De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


vrijdag
3 september 1999

 


[V & L informatica]
[Autosite]
[Postbank Aandelenfonds]
[Nationaal Spaarfonds]
[BOL, voor al uw boeken]

Duitse markt blijft een
kwelling voor aannemers

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag

Duitsland blijft voor de meeste Nederlandse aannemers een kwelling. Dacht HBG dit jaar eindelijk een streep onder de reeks van verliezen bij Wayss & Freytag te kunnen zetten, gisteren moest bestuursvoorzitter Jan Veraart toch weer een verlies melden. En NBM-Amstelland moest mede als gevolg van tegenvallers in Duitsland zelfs een dramatische winstval melden.

NBM-Amstelland kreeg dit jaar een nieuwe bestuursvoorzitter. Mr. Van Bussel volgde André Baar op en kreeg meteen de ondankbare taak zwaar tegenvallende halfjaarcijfers te moeten verklaren.

Van Bussel bleef erop hameren dat het om incidenten gaat. In de tweede jaarhelft zal het alweer veel beter gaan en volgend jaar kunnen beleggers weer rekenen op een winstgroei van meer dan tien procent.

Maar de winstval met 43% tot ƒ55 miljoen had op de beursvloer een schok-effect tot gevolg. De koers tuimelde met EUR3,80 naar een dieptepunt van EUR14,10. Later volgde een herstelletje tot EUR14,40.

Van Bussel reageerde tamelijk laconiek op de vraag of NBM-Amstelland geen winstwaarschuwing had moeten afgeven. "Er was sprake van een voortschrijdend inzicht in de verslechterende gang van zaken. Het is ook een beetje koffiedik kijken. Als je kijkt naar spoorwegen, als we daar nu nog werk bij krijgen valt het nog wel mee", hield hij zijn publiek voor. "Het besef is wat laat doorgedrongen", voegde hij daar aan toe. "Bovendien staan bij ons de halfjaarcijfers niet erg voorop."

De Duitse deelneming, actief in de woningbouw en projectontwikkeling, leverde een operationeel verlies op van ƒ10 miljoen. Ook in de tweede helft van het jaar zullen daar nog rode cijfers worden geschreven. NBM-Amstelland gaat nu snijden in de deelneming. Uiteindelijk zal het belang mogelijk zelfs worden afgestoten, maar ook is het mogelijk dat NBM aanvullende partners zoekt. Op de Duitse bedrijven is ten laste van het vermogen ook nog eens ƒ59 miljoen afgeboekt.

Maar ook in eigen land ontmoette de bouwer zware tegenvallers. De sector rail kreeg te kampen met leegloop. Het aantal nieuwe opdrachten is bijzonder laag en dat levert stilzittende werknemers op en een hevige concurrentie - met de daarbij behorende lage prijzen - waardoor het bedrijfsresultaat met ƒ15 miljoen werd gedrukt. "Maar", zo verzekerde de NBM-bestuurders, "er komt ongelofelijk veel werk op ons af. Volgend jaar moet het beter gaan."

En alsof het niet opkon, liefst drie woningbouwprojecten moesten worden stilgelegd wegens procedurele kwesties. "Gelukkig kunnen we volgende week in Rotterdam weer van start, maar de projecten in Krommenie en Groningen liggen nog stil", aldus de bestuurders. Met name het project in Krommenie kan nog wel maanden stil moeten blijven liggen. De kwesties kostten NBM-Amstelland ƒ9 miljoen.

Van Bussel moest verder bekennen dat de integratie van Wilma in de NBM-organisatie veel moeilijker en dus ook trager verloopt. "We hebben bijvoorbeeld alleen al in juni veertienhonderd individuele gesprekken moeten voeren met werknemers."

HBG-topman Veraart zei vorig jaar nog te verwachten dat Wayss & Freytag uit de zware verliezen zou raken, maar niets is minder waar. Ingrijpende reorganisaties hebben nog niet geleid tot betere marges en voor het hele jaar rekent HBG dan ook op een verlies van ƒ100 miljoen.

Inmiddels heeft HBG fors gesneden in de Duitse bedrijven. "Er is een flinke herstructurering doorgevoerd, de bemanning is teruggebracht. Alleen moeten we nog afscheid nemen van de hoofdkantoren. Daarbij gaat het om 400 mensen", aldus Veraart.

Maar elders ging het HBG voor de wind, waardoor het aannemingsconcern voor het hele jaar rekent op een winst die gelijk zal zijn dan die van vorig jaar. Toen werd ƒ132 miljoen verdiend. De halfjaarwinst kwam uit op ƒ59 miljoen, evenveel als vorig jaar. De omzet daalde van ƒ5,1 naar ƒ4,8 miljard.

HBG maakte gisteren bekend, na lang aarzelen, nu toch ook een 'jumbo' hopperzuiger te gaan bestellen. Het groene licht is gegeven, er wordt onderhandeld met Nederlandse werven en naar verwachting over twee jaar zal de HAM 318 in de vaart kunnen worden genomen. HBG zal zo'n ƒ200 miljoen moeten investeren.

"Er komt een berg werk op ons af, met name in Singapore. En daar willen we goed geoutilleerd voor zijn", stelde mr. Sinnighe Damsté. "We hebben lang gestudeerd op het schip. Het kan in relatief ondiep water varen. Hoe dichter je onder de kust kunt werken, des te meer werk er voor zo'n schip is."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.