De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
25 augustus 1999

 


[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]
[ABN AMRO]
[Postbank Aandelenfonds]

Wetswijziging doet groei
Vedior in Spanje stagneren

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

Uitzendgroep Vedior ziet de groei in Spanje kortstondig stagneren. Aanleiding daarvoor is de invoering van nieuwe wetgeving, die het Spaanse bedrijfsleven verplicht uitzendkrachten hetzelfde te betalen als werknemers in vaste dienst. "Als het effect van de nieuwe wet niet meer dan een klein jaar aanhoudt, dan is het mooi snel verlopen", aldus bestuursvoorzitter G. Smit van Vedior tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.

"De nieuwe wet had eigenlijk stap voor stap moeten worden ingevoerd", aldus Smit. "Maar in plaats daarvan is dat per 6 augustus van dit jaar in één keer gebeurd." De wetswijziging zou, afhankelijk van de regio waar Vedior in Spanje actief is, een prijsverhoging tot gevolg hebben gehad van tussen de 10 en de 40%. "In regio's waar we al bezig waren, is er sprake van een stijging van 10 tot 15%", aldus Smit. "In regio's waar we nieuw beginnen, zijn de prijzen met 35 à 40% gestegen."

De hogere prijzen zullen onder klanten van Vedior leiden tot een afwachtende houding, zo voorspelt Smit. "En dat zal leiden tot een hapering in de volumegroei." Op de langere termijn zou het drukkend effect van de wetswijziging echter wel meevallen, aldus de bestuursvoorzitter. "Na een klein jaar zal de Spaanse uitzendmarkt weer gewoon doorgroeien."

Volgens Vedior is Spanje met een groei van 26% per jaar één van de snelstgroeiende uitzendmarkten in Europa. Financieel directeur A. van der Ven schat dat de Spaanse markt jaarlijks goed is voor tussen de 3 en 3½ miljard gulden. De uitzendgroep heeft naar eigen zeggen in Spanje een marktaandeel van circa 10%. Daarmee zou de omzet van Vedior in het land op jaarbasis circa 300 à 350 miljoen gulden bedragen. Op een totale omzet van ƒ8,9 miljard (over 1998) is dat circa 3½ a 4%. De winstbijdrage zou min of meer datzelfde percentage zijn, aldus Van der Ven.

Vedior als geheel boekte over de eerste zes maanden van 1999 een nettowinst van ƒ98 miljoen, 5% meer dan een jaar eerder. De omzet steeg met 10%, tot ƒ3,7 miljard. Het nettowinstcijfer wordt echter enigszins vertroebeld, omdat het resultaat van de in augustus van dit jaar afgestoten schoonmaakdiensten Abilis en TMG nog in de nettowinst meeweegt (als resultaat niet-geconsolideerde deelnemingen).

Het uitzendbedrijf van Vedior exclusief de schoonmaakdiensten en exclusief het te verkopen merkenbureau Markgraaf boekte over de eerste zes maanden van 1999 een bedrijfsresultaat van ƒ133 miljoen, niet meer dan 1% méér dan over de vergelijkbare periode een jaar eerder. De nettowinstgroei van 5% komt niet alleen hoger uit door de bijdrage van Abilis en TMG, maar ook door een lagere belastingdruk. "Die is meegevallen", aldus bestuursvoorzitter Smit. In plaats van ƒ46 miljoen belasting betaalde Vedior dit eerste halfjaar niet meer dan ƒ44 miljoen.

Sinds de verkoop van Abilis en TMG bestaat Vedior uit twee groepen: Vedior Bis en Vedior Europa. Bij Vedior Bis, actief in Frankrijk en Zwitserland, steeg de omzet de eerste zes maanden van 1999 met 10%, tot ƒ2,4 miljard. "Exclusief overnames bedroeg de groei 9%", aldus Smit. Vedior Bis zou voor het eerst in de geschiedenis in Frankrijk marktaandeel hebben gewonnen.

Het bedrijfsresultaat bij de grootste groep van Vedior kwam ondanks de omzetstijging maar liefst 15% lager uit, op ƒ59 miljoen. "Voor een belangrijk deel heeft dat te maken met de instroom van mensen eind vorig jaar", aldus Smit. Om de organisatie in Frankrijk "kwalitatief en kwantitatief" te verbeteren, breidde Vedior het aantal personeelsleden in Frankrijk met zo'n 350 tot 400 mensen uit, aldus Smit.

De winstdaling bij Vedior Bis werd volgens de bestuursvoorzitter echter meer dan gecompenseerd door de winststijging bij Vedior Europe. Het bedrijfsresultaat bij deze tweede uitzenddivisie van Vedior nam over de eerste zes maanden van 1998 toe met 18%, tot ƒ74 miljoen. De omzet steeg met 14%, tot ƒ1,4 miljard (inclusief overnames).

Vedior als geheel verwacht voor de tweede helft van 1999 een omzetstijging die in lijn is met die van 12% over het eerste halfjaar. Daarnaast voorziet de uitzendgroep een "geringe" stijging van het bedrijfsresultaat (met 2 a 4% ten opzichte van de ƒ300 miljoen over 1998) en een winst per aandeel die gelijk is aan de ƒ2,27 over 1998.

G. SMIT (links) en O. KUIPERS
... wetswijziging Spanje komt ongelegen ...

FOTO: ANKO STOFFELS






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.