De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
3 september 1999

 


[CMG]
[Eurocard Mastercard]
[BOL, voor al uw boeken]
[ABN AMRO]
[Postbank]
[Postbank Aandelenfonds]

NS test Duitse flitstrein

door Dominique Weesie - UTRECHT, vrijdag

De Nederlandse Spoorwegen gaan volgende week voor het eerst proefrijden met uiterst geavanceerde nieuwe hogesnelheidstreinen.

De zogenaamde ICE-treinen gaan vanaf volgend jaar zeven keer per dag een rechtstreekse verbinding onderhouden tussen Keulen en Amsterdam. In totaal heeft de NS 220 miljoen gulden geïnvesteerd in de aankoop van vier van deze moderne flitstreinen.

Komende vrijdag wordt de eerste ICE-hogesnelheidstrein, die een snelheid kan halen van maximaal 330 kilometer per uur, in ons land verwacht. Via Venlo en Eindhoven zal koers worden gezet naar Amsterdam, waar de trein aan een aantal testen wordt onderworpen alvorens deze over het Nederlandse spoor kan gaan rijden.

Het gaat om zogenaamde toelatingsmetingen om officieel toestemming te krijgen om op het Nederlandse spoorwegnet te kunnen rijden. De proefritten vinden in heel het land plaats, in eerste instantie op de Flevolijn en tussen Amsterdam en Vlissingen. Het betreft een treinstel van acht rijtuigen. Enkele rijtuigen zullen vol staan met meetapparatuur in plaats van stoelen.

Naar verwachting is in 2007 het gehele hogesnelheidstracé gereed en zal de reistijd Amsterdam-Keulen naar twee uur (nu 2,5 uur) en Amsterdam-Frankfurt naar drie uur (nu vijf uur). Een rit naar het Zwitserse Basel duurt volgens de NS straks nog maar vijfeneenhalf uur. De NS verwacht in de toekomst dat jaarlijks bijna vijf miljoen reizigers gebruik zullen gaan maken van de ICE.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.