Basisvorming blijkt grote flop
Van onze onderwijsredactie - DEN HAAG, vrijdag
De basisvorming is een flop. Zes jaar geleden ging
hij van start om iedere leerling betere kansen te geven. Daarvan is
weinig terecht gekomen. Dat blijkt uit onderzoek onder 20.000
leerlingen die in 1993 tot de eerste 'bavisten' behoorden.
De resultaten zijn onderdeel van een grootscheeps
onderzoek naar de stand van zaken in het voortgezet onderwijs, het
zogenoemde VOCL-cohortonderzoek dat gisteren werd gepresenteerd. De
onderzoekers namen de resultaten van 40.000 leerlingen onder de loep:
20.000 starters uit 1989 en 20.000 uit 1993.
Met de invoering van de basisvorming zouden alle
leerlingen van vbo tot en met gymnasium de eerste schooljaren dezelfde
lesstof moeten krijgen. Het aantal schoolvakken steeg van twaalf naar
vijftien en de bestaande vakinhouden wijzigden. Na twee of drie jaar
zou iedereen de bavo hebben afgerond en pas daarna een vervolgadvies
krijgen.
Daarvan kwam niets terecht. Leerlingen krijgen nog
steeds aan het eind van de basisschool een advies voor vbo, mavo, havo
of vwo en volgen dan daar, of in speciale richting-brugklassen, het
bavo-lespakket.
Voor leerlingen van het vwo blijkt dit pakket te
eenvoudig. De onderzoekers constateerden dat de vwo-prestaties daardoor
omlaag werden gehaald. Om het eindexamenpeil even hoog te houden, moet
veel meer stof moeten worden behandeld in de resterende tijd. Dat
levert problemen op.
Wel is het aantal zittenblijvers naar beneden gegaan,
vooral bij allochtone leerlingen. Dat heeft te maken met het feit dat
leerlingen eerder afstromen naar een lager schooltype. Een op de
veertien leerlingen verlaat de school al na vier jaar zonder diploma.
Gebrek aan motivatie is veelal de oorzaak. De kansen van leerlingen uit
zwak sociaal-economische milieus zijn niets verbeterd.
Uit het onderzoek bleek tevens dat havo-leerlingen
minder vaak naar vwo en mbo doorstromen en vaker naar het hoger
beroepsonderwijs gaan. Vwo-jongens gaan minder dan voorheen naar de
universiteit. Zij kiezen vaker voor een opleiding aan het hbo. Havo- en
vwo-leerlingen hechten bij het maken van hun beroepskeuze meer dan
voorheen belang aan een goed inkomen, computers en de kans op
deeltijdwerk.
|