 september 1999

 


[Freeler]
[ABN AMRO]
[BOL, voor al uw boeken]
[Tele2]
[Compu'Train]
[Eurocard Mastercard]
[CMG]
[Brunel]
[Primafoon]

Philips-vinding: Zelfdenkende video

door Joan van den Dungen - EINDHOVEN, zaterdag

Een nieuwe uitvinding van Philips moet binnenkort een revolutie in het tv-kijken ontketenen. De kijker hoeft, als het product over enkele jaren op de markt komt, nooit meer te zappen en ook nooit meer een programma te missen. Ook het vaak ingewikkelde programmeren van een videorecorder wordt overbodig.

Het nieuwe snufje, dat STOREit gedoopt is, weet namelijk precies wat de consument voorgeschoteld wil krijgen. Het apparaat, een soort zelfdenkende videorecorder met een hard-disc erin, identificeert zich met een bepaald type mens.

De consument hoeft maar een keer zijn voorkeur op te geven in een speciaal menu op het beeldscherm. Door het aanklikken van een bepaald type mens, dat overeenkomsten met hem vertoont, kan het systeem voor altijd nauwkeurig bepalen wat iemands voorkeur is. De rest gaat vanzelf.

Alle denkbare tv-programma's die de kijker ook maar enigszins de moeite waard kan vinden, worden elke dag automatisch opgenomen op een disc met een enorme capaciteit. De kijker kan, als-ie eenmaal weer thuis is, uit die favorieten zijn keuze maken.

"Op deze wijze ontstaat een heel andere manier van tv-kijken", zegt STOREit-projectleider dr. Edwin Montie van Philips Research in Eindhoven. "Nu moet je nog zappen in de hoop dat je iets vindt dat je aanspreekt. Maar dan nog mis je regelmatig iets dat je achteraf graag gezien had. Vaak ook omdat je niet wist dat het uitgezonden werd. Met STOREit kun je eenvoudigweg niks meer vergeten. Al je favoriete programma's worden elke dag automatisch geregistreerd."

Philips verwacht dat het revolutionaire systeem over enkele jaren op de markt komt. "De techniek is er al", aldus de projectleider. "Wat dat betreft kunnen we volgende week al van start gaan. Er moeten alleen nog afspraken gemaakt worden met de omroepen. En dat kan nog wel een paar jaar duren."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.