Formule 1 gaat weer Dutch
door Coo Dijkman - ZANDVOORT, vrijdag
Tijdens de Marlboro Masters, begin augustus, beklaagde Honda-coureur
Rob Karst zich erover dat het Formule 1-optreden van Mika Salo met zijn
Ferrari meer publiciteit genereerde dan het Libertel Dutch Touring Car
Championschip dat als de koningsklasse op het circuit van Zandvoort
wordt gezien. Karst moet zich er maar op voorbereiden dat de komst van
de Winfield/Williams-coureurs Ralf Schumacher en Alex Zanardi eenzelfde
effect zal sorteren als zij aanstaande zondag hun Formule 1-bolides de
sporen zullen geven.
Helaas voor hem heeft de Formule 1 nu eenmaal een grotere impact dan
het 'Dutch'. Dat bleek niet alleen bij de (gratis) Masters die een
record aantal van 120.000 toeschouwers over twee dagen trok, maar
overmorgen zullen tegen betaling eveneens tienduizenden Formule
1-enthousiasten naar Zandvoort komen.
Dat Formule 1 big business is, blijkt niet alleen tweewekelijks uit de
belangstelling als honderden miljoenen mensen 'all over the world' voor
de beeldbuis zitten, maar werd vorige week ook nog eens in commercieel
opzicht aangetoond door het marketingbureau Sponsorship Research
International. SRI bracht van januari tot juni jl. de
televisie-uitzendingen in zeven Europese landen in kaart. Het bleek dat
de topteams McLaren en Ferrari 52 procent van de zendtijd in beeld
waren. Als daar een financiële tegenwaarde aan was verboden zouden
die teams op jaarbasis en voor wereldwijde registratie ruim 6 miljard
gulden hebben moeten dokken.
Het onderzoek toonde eveneens aan dat de hoofdsponsors van de teams
- zeven daarvan zijn tabaksfirma's - duidelijk leesbaar waren gedurende
acht procent van de tijd dat zij in beeld waren. En hoeveel waarde de
Formule 1-renstallen aan 'branded races' hechten, werd afgelopen
weekeinde in België nog eens onderschreven door Formule 1-primo
Bernie Ecclestone. Hij voerde de Belgische GP van de kalender 2000 af
zolang daar de Wet Vanvelthoven van kracht blijft die tabaksreclame
verbiedt. In ons land mag tot 2006 (EU-besluit) nog met die reclame
geracet worden en derhalve kunnen Marlboro en zondag Winfield hun
commerciële standjes nog opvoeren. Piet van Kleef, de public
relations manager van Winfield, greep die gelegenheid handig aan door
'zijn' Formule 1-team naar Nederland te halen. Tot volle vreugde van de
Nederlandse fan die sinds 1985 geen Grand Prix meer op Zandvoort heeft
kunnen aanschouwen.
Vooral Alessandro Zanardi verheugt zich op zijn eerste bezoek aan het
circuit van Zandvoort. De Italiaan weet zich sinds de Belgische Grand
Prix opnieuw verzekerd van de steun van Frank Williams, ondanks een
dramatisch slecht seizoen. Dit in tegenstelling tot de Duitser Ralf
Schumacher die buitengewoon goed presteert met de Winfield/Williams die
niet als de snelste wagen van het veld wordt beschouwd. Williams bleef
echter achter Zanardi staan, want die bewees met name in Amerika dat
hij een echte racer is. De afgelopen twee jaar werd hij kampioen in de
ChampCars, de vroegere Indycars.
Williams: "Wat je ziet is niet altijd de werkelijkheid. Alex kreeg
met drie problemen te maken waardoor hij niet kon imponeren als hij had
gehoopt. Ten eerste moest hij wennen aan de gegroefde banden. Daarnaast
beschikt hij niet over de meest competitieve wagen in de Formule 1 en
verder heeft hij steeds domme pech. Dat is niet zijn schuld, want
Ralf's wagen is wel betrouwbaar. Het is iets wat we binnen ons team
moeten zien op te lossen".
Zanardi was duidelijk opgelucht door die steun van zijn teambaas,
want er werd al (ten onrechte) getwijfeld aan zijn capaciteiten. Zoals
in elke sport waarmee grote commerciële belangen zijn verweven, is
de druk om te presteren onmenselijk hoog. Natuurlijk worden de heren
topcoureurs rijkelijk beloond maar zij moeten ook in een slangenkuil
van politiek gekonkel zien te overleven.
Wat dat betreft kan het DTCC zich met de Formule 1 meten, want ook daar
spelen politiek, sponsorbelangen en technische kunstgrepen een rol. De
sfeer binnen het 'Dutch' werd zelfs grimmig door allerlei protesten en
beroepszaken. Er is sinds deze week wel duidelijkheid in het
kampioenschap gekomen. BMW-coureur Cor Euser behoudt zijn punten van de
Trophy of the Dunes omdat er procedurefouten waren gemaakt waardoor het
College van Beroep voor Autosport niet toe kwam aan de vraag of zijn
motorkap en kofferdeksel conform het reglement waren. Euser werd wel
gediskwalificeerd voor zijn aanvaring tijdens de Masters met
Renault-rijder Marcel Alderden die beroep had aangetekend tegen de
'slechts' tijdstraf voor de Brabander. En Alderdens teamgenoot Frans
Verschuur behoudt zijn punten van Assen, omdat de 15 seconden tijdstraf
na inhalen onder geel in de ogen van het rechtscollege redelijk was.
Of daarmee de lucht binnen het DTCC is opgeklaard, moet zondag
blijken, maar Verschuur bezweert: "De rust is nu behouden. Als
Euser niet was gediskwalificeerd, was de pleuris uitgebroken. Dan zou
alles weer op de baan hebben gemogen en zou het net weer zo'n zootje
als vorig jaar zijn geworden."
Huidige stand DTCC met nog vier races: 1. Molenaar (Renault Mégane) 111 punten, 2. Euser
(BMW 320-E46), Verschuur (Renault Mégane) en Karst (Honda
Integra R) 105, 5. Kalff (Mitsubishi Carisma GDI) 100, 6. Van Riet en
Alderden (beiden Renault Mégane) 94.
|