'Ahold moet haast maken
in Europese overnamegolf'
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, dinsdag
De gisteren officieel bevestigde fusie tussen de
Franse ketens Carrefour en Promedès is niets minder dan een
schok in de Europese supermarktbranche. Ahold groot in de thuismarkten
Nederland en de Verenigde Staten moet haast maken, menen analisten.
Want overnames zullen er niet goedkoper op worden.
De nieuwe gigant is net iets groter dan het Duitse
Metro, maar nog altijd veel kleiner dan 's werelds grootste
detailhandelsgroep Wal-Mart. Carrefour en Promedès zijn samen in
26 landen actief, met in totaal 9000 vestigingen en 240.000 werknemers.
Ahold houdt het hoofd koel. "De Franse fusie kwam
voor ons niet onverwacht", reageert woordvoerder Hans Gobes.
"We horen wel eens wat." Het is geen geheim dat het Zaanse
concern aast op ketens in Groot-Brittannië, Frankrijk en
Duitsland, markten waar het bedrijf nog niet actief is. Met de
kandidaten op het strikt geheime lijstje wordt "regelmatig"
gesproken.
Gezamenlijke inkoop
"Deze fusie speelt ons juist in de
kaart", stelt Gobes. "Partijen zien dat de consolidatie echt
aan de gang is, en dat je het op den duur in je eentje niet redt. En
dat je je dus beter bij een groot concern als Ahold kunt aansluiten.
Door bijvoorbeeld gezamenlijke inkoop of het samen ontwikkelen van
IT-systemen zijn grote voordelen te behalen, waardoor we ook veel
kunnen bieden voor een bedrijf."
Het is echter de vraag of Ahold voor iedereen de ideale
partner is. De Franse samensmelting zou deels zijn ingegeven uit angst
voor een vijandige overname door het Amerikaanse Wal-Mart of het
Nederlandse Ahold. "Wij hebben nog nooit een vijandige overname
gedaan", reageert Gobes. "Zo'n onderneming zijn wij niet.
Maar het gaat hier om een echte Franse aangelegenheid, waarbij al snel
het buitenland als grote vijand wordt opgevoerd. Fransen hebben
inderdaad nog steeds het meeste vertrouwen in de Franse cultuur. Maar
dat gegeven zal snel verdwijnen."
Jan Coen Balt, analist bij Stroeve Effectenbank, denkt
dat veel kleinere partijen inderdaad geen andere keus hebben dan te
worden overgenomen. "Neem een partij als het Franse Auchan, dat
nog steeds in handen van de familie Mulliez is. Die zal zich moeten
beraden op haar positie, nu Carrefour en Promedès enorme
schaalvoordelen gaan realiseren."
Balt ziet echter ook een keerzijde: de op handen
zijnde fusie- en overnameslag zal de prijzen fors opdrijven. Grote
concurrenten als Wal-Mart of het Duitse Metro zitten ook op het
vinkentouw. En dat terwijl Ahold in aandeelhouderskringen juist goede
sier heeft gemaakt door bij overnames scherp te blijven rekenen.
"Topman Van der Hoeven kan met recht de shareholders
value king van Nederland genoemd worden", aldus Balt.
"Ahold betaalt nooit teveel. Daarom is de Amerikaanse keten
Hannaford Brothers ook in handen van het Belgische Delhaize gekomen.
Ahold heeft op dit gebied dus veel prestige te verliezen, en dat is een
belangrijke drempel om teveel te willen betalen."
"Ahold moet opschieten", luidt de heldere
conclusie van analist Arie Gravendeel (Rabo Securities). Hij denkt dat
de strijd zich zal toespitsen op Frankrijk. "Duitsland valt af
omdat het een totaal andere markt is. Zeer prijsgedreven; bovendien is
er weinig te koop. In Groot-Brittannië waren de marges altijd
relatief hoog, maar die kunnen alleen nog maar naar beneden nu Wal-Mart
Asda heeft overgenomen. In Frankrijk is het zaak er snel bij te zijn.
Carrefour was een hele mooie partner geweest. Maar de nummer drie,
Casino, is ook een goede kandidaat."
|