De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


vrijdag
3 september 1999

 


[Postbank Aandelenfonds]
[V & L informatica]
[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]
[Nationaal Spaarfonds]

Ahold niet besmet met
overnamekoorts Europa

ZAANDAM, vrijdag

Supermarktconcern Ahold laat zich niet opjagen door de fusie- en overnamekoorts die binnen Europa in de branche is losgebarsten. "Er moet geen gekte ontstaan waarbij het ene concern over de ander heenstruikelt", zo waarschuwde topman Cees Van der Hoeven gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers. "Als dat betekent dat we in vergelijking een kleiner bedrijf zijn, dan moet dat maar."

Sinds de geruchtmakende fusie tussen de Franse ketens Carrefour en Promodès beide qua grootte vergelijkbaar met Ahold wordt het Zaanse concern overspoeld met ongevraagde adviezen vanuit de analistenwereld: Ahold zou haast moeten maken in de nakende Europese consolidatiegolf. "Bedankt voor alle suggesties in de krant", grapte Van der Hoeven gisteren. "We zullen ze serieus bekijken."

De topman greep de gelegenheid aan om te benadrukken dat er aan de strikte financiële criteria voor acquisities niet zal worden getornd. "We overwegen overnames alleen als we overtuigd zijn dat we aanzienlijke waarde kunnen toevoegen die groter is dan de aankoopprijs. Ik kan u echter verzekeren dat we nog geen enkele van onze voorkeurskandidaten hebben verloren."

Promodès en Carrefour ("wat aan de grote kant", aldus Van der Hoeven) stonden dus niet op het lijstje. De anonieme 'volbloeden' die er wel op staan moeten worden gezocht in de oostkust van de Verenigde Staten, in Europa en in Latijns Amerika. Wordt het lijstje niet vanzelf korter als de overnameprijzen stijgen en Ahold onverkort vasthoudt aan haar eigen strakke criteria? Van der Hoeven: "Er is een grens aan de aankoopprijs. Dat hebben we laten zien in het biedingsproces voor het Amerikaanse Hannaford (waar het Belgische Delhaize er met de buit vandoor ging, red.). In tegenstelling tot sommige anderen zie ik dit niet als een spelletje, waarbij een overname de stand op 1-0 brengt."

Ahold kwam gisteren met uitstekende cijfers naar buiten. In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de winst met 40,6% naar EUR172,9 miljoen (ƒ381 miljoen). Per aandeel resulteerde een toename van 27%, doordat vorig jaar een emissie plaatsvond. Gezien deze rooskleurige gang van zaken verwacht Ahold voor het gehele jaar een winstgroei per aandeel van 20%. Eerder werd nog voorzichtiger ingezet op 15 tot 20%. Over de eerste zes maanden van 1999 steeg het nettoresultaat met 35,9% naar EUR348 miljoen (ƒ777 miljoen).

De activiteiten in de Verenigde Staten, inmiddels goed voor bijna 60% van de totale omzet (die in het tweede kwartaal met 34,5% groeide tot ƒ17,4 miljard) en 70% van het bedrijfsresultaat, vormen de grootste pijler onder dit succes. Het bedrijfsresultaat van de Amerikaanse tak steeg met ruim 45%. Mede door samenwerkingsprojecten deden alle ketens in de VS het beter, maar de grootste twee (Stop & Shop en Giant Landover) spanden de kroon.

In de 'oermarkt' Nederland (nog steeds goed voor 25% van de groepsomzet) bleef de stijging van het bedrijfsresultaat beperkt tot nog geen 10%. Het marktaandeel van vlaggenschip Albert Heijn staat "enigszins" onder druk, maar van der Hoeven bezwoer gisteren dat van een "tijdelijk fenomeen" sprake is.

Opmerkelijk genoeg is de veelbewierookte bonuskaart de belangrijkste oorzaak achter de relatieve teruggang, naast de sluiting van kleine winkels die ter zijner tijd worden vervangen door nog in aanbouw zijnde grotere winkels. "De introductie van een klantenkaart betekent minder algemene aanbiedingen", aldus Van der Hoeven. "Totdat iedereen zo'n kaart heeft geeft dat een druk op de verkopen. Dat herkennen we. Het gebeurde ook bij onze Amerikaanse dochter Bi-Lo." Volgens de topman duurt het 'bonuskaart-effect' niet langer dan een jaar. "De kaart werd in het tweede kwartaal van vorig jaar geïntroduceerd. De tweede helft van dit jaar is dus het najaar van de waarheid."

Naast de VS liet ook Latijns Amerika (goed voor 9% van de omzet) een forse winstgroei zien. Vooral door de acquisitie van het Argentijnse Disco steeg het bedrijfsresultaat met 89,7%. De activiteiten in Chili (Santa Isabel) zijn nog steeds verliesgevend. Het zelfde geldt voor Polen (onvoldoende schaalgrootte), Tsjechië (investeringen in hypermarkten), Spanje (net begonnen) en Azië. In Tsjechië en Spanje is volgens Ahold al bijna van een break even-situatie sprake. In het Verre Oosten goed voor een magere 2% van de omzet is sprake van economisch herstel. Maar het Zaanse concern denkt dat er "enige reorganisatie" nodig zal zijn om de doelstelling (eind volgend jaar uit de rode cijfers) te halen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.