Bod op Canadese vliegbedrijven
OTTAWA, woensdag
Het Canadese conglomeraat Onex Corporation heeft
gisteren een bod van omgerekend 8 miljard uitgebracht op de
luchtvaartmaatschappijen Air Canada en Canadian Airlines. Het is de
bedoeling de twee te laten fuseren onder de naam Air Canada.
Canadian Airlines kampt al geruime tijd met
financiële problemen. De grotere concurrent Air Canada bood vorige
week aan de internationale diensten over te nemen om het bedrijf van
een bankroet te redden. Maar Canadian wees dat af met het argument dat
de vluchten naar het buitenland de beste resultaten opleveren. De
maatschappij was toen vermoedelijk al in gesprek met Onex. Air Canada
hoorde pas gisteren van het bod.
De plannen van Onex moeten het conglomeraat een belang
van 31 procent geven in het nieuwe Air Canada. American Airlines, dat
nu voor 31 procent deelneemt in Canadian Airlines met een stemrecht van
25 procent, krijgt 14,9 procent. De overige 54 procent van de aandelen
zal worden verhandeld op de effectenbeurs.
Volgens Onex zorgt het bod van 5,7 miljard Canadese
dollar op de twee grootste maatschappijen in Canada voor een
revitalisering van de nationale luchtvaartindustrie door een eind te
maken aan de moordende concurrentie tussen de twee. De plannen zouden
passen in de toekomstvisie van de regering.
Air Canada en Canadian Airlines hadden vorig jaar een
gezamenlijke omzet van 9 miljard Canadese dollar (12,6 miljard).
Ze zijn daarmee ongeveer even groot als de KLM, die het afgelopen
boekjaar uitkwam op 13,3 miljard.
Een probleem bij een fusie is dat de twee maatschappijen
zijn aangesloten bij verschillende allianties. Air Canada zit in de
Star Alliance met onder meer Lufthansa, SAS en United Airlines.
Canadian Airlines behoort tot de groep Oneworld rond American Airlines
en British Airways.
Volgens Onex-topman G. Schwartz zal de gefuseerde
maatschappij kiezen voor Oneworld. Maar het is de vraag of Air Canada
voor de fusie voelt. In een eerste reactie zei de maatschappij dat het
bod onder de marktwaarde ligt. Air Canada komt na bestudering van het
voorstel met een definitief oordeel.
Onex moet behalve reserves bij Air Canada ook obstakels
in de Canadese wet overwinnen. Die schrijft voor dat geen enkele partij
meer dan 10 procent van de aandelen Air Canada mag bezitten. Verder
moet het hoofdkantoor van de maatschappij in de provincie Alberta
staan. Onex wil verhuizen naar Montreal.
Onex boekte vorig jaar een omzet van 14 miljard
Canadese dollar (19,6 miljard). De groep heeft al een
catering-dochter in de luchtvaart. Verder is Onex onder meer actief in
auto-onderdelen, computers en suiker.
|