Minister: Noodzaak
van Betuwelijn blijft
Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, vrijdag
Minister Netelenbos (Verkeer) heeft gisteren
uitgehaald naar D66 en de oppositiepartijen die de hele Betuwelijn weer
ter discussie willen stellen als de aanleg van de noordoosttak niet
doorgaat.
"De noodzaak van de Betuweroute blijft onverkort
overeind. Hij is onmisbaar als ruggengraat van het goederenvervoer per
spoor: het bestaande spoorwegennet heeft in oost-west-richting geen
enkele restcapaciteit meer. De uitspraak 'zonder noordoosttak geen
Betuweroute' is niet op feiten gebaseerd", schrijft Netelenbos.
Volgens de PvdA-bewindsvrouw zullen door het
schrappen van de noordtak alleen de treinen naar Noord-Nederland niet
over de Betuwelijn rijden, dat scheelt slechts 10 à 15% van het
totale treinverkeer. In 2015 rijden ruim 200 treinen per etmaal over de
Betuwelijn.
Schrappen
Het schrappen van de noordtak bespaart zo'n
vijf miljard gulden, terwijl voor slechts 35 treinen per dag een andere
oplossing gezocht moet worden, schrijft de minister. Die oplossing ziet
zij in de Hanzelijn die in 2010 klaar moet zijn.
Daarnaast merkt zij op dat de treinen naar noord- en
oost-Duitsland niet bij Elst zullen aftakken, maar tot de grensovergang
bij Emmerich over de Betuwelijn blijven rijden. "Per saldo
verwacht ik derhalve geen ingrijpende verandering van het aantal
treinen en dus ook niet van de exploitatiekansen van de
Betuweroute", aldus Netelenbos, die zich gesteund weet door een
Kamermeerderheid van haar eigen PvdA en in principe ook de VVD.
De minister voegt er aan toe dat het beleid is om geen
nieuwe infrastructuur aan te leggen zolang de bestaande spoorrails niet
optimaal wordt benut. Wel wordt er hard gewerkt aan een 'slimmere
dienstregeling' om meer treinen achter elkaar te laten rijden, terwijl
aan de andere kant de geluidsoverlast van de treinen beperkt moet
worden.
Over de opschudding die ontstond door berichten
vanuit Duitsland als zou daar in tegenstelling tot haar uitspraken nog
steeds belang worden gehecht aan de noordtak is Netelenbos kort. De
gemaakte afspraken worden nog steeds nagekomen, ook zonder de noordtak.
De PvdA vindt dat de minister binnenkort samen met de
fractiespecialisten naar Duitsland moet afreizen om de misverstanden
met 'Berlijn' en de deelstaat Noordrijn-Westfalen voor eens en voor
altijd uit de weg te ruimen.
|