De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
3 september 1999

 


[Prive Roddelbox]
[CMG]

Formule 1 gaat weer Dutch

door Coo Dijkman - ZANDVOORT, vrijdag

Tijdens de Marlboro Masters, begin augustus, beklaagde Honda-coureur Rob Karst zich erover dat het Formule 1-optreden van Mika Salo met zijn Ferrari meer publiciteit genereerde dan het Libertel Dutch Touring Car Championschip dat als de koningsklasse op het circuit van Zandvoort wordt gezien. Karst moet zich er maar op voorbereiden dat de komst van de Winfield/Williams-coureurs Ralf Schumacher en Alex Zanardi eenzelfde effect zal sorteren als zij aanstaande zondag hun Formule 1-bolides de sporen zullen geven.

Helaas voor hem heeft de Formule 1 nu eenmaal een grotere impact dan het 'Dutch'. Dat bleek niet alleen bij de (gratis) Masters die een record aantal van 120.000 toeschouwers over twee dagen trok, maar overmorgen zullen tegen betaling eveneens tienduizenden Formule 1-enthousiasten naar Zandvoort komen.

Dat Formule 1 big business is, blijkt niet alleen tweewekelijks uit de belangstelling als honderden miljoenen mensen 'all over the world' voor de beeldbuis zitten, maar werd vorige week ook nog eens in commercieel opzicht aangetoond door het marketingbureau Sponsorship Research International. SRI bracht van januari tot juni jl. de televisie-uitzendingen in zeven Europese landen in kaart. Het bleek dat de topteams McLaren en Ferrari 52 procent van de zendtijd in beeld waren. Als daar een financiële tegenwaarde aan was verboden zouden die teams op jaarbasis en voor wereldwijde registratie ruim 6 miljard gulden hebben moeten dokken.

Het onderzoek toonde eveneens aan dat de hoofdsponsors van de teams - zeven daarvan zijn tabaksfirma's - duidelijk leesbaar waren gedurende acht procent van de tijd dat zij in beeld waren. En hoeveel waarde de Formule 1-renstallen aan 'branded races' hechten, werd afgelopen weekeinde in België nog eens onderschreven door Formule 1-primo Bernie Ecclestone. Hij voerde de Belgische GP van de kalender 2000 af zolang daar de Wet Vanvelthoven van kracht blijft die tabaksreclame verbiedt. In ons land mag tot 2006 (EU-besluit) nog met die reclame geracet worden en derhalve kunnen Marlboro en zondag Winfield hun commerciële standjes nog opvoeren. Piet van Kleef, de public relations manager van Winfield, greep die gelegenheid handig aan door 'zijn' Formule 1-team naar Nederland te halen. Tot volle vreugde van de Nederlandse fan die sinds 1985 geen Grand Prix meer op Zandvoort heeft kunnen aanschouwen.

Vooral Alessandro Zanardi verheugt zich op zijn eerste bezoek aan het circuit van Zandvoort. De Italiaan weet zich sinds de Belgische Grand Prix opnieuw verzekerd van de steun van Frank Williams, ondanks een dramatisch slecht seizoen. Dit in tegenstelling tot de Duitser Ralf Schumacher die buitengewoon goed presteert met de Winfield/Williams die niet als de snelste wagen van het veld wordt beschouwd. Williams bleef echter achter Zanardi staan, want die bewees met name in Amerika dat hij een echte racer is. De afgelopen twee jaar werd hij kampioen in de ChampCars, de vroegere Indycars.

Williams: "Wat je ziet is niet altijd de werkelijkheid. Alex kreeg met drie problemen te maken waardoor hij niet kon imponeren als hij had gehoopt. Ten eerste moest hij wennen aan de gegroefde banden. Daarnaast beschikt hij niet over de meest competitieve wagen in de Formule 1 en verder heeft hij steeds domme pech. Dat is niet zijn schuld, want Ralf's wagen is wel betrouwbaar. Het is iets wat we binnen ons team moeten zien op te lossen".

Zanardi was duidelijk opgelucht door die steun van zijn teambaas, want er werd al (ten onrechte) getwijfeld aan zijn capaciteiten. Zoals in elke sport waarmee grote commerciële belangen zijn verweven, is de druk om te presteren onmenselijk hoog. Natuurlijk worden de heren topcoureurs rijkelijk beloond maar zij moeten ook in een slangenkuil van politiek gekonkel zien te overleven.

Wat dat betreft kan het DTCC zich met de Formule 1 meten, want ook daar spelen politiek, sponsorbelangen en technische kunstgrepen een rol. De sfeer binnen het 'Dutch' werd zelfs grimmig door allerlei protesten en beroepszaken. Er is sinds deze week wel duidelijkheid in het kampioenschap gekomen. BMW-coureur Cor Euser behoudt zijn punten van de Trophy of the Dunes omdat er procedurefouten waren gemaakt waardoor het College van Beroep voor Autosport niet toe kwam aan de vraag of zijn motorkap en kofferdeksel conform het reglement waren. Euser werd wel gediskwalificeerd voor zijn aanvaring tijdens de Masters met Renault-rijder Marcel Alderden die beroep had aangetekend tegen de 'slechts' tijdstraf voor de Brabander. En Alderdens teamgenoot Frans Verschuur behoudt zijn punten van Assen, omdat de 15 seconden tijdstraf na inhalen onder geel in de ogen van het rechtscollege redelijk was.

Of daarmee de lucht binnen het DTCC is opgeklaard, moet zondag blijken, maar Verschuur bezweert: "De rust is nu behouden. Als Euser niet was gediskwalificeerd, was de pleuris uitgebroken. Dan zou alles weer op de baan hebben gemogen en zou het net weer zo'n zootje als vorig jaar zijn geworden."

Huidige stand DTCC met nog vier races: 1. Molenaar (Renault Mégane) 111 punten, 2. Euser (BMW 320-E46), Verschuur (Renault Mégane) en Karst (Honda Integra R) 105, 5. Kalff (Mitsubishi Carisma GDI) 100, 6. Van Riet en Alderden (beiden Renault Mégane) 94.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.