Wetswijziging doet groei
Vedior in Spanje stagneren
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag
Uitzendgroep Vedior ziet de groei in Spanje
kortstondig stagneren. Aanleiding daarvoor is de invoering van nieuwe
wetgeving, die het Spaanse bedrijfsleven verplicht uitzendkrachten
hetzelfde te betalen als werknemers in vaste dienst. "Als het
effect van de nieuwe wet niet meer dan een klein jaar aanhoudt, dan is
het mooi snel verlopen", aldus bestuursvoorzitter G. Smit van
Vedior tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers.
"De nieuwe wet had eigenlijk stap voor stap moeten
worden ingevoerd", aldus Smit. "Maar in plaats daarvan is dat
per 6 augustus van dit jaar in één keer gebeurd." De
wetswijziging zou, afhankelijk van de regio waar Vedior in Spanje
actief is, een prijsverhoging tot gevolg hebben gehad van tussen de 10
en de 40%. "In regio's waar we al bezig waren, is er sprake van
een stijging van 10 tot 15%", aldus Smit. "In regio's waar we
nieuw beginnen, zijn de prijzen met 35 à 40% gestegen."
De hogere prijzen zullen onder klanten van Vedior leiden
tot een afwachtende houding, zo voorspelt Smit. "En dat zal leiden
tot een hapering in de volumegroei." Op de langere termijn zou het
drukkend effect van de wetswijziging echter wel meevallen, aldus de
bestuursvoorzitter. "Na een klein jaar zal de Spaanse uitzendmarkt
weer gewoon doorgroeien."
Volgens Vedior is Spanje met een groei van 26% per jaar
één van de snelstgroeiende uitzendmarkten in Europa.
Financieel directeur A. van der Ven schat dat de Spaanse markt
jaarlijks goed is voor tussen de 3 en 3½ miljard gulden. De
uitzendgroep heeft naar eigen zeggen in Spanje een marktaandeel van
circa 10%. Daarmee zou de omzet van Vedior in het land op jaarbasis
circa 300 à 350 miljoen gulden bedragen. Op een totale omzet van
8,9 miljard (over 1998) is dat circa 3½ a 4%. De
winstbijdrage zou min of meer datzelfde percentage zijn, aldus Van der
Ven.
Vedior als geheel boekte over de eerste zes maanden van
1999 een nettowinst van 98 miljoen, 5% meer dan een jaar eerder.
De omzet steeg met 10%, tot 3,7 miljard. Het nettowinstcijfer
wordt echter enigszins vertroebeld, omdat het resultaat van de in
augustus van dit jaar afgestoten schoonmaakdiensten Abilis en TMG nog
in de nettowinst meeweegt (als resultaat niet-geconsolideerde
deelnemingen).
Het uitzendbedrijf van Vedior exclusief de
schoonmaakdiensten en exclusief het te verkopen merkenbureau Markgraaf
boekte over de eerste zes maanden van 1999 een bedrijfsresultaat van
133 miljoen, niet meer dan 1% méér dan over de
vergelijkbare periode een jaar eerder. De nettowinstgroei van 5% komt
niet alleen hoger uit door de bijdrage van Abilis en TMG, maar ook door
een lagere belastingdruk. "Die is meegevallen", aldus
bestuursvoorzitter Smit. In plaats van 46 miljoen belasting
betaalde Vedior dit eerste halfjaar niet meer dan 44 miljoen.
Sinds de verkoop van Abilis en TMG bestaat Vedior uit
twee groepen: Vedior Bis en Vedior Europa. Bij Vedior Bis, actief in
Frankrijk en Zwitserland, steeg de omzet de eerste zes maanden van 1999
met 10%, tot 2,4 miljard. "Exclusief overnames bedroeg de
groei 9%", aldus Smit. Vedior Bis zou voor het eerst in de
geschiedenis in Frankrijk marktaandeel hebben gewonnen.
Het bedrijfsresultaat bij de grootste groep van Vedior
kwam ondanks de omzetstijging maar liefst 15% lager uit, op 59
miljoen. "Voor een belangrijk deel heeft dat te maken met de
instroom van mensen eind vorig jaar", aldus Smit. Om de
organisatie in Frankrijk "kwalitatief en kwantitatief" te
verbeteren, breidde Vedior het aantal personeelsleden in Frankrijk met
zo'n 350 tot 400 mensen uit, aldus Smit.
De winstdaling bij Vedior Bis werd volgens de
bestuursvoorzitter echter meer dan gecompenseerd door de winststijging
bij Vedior Europe. Het bedrijfsresultaat bij deze tweede uitzenddivisie
van Vedior nam over de eerste zes maanden van 1998 toe met 18%, tot
74 miljoen. De omzet steeg met 14%, tot 1,4 miljard
(inclusief overnames).
Vedior als geheel verwacht voor de tweede helft van
1999 een omzetstijging die in lijn is met die van 12% over het eerste
halfjaar. Daarnaast voorziet de uitzendgroep een "geringe"
stijging van het bedrijfsresultaat (met 2 a 4% ten opzichte van de
300 miljoen over 1998) en een winst per aandeel die gelijk is aan
de 2,27 over 1998.
G. SMIT (links) en O. KUIPERS
... wetswijziging Spanje komt ongelegen ...
FOTO: ANKO STOFFELS
|