De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
25 augustus 1999

 


[Postbank Aandelenfonds]
[BOL, voor al uw boeken]
[Autosite]
[ABN AMRO]

Bod op Canadese vliegbedrijven

OTTAWA, woensdag

Het Canadese conglomeraat Onex Corporation heeft gisteren een bod van omgerekend ƒ8 miljard uitgebracht op de luchtvaartmaatschappijen Air Canada en Canadian Airlines. Het is de bedoeling de twee te laten fuseren onder de naam Air Canada.

Canadian Airlines kampt al geruime tijd met financiële problemen. De grotere concurrent Air Canada bood vorige week aan de internationale diensten over te nemen om het bedrijf van een bankroet te redden. Maar Canadian wees dat af met het argument dat de vluchten naar het buitenland de beste resultaten opleveren. De maatschappij was toen vermoedelijk al in gesprek met Onex. Air Canada hoorde pas gisteren van het bod.

De plannen van Onex moeten het conglomeraat een belang van 31 procent geven in het nieuwe Air Canada. American Airlines, dat nu voor 31 procent deelneemt in Canadian Airlines met een stemrecht van 25 procent, krijgt 14,9 procent. De overige 54 procent van de aandelen zal worden verhandeld op de effectenbeurs.

Volgens Onex zorgt het bod van 5,7 miljard Canadese dollar op de twee grootste maatschappijen in Canada voor een revitalisering van de nationale luchtvaartindustrie door een eind te maken aan de moordende concurrentie tussen de twee. De plannen zouden passen in de toekomstvisie van de regering.

Air Canada en Canadian Airlines hadden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 9 miljard Canadese dollar (ƒ12,6 miljard). Ze zijn daarmee ongeveer even groot als de KLM, die het afgelopen boekjaar uitkwam op ƒ13,3 miljard.

Een probleem bij een fusie is dat de twee maatschappijen zijn aangesloten bij verschillende allianties. Air Canada zit in de Star Alliance met onder meer Lufthansa, SAS en United Airlines. Canadian Airlines behoort tot de groep Oneworld rond American Airlines en British Airways.

Volgens Onex-topman G. Schwartz zal de gefuseerde maatschappij kiezen voor Oneworld. Maar het is de vraag of Air Canada voor de fusie voelt. In een eerste reactie zei de maatschappij dat het bod onder de marktwaarde ligt. Air Canada komt na bestudering van het voorstel met een definitief oordeel.

Onex moet behalve reserves bij Air Canada ook obstakels in de Canadese wet overwinnen. Die schrijft voor dat geen enkele partij meer dan 10 procent van de aandelen Air Canada mag bezitten. Verder moet het hoofdkantoor van de maatschappij in de provincie Alberta staan. Onex wil verhuizen naar Montreal.

Onex boekte vorig jaar een omzet van 14 miljard Canadese dollar (ƒ19,6 miljard). De groep heeft al een catering-dochter in de luchtvaart. Verder is Onex onder meer actief in auto-onderdelen, computers en suiker.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.