NS test Duitse flitstrein
door Dominique Weesie - UTRECHT, vrijdag
De Nederlandse Spoorwegen gaan volgende week voor
het eerst proefrijden met uiterst geavanceerde nieuwe
hogesnelheidstreinen.
De zogenaamde ICE-treinen gaan vanaf volgend jaar zeven
keer per dag een rechtstreekse verbinding onderhouden tussen Keulen en
Amsterdam. In totaal heeft de NS 220 miljoen gulden geïnvesteerd
in de aankoop van vier van deze moderne flitstreinen.
Komende vrijdag wordt de eerste ICE-hogesnelheidstrein,
die een snelheid kan halen van maximaal 330 kilometer per uur, in ons
land verwacht. Via Venlo en Eindhoven zal koers worden gezet naar
Amsterdam, waar de trein aan een aantal testen wordt onderworpen
alvorens deze over het Nederlandse spoor kan gaan rijden.
Het gaat om zogenaamde toelatingsmetingen om officieel
toestemming te krijgen om op het Nederlandse spoorwegnet te kunnen
rijden. De proefritten vinden in heel het land plaats, in eerste
instantie op de Flevolijn en tussen Amsterdam en Vlissingen. Het
betreft een treinstel van acht rijtuigen. Enkele rijtuigen zullen vol
staan met meetapparatuur in plaats van stoelen.
Naar verwachting is in 2007 het gehele
hogesnelheidstracé gereed en zal de reistijd Amsterdam-Keulen
naar twee uur (nu 2,5 uur) en Amsterdam-Frankfurt naar drie uur (nu
vijf uur). Een rit naar het Zwitserse Basel duurt volgens de NS straks
nog maar vijfeneenhalf uur. De NS verwacht in de toekomst dat jaarlijks
bijna vijf miljoen reizigers gebruik zullen gaan maken van de ICE.
|