De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


dinsdag
31 augustus 1999

 


[Autosite]
[V & L informatica]
[BOL, voor al uw boeken]
[Nationaal Spaarfonds]
[ABN AMRO]
[Postbank Aandelenfonds]

Winst Schiphol 9 pct. omlaag

SCHIPHOL, dinsdag

De nettowinst van Schiphol is in de eerste helft van dit jaar gedaald. De teller bleef hangen op ƒ143,9 miljoen, 9 procent minder dan over dezelfde periode van 1998.

Volgens de leiding is de daling te wijten aan de kosten voor de lopende reorganisatie van Schiphol, die het afgelopen halfjaar als buitengewone last zijn afgeschreven. Zonder deze buitengewone last zou de nettowinst met 29,5 procent zijn gestegen tot ƒ204,7 miljoen.

Het concern berekent sinds 1 januari van dit jaar op een andere manier de waarde van de materiële vaste activa. Niet de vervangingswaarde ervan maar de historische kosten bepalen nu de waarde. Volgens de directie sluit deze berekeningsmethode aan op wat internationaal gebruikelijk is.

Door het effect van deze 'stelselwijziging' komt de winst over 1998 met terugwerkende kracht uit op ƒ348,2 miljoen in plaats van ƒ297,6 miljoen. De concernleiding verwacht voor heel 1999 op ongeveer hetzelfde niveau te komen. Bij de presentatie van de jaarcijfers ging de directie nog uit van een belangrijke winststijging. Zo'n prognose duidt veelal op een verwachte groei van tussen de 12 en 20 procent.

Bij het uitspreken van die optimistische verwachting medio april was echter nog niet duidelijk wat er zou gebeuren met de belastingvrije verkopen binnen de Europese Unie. Die zijn inmiddels (per 1 juli van dit jaar) afgeschaft, en dat heeft negatieve effecten op de resultaten. Bovendien stonden de kosten van de reorganisatie toen nog niet vast.

In de 'nieuwe' winstverwachting is als positieve effecten rekening gehouden met de toename van het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen. In het eerste halfjaar van 1999 steeg het aantal passagiers met 6,7 procent tot 17,1 miljoen, terwijl het aantal starts en landingen in het handelsverkeer (lijn- en chartervluchten) met 2,2 procent steeg tot 188.211.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.