KvK wil forensen
weren tijdens spits
Van onze economische redactie - DEN HAAG, dinsdag
De ondernemers in de randstad willen het lokale
verkeer zo veel mogelijk van de grote snelwegen weren, zodat zakelijk
verkeer en vrachtwagens ruim baan krijgen. Dit kan volgens de
ondernemers worden bereikt door op- en afritten te sluiten.
Dat stellen de Kamers van Koophandel (KvK's) Amsterdam,
Haaglanden, Rijnland, Rotterdam en Utrecht in een rapport over de
bereikbaarheid van de randstad, dat zij gisteren aan minister
Netelenbos (Verkeer) hebben aangeboden.
Met deze maatregel moet de drukte op de snelwegen
drastisch worden verlaagd. Van het totale verkeer is tijdens 'rustige'
uren ongeveer 40 procent voor de zaak onderweg. Eenzelfde percentage is
'sociaal-recreatief verkeer'. Het woon-werkverkeer neemt dan 20 procent
voor haar rekening. Maar tijdens de spitsuren neemt de verkeersdrukte
gigantisch toe, hetgeen vooral voor rekening komt van het
woon-werkverkeer.
Dáár ligt het probleem volgens het
bedrijfsleven. "Het verkeer op de snelwegen wordt vergiftigd door
allerlei kris-kras bewegingen", vindt KvK-voorzitter Haaglanden J.
van Iersel.
Ontvlechting
Het motto van de randstedelijke ondernemers is
ontvlechting: het scheiden van (inter)nationaal verkeer van regionaal
verkeer. De ondernemers zijn bereid te betalen voor een snelweg waarop
onbelemmerd kan worden doorgereden.
Als het aan de KvK's ligt, worden forensen nog
gedoogd op de snelwegen totdat het openbaar vervoer verder is
uitgebreid. "Dat kan worden bereikt door nieuwe vervoerssystemen
te ontwikkelen, zoals de zweeftrein en de randstad railverbinding
tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam", zegt Van Iersel.
De ondernemers verwachten niet dat het fileprobleem
volledig kan worden opgelost, maar het gaat ze dan ook niet alleen om
snelheid. "Het reizen in de randstad moet vooral betrouwbaar zijn.
Op het moment is niet te voorspellen of je een half uur of twee uur
onderweg bent", zegt Van Iersel. "Als je zeker weet dat je
binnen een uur op je afspraak bent, dan is dat beter dan de
onbetrouwbaarheid van nu."
Ontknoping
Een ander punt waar volgens de ondernemers meer aandacht
aan moet worden besteed is ontknoping: het bij elkaar brengen van
allerlei vervoersstromen. "Als een plaats goed te bereiken is,
leidt dit tot een concentratie van wonen en werken", aldus Van
Iersel.
Netelenbos noemt het positief dat de ondernemers veel
aandacht willen besteden aan het openbaar vervoer, flexibele werktijden
en betaald rijden. Ze betwijfelt echter of het een goed idee zal zijn
het nationale en lokale verkeer te scheiden.
De minister daagt het bedrijfsleven uit zelf actief
bij te dragen aan het oplossen van het fileprobleem en zich minder
vrijblijvend te gedragen. "Want de file, dat zijn we zelf."
|