Philips-vinding: Zelfdenkende video
door Joan van den Dungen - EINDHOVEN, zaterdag
Een nieuwe uitvinding van Philips moet binnenkort een
revolutie in het tv-kijken ontketenen. De kijker hoeft, als het product
over enkele jaren op de markt komt, nooit meer te zappen en ook nooit
meer een programma te missen. Ook het vaak ingewikkelde programmeren
van een videorecorder wordt overbodig.
Het nieuwe snufje, dat STOREit gedoopt is, weet namelijk
precies wat de consument voorgeschoteld wil krijgen. Het apparaat, een
soort zelfdenkende videorecorder met een hard-disc erin, identificeert
zich met een bepaald type mens.
De consument hoeft maar een keer zijn voorkeur op te
geven in een speciaal menu op het beeldscherm. Door het aanklikken van
een bepaald type mens, dat overeenkomsten met hem vertoont, kan het
systeem voor altijd nauwkeurig bepalen wat iemands voorkeur is. De rest
gaat vanzelf.
Alle denkbare tv-programma's die de kijker ook maar
enigszins de moeite waard kan vinden, worden elke dag automatisch
opgenomen op een disc met een enorme capaciteit. De kijker kan, als-ie
eenmaal weer thuis is, uit die favorieten zijn keuze maken.
"Op deze wijze ontstaat een heel andere manier van
tv-kijken", zegt STOREit-projectleider dr. Edwin Montie van
Philips Research in Eindhoven. "Nu moet je nog zappen in de hoop
dat je iets vindt dat je aanspreekt. Maar dan nog mis je regelmatig
iets dat je achteraf graag gezien had. Vaak ook omdat je niet wist dat
het uitgezonden werd. Met STOREit kun je eenvoudigweg niks meer
vergeten. Al je favoriete programma's worden elke dag automatisch
geregistreerd."
Philips verwacht dat het revolutionaire systeem over
enkele jaren op de markt komt. "De techniek is er al", aldus
de projectleider. "Wat dat betreft kunnen we volgende week al van
start gaan. Er moeten alleen nog afspraken gemaakt worden met de
omroepen. En dat kan nog wel een paar jaar duren."
|