De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


dinsdag
31 augustus 1999

 


[Postbank Aandelenfonds]
[Primafoon]
[Quicklink]
[Eurocard Mastercard]
[Dell]
[BOL, voor al uw boeken]
[CMG]
[Postbank]

KvK wil forensen
weren tijdens spits

Van onze economische redactie - DEN HAAG, dinsdag

De ondernemers in de randstad willen het lokale verkeer zo veel mogelijk van de grote snelwegen weren, zodat zakelijk verkeer en vrachtwagens ruim baan krijgen. Dit kan volgens de ondernemers worden bereikt door op- en afritten te sluiten.

Dat stellen de Kamers van Koophandel (KvK's) Amsterdam, Haaglanden, Rijnland, Rotterdam en Utrecht in een rapport over de bereikbaarheid van de randstad, dat zij gisteren aan minister Netelenbos (Verkeer) hebben aangeboden.

Met deze maatregel moet de drukte op de snelwegen drastisch worden verlaagd. Van het totale verkeer is tijdens 'rustige' uren ongeveer 40 procent voor de zaak onderweg. Eenzelfde percentage is 'sociaal-recreatief verkeer'. Het woon-werkverkeer neemt dan 20 procent voor haar rekening. Maar tijdens de spitsuren neemt de verkeersdrukte gigantisch toe, hetgeen vooral voor rekening komt van het woon-werkverkeer.

Dáár ligt het probleem volgens het bedrijfsleven. "Het verkeer op de snelwegen wordt vergiftigd door allerlei kris-kras bewegingen", vindt KvK-voorzitter Haaglanden J. van Iersel.

Ontvlechting
Het motto van de randstedelijke ondernemers is ontvlechting: het scheiden van (inter)nationaal verkeer van regionaal verkeer. De ondernemers zijn bereid te betalen voor een snelweg waarop onbelemmerd kan worden doorgereden.

Als het aan de KvK's ligt, worden forensen nog gedoogd op de snelwegen totdat het openbaar vervoer verder is uitgebreid. "Dat kan worden bereikt door nieuwe vervoerssystemen te ontwikkelen, zoals de zweeftrein en de randstad railverbinding tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam", zegt Van Iersel.

De ondernemers verwachten niet dat het fileprobleem volledig kan worden opgelost, maar het gaat ze dan ook niet alleen om snelheid. "Het reizen in de randstad moet vooral betrouwbaar zijn. Op het moment is niet te voorspellen of je een half uur of twee uur onderweg bent", zegt Van Iersel. "Als je zeker weet dat je binnen een uur op je afspraak bent, dan is dat beter dan de onbetrouwbaarheid van nu."

Ontknoping
Een ander punt waar volgens de ondernemers meer aandacht aan moet worden besteed is ontknoping: het bij elkaar brengen van allerlei vervoersstromen. "Als een plaats goed te bereiken is, leidt dit tot een concentratie van wonen en werken", aldus Van Iersel.

Netelenbos noemt het positief dat de ondernemers veel aandacht willen besteden aan het openbaar vervoer, flexibele werktijden en betaald rijden. Ze betwijfelt echter of het een goed idee zal zijn het nationale en lokale verkeer te scheiden.

De minister daagt het bedrijfsleven uit zelf actief bij te dragen aan het oplossen van het fileprobleem en zich minder vrijblijvend te gedragen. "Want de file, dat zijn we zelf."






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.