De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


vrijdag
3 september 1999

 


[BOL, voor al uw boeken]
[CMG]
[Eurocard Mastercard]
[Postbank]
[Postbank Aandelenfonds]
[ABN AMRO]

Basisvorming blijkt grote flop

Van onze onderwijsredactie - DEN HAAG, vrijdag

De basisvorming is een flop. Zes jaar geleden ging hij van start om iedere leerling betere kansen te geven. Daarvan is weinig terecht gekomen. Dat blijkt uit onderzoek onder 20.000 leerlingen die in 1993 tot de eerste 'bavisten' behoorden.

De resultaten zijn onderdeel van een grootscheeps onderzoek naar de stand van zaken in het voortgezet onderwijs, het zogenoemde VOCL-cohortonderzoek dat gisteren werd gepresenteerd. De onderzoekers namen de resultaten van 40.000 leerlingen onder de loep: 20.000 starters uit 1989 en 20.000 uit 1993.

Met de invoering van de basisvorming zouden alle leerlingen van vbo tot en met gymnasium de eerste schooljaren dezelfde lesstof moeten krijgen. Het aantal schoolvakken steeg van twaalf naar vijftien en de bestaande vakinhouden wijzigden. Na twee of drie jaar zou iedereen de bavo hebben afgerond en pas daarna een vervolgadvies krijgen.

Daarvan kwam niets terecht. Leerlingen krijgen nog steeds aan het eind van de basisschool een advies voor vbo, mavo, havo of vwo en volgen dan daar, of in speciale richting-brugklassen, het bavo-lespakket.

Voor leerlingen van het vwo blijkt dit pakket te eenvoudig. De onderzoekers constateerden dat de vwo-prestaties daardoor omlaag werden gehaald. Om het eindexamenpeil even hoog te houden, moet veel meer stof moeten worden behandeld in de resterende tijd. Dat levert problemen op.

Wel is het aantal zittenblijvers naar beneden gegaan, vooral bij allochtone leerlingen. Dat heeft te maken met het feit dat leerlingen eerder afstromen naar een lager schooltype. Een op de veertien leerlingen verlaat de school al na vier jaar zonder diploma. Gebrek aan motivatie is veelal de oorzaak. De kansen van leerlingen uit zwak sociaal-economische milieus zijn niets verbeterd.

Uit het onderzoek bleek tevens dat havo-leerlingen minder vaak naar vwo en mbo doorstromen en vaker naar het hoger beroepsonderwijs gaan. Vwo-jongens gaan minder dan voorheen naar de universiteit. Zij kiezen vaker voor een opleiding aan het hbo. Havo- en vwo-leerlingen hechten bij het maken van hun beroepskeuze meer dan voorheen belang aan een goed inkomen, computers en de kans op deeltijdwerk.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.