Duitse markt blijft een
kwelling voor aannemers
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, vrijdag
Duitsland blijft voor de meeste Nederlandse aannemers
een kwelling. Dacht HBG dit jaar eindelijk een streep onder de reeks
van verliezen bij Wayss & Freytag te kunnen zetten, gisteren moest
bestuursvoorzitter Jan Veraart toch weer een verlies melden. En
NBM-Amstelland moest mede als gevolg van tegenvallers in Duitsland
zelfs een dramatische winstval melden.
NBM-Amstelland kreeg dit jaar een nieuwe
bestuursvoorzitter. Mr. Van Bussel volgde André Baar op en kreeg
meteen de ondankbare taak zwaar tegenvallende halfjaarcijfers te moeten
verklaren.
Van Bussel bleef erop hameren dat het om incidenten
gaat. In de tweede jaarhelft zal het alweer veel beter gaan en volgend
jaar kunnen beleggers weer rekenen op een winstgroei van meer dan tien
procent.
Maar de winstval met 43% tot 55 miljoen had op
de beursvloer een schok-effect tot gevolg. De koers tuimelde met
EUR3,80 naar een dieptepunt van EUR14,10. Later volgde een herstelletje
tot EUR14,40.
Van Bussel reageerde tamelijk laconiek op de vraag of
NBM-Amstelland geen winstwaarschuwing had moeten afgeven. "Er was
sprake van een voortschrijdend inzicht in de verslechterende gang van
zaken. Het is ook een beetje koffiedik kijken. Als je kijkt naar
spoorwegen, als we daar nu nog werk bij krijgen valt het nog wel
mee", hield hij zijn publiek voor. "Het besef is wat laat
doorgedrongen", voegde hij daar aan toe. "Bovendien staan bij
ons de halfjaarcijfers niet erg voorop."
De Duitse deelneming, actief in de woningbouw en
projectontwikkeling, leverde een operationeel verlies op van 10
miljoen. Ook in de tweede helft van het jaar zullen daar nog rode
cijfers worden geschreven. NBM-Amstelland gaat nu snijden in de
deelneming. Uiteindelijk zal het belang mogelijk zelfs worden
afgestoten, maar ook is het mogelijk dat NBM aanvullende partners
zoekt. Op de Duitse bedrijven is ten laste van het vermogen ook nog
eens 59 miljoen afgeboekt.
Maar ook in eigen land ontmoette de bouwer zware
tegenvallers. De sector rail kreeg te kampen met leegloop. Het aantal
nieuwe opdrachten is bijzonder laag en dat levert stilzittende
werknemers op en een hevige concurrentie - met de daarbij behorende
lage prijzen - waardoor het bedrijfsresultaat met 15 miljoen werd
gedrukt. "Maar", zo verzekerde de NBM-bestuurders, "er
komt ongelofelijk veel werk op ons af. Volgend jaar moet het beter
gaan."
En alsof het niet opkon, liefst drie woningbouwprojecten
moesten worden stilgelegd wegens procedurele kwesties. "Gelukkig
kunnen we volgende week in Rotterdam weer van start, maar de projecten
in Krommenie en Groningen liggen nog stil", aldus de bestuurders.
Met name het project in Krommenie kan nog wel maanden stil moeten
blijven liggen. De kwesties kostten NBM-Amstelland 9 miljoen.
Van Bussel moest verder bekennen dat de integratie van
Wilma in de NBM-organisatie veel moeilijker en dus ook trager verloopt.
"We hebben bijvoorbeeld alleen al in juni veertienhonderd
individuele gesprekken moeten voeren met werknemers."
HBG-topman Veraart zei vorig jaar nog te verwachten dat
Wayss & Freytag uit de zware verliezen zou raken, maar niets is
minder waar. Ingrijpende reorganisaties hebben nog niet geleid tot
betere marges en voor het hele jaar rekent HBG dan ook op een verlies
van 100 miljoen.
Inmiddels heeft HBG fors gesneden in de Duitse
bedrijven. "Er is een flinke herstructurering doorgevoerd, de
bemanning is teruggebracht. Alleen moeten we nog afscheid nemen van de
hoofdkantoren. Daarbij gaat het om 400 mensen", aldus Veraart.
Maar elders ging het HBG voor de wind, waardoor het
aannemingsconcern voor het hele jaar rekent op een winst die gelijk zal
zijn dan die van vorig jaar. Toen werd 132 miljoen verdiend. De
halfjaarwinst kwam uit op 59 miljoen, evenveel als vorig jaar. De
omzet daalde van 5,1 naar 4,8 miljard.
HBG maakte gisteren bekend, na lang aarzelen, nu toch
ook een 'jumbo' hopperzuiger te gaan bestellen. Het groene licht is
gegeven, er wordt onderhandeld met Nederlandse werven en naar
verwachting over twee jaar zal de HAM 318 in de vaart kunnen worden
genomen. HBG zal zo'n 200 miljoen moeten investeren.
"Er komt een berg werk op ons af, met name in
Singapore. En daar willen we goed geoutilleerd voor zijn", stelde
mr. Sinnighe Damsté. "We hebben lang gestudeerd op het
schip. Het kan in relatief ondiep water varen. Hoe dichter je onder de
kust kunt werken, des te meer werk er voor zo'n schip is."
|