De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
25 augustus 1999

 


[ABN AMRO]
[BOL, voor al uw boeken]
[Autosite]
[Postbank Aandelenfonds]

Stork wil ingenieursbureau
kwijt aan Amerikaans Jacobs

Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag

Stork heeft een koper gevonden voor zijn noodlijdende ingenieursdivisie. Met de Amerikaanse Jacobs Engineering Group uit Pasadena (Californië) is een principe-overeenkomst gesloten over de overname van deze divisie.

Stork-topman Aad Veenman hoopt dat de definitieve contracten voor de verkoop nog voor het einde van dit jaar ondertekend kunnen worden. Over een overnameprijs wil hij zich op dit moment niet uitlaten. "Onze Amerikaanse partner moet eerst nog de boeken onderzoeken. Pas dan kan daarover iets zinnigs worden gezegd", zei hij.

Voor Stork is de overname een logisch gevolg van de sterk gewijzigde marktsituatie. De onderneming heeft in de ingenieursactiviteiten vooral veel olie-, gas-, petrochemische en farmaceutische concerns als opdrachtgever. In deze takken van industrie is de laatste jaren sprake van een ware fusiegolf. Die heeft er toe geleid dat er steeds scherper gekeken wordt naar mogelijkheden om op de kosten te besparen. Wereldwijd opererende ingenieursbureaus, die in vrijwel alle uithoeken van de aardbol hun diensten aanbieden, kunnen daarbij een bijdrage leveren.

Door samenwerking met collega's trachtte Stork zo mogelijk aan die vraag te voldoen, maar in de praktijk bleek dat voor de opdrachtgevers toch onvoldoende. "Wij zitten nu eenmaal lang niet overal", zei Veenman gisteren bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Voor een grote overname achtte Stork zich te klein. Jacobs is dan ook vele malen groter dan de engineering groep van Stork: de marktwaarde alleen al schatte Veenman op 1 miljard dollar. Met 16.000 man personeel boekte het Amerikaanse concern vorig jaar een omzet van 2,7 miljard dollar, dat is een dikke 5,4 miljard gulden. Stork kwam vorig jaar met 3.000 medewerkers niet verder dan 310 miljoen dollar, of ruim 620 miljoen gulden (op een totale concernomzet van 5 miljard gulden).

De twee vullen elkaar volgens Veenman uitstekend aan: Jacobs is vooral actief in Noord- en Zuid-Amerika, Groot-Brittannië, India en Zuid-Europa, terwijl Stork zich vooral richt op Noord-Europa en Zuidoost-Azië.

De engineering-activiteiten van Stork zakten in het eerste halfjaar verder in de rode cijfers. Het bedrijfsverlies kwam uit op 8 miljoen euro, dat was het dubbele van de eerste helft van vorig jaar. Dat slechte resultaat was vooral te wijten aan het langer duren van de uitvoering van reorganisaties. Dat leidde tot 'enkele miljoenen euro's' extra kosten. De omzet steeg hier met 20 miljoen tot 92 miljoen euro.

Het totale bedrijfsresultaat daalde bij een omzet van 961,3 (v.j. 911,9) miljoen euro met 3 miljoen tot 47 miljoen euro. Mede door lagere 3 miljoen lagere belastingen en een positief rentebedrag van 1 miljoen steeg de nettowinst in het afgelopen halfjaar nog met vier ton tot 35 miljoen euro. Door de vergroting van het aandelenkapitaal zakte de winst per aandeel echter met 2 eurocent tot 1,10 euro.

Voor het gehele jaar blijft de Stork-top rekenen op een 'bescheiden' verdere stijging van de nettowinst.

Bij de textieldruk daalde het bedrijfsresultaat met 7 procent doordat er minder sjablonen konden worden afgeleverd als gevolg van het minder kleurrijke modebeeld. In de divisie voedselverwerking had Stork op een aantal gebieden (met uitzondering van de kippenslachterijen) last van druk op de marges.

De aerospace groep stond nog steeds onder druk van de hoge investeringslasten, nodig voor een aantal nieuwe projecten, onder meer voor Airbus en Boeing. Deze nieuwe programma's zijn, zo verzekerde Veenman nogmaals, echter 'veelbelovend'.

Over de onderhandelingen over een 'omvangrijke' overname in de VS, waarover het concern vorige maand in deze krant repte, kon Veenman gisteren niets zeggen. Men is volgens hem nog wel steeds 'in gesprek' met de Amerikaanse partij in de vliegtuigindustrie, maar wanneer dit iets kan opleveren is onduidelijk. Vliegtuigfabrikant Boeing heeft al eerder laten weten zijn aantal van 200.000 toeleveranciers terug te willen dringen. Door schaalvergroting wil Stork zijn rol als hofleverancier van dit concern kunnen blijven vervullen.

AAD VEENMAN
...overname is logisch...

FOTO: DIJKSTRA






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.