De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
3 september 1999

 


[Eurocard Mastercard]
[Postbank]
[BOL, voor al uw boeken]
[CMG]
[Postbank Aandelenfonds]
[ABN AMRO]

Minister: Noodzaak
van Betuwelijn blijft

Van onze parlementaire redactie - DEN HAAG, vrijdag

Minister Netelenbos (Verkeer) heeft gisteren uitgehaald naar D66 en de oppositiepartijen die de hele Betuwelijn weer ter discussie willen stellen als de aanleg van de noordoosttak niet doorgaat.

"De noodzaak van de Betuweroute blijft onverkort overeind. Hij is onmisbaar als ruggengraat van het goederenvervoer per spoor: het bestaande spoorwegennet heeft in oost-west-richting geen enkele restcapaciteit meer. De uitspraak 'zonder noordoosttak geen Betuweroute' is niet op feiten gebaseerd", schrijft Netelenbos.

Volgens de PvdA-bewindsvrouw zullen door het schrappen van de noordtak alleen de treinen naar Noord-Nederland niet over de Betuwelijn rijden, dat scheelt slechts 10 à 15% van het totale treinverkeer. In 2015 rijden ruim 200 treinen per etmaal over de Betuwelijn.

Schrappen
Het schrappen van de noordtak bespaart zo'n vijf miljard gulden, terwijl voor slechts 35 treinen per dag een andere oplossing gezocht moet worden, schrijft de minister. Die oplossing ziet zij in de Hanzelijn die in 2010 klaar moet zijn.

Daarnaast merkt zij op dat de treinen naar noord- en oost-Duitsland niet bij Elst zullen aftakken, maar tot de grensovergang bij Emmerich over de Betuwelijn blijven rijden. "Per saldo verwacht ik derhalve geen ingrijpende verandering van het aantal treinen en dus ook niet van de exploitatiekansen van de Betuweroute", aldus Netelenbos, die zich gesteund weet door een Kamermeerderheid van haar eigen PvdA en in principe ook de VVD.

De minister voegt er aan toe dat het beleid is om geen nieuwe infrastructuur aan te leggen zolang de bestaande spoorrails niet optimaal wordt benut. Wel wordt er hard gewerkt aan een 'slimmere dienstregeling' om meer treinen achter elkaar te laten rijden, terwijl aan de andere kant de geluidsoverlast van de treinen beperkt moet worden.

Over de opschudding die ontstond door berichten vanuit Duitsland als zou daar in tegenstelling tot haar uitspraken nog steeds belang worden gehecht aan de noordtak is Netelenbos kort. De gemaakte afspraken worden nog steeds nagekomen, ook zonder de noordtak.

De PvdA vindt dat de minister binnenkort samen met de fractiespecialisten naar Duitsland moet afreizen om de misverstanden met 'Berlijn' en de deelstaat Noordrijn-Westfalen voor eens en voor altijd uit de weg te ruimen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.