Groei voor Heineken op
krimpende Duitse markt
door Theo Jongedijk -BERLIJN, maandag
De prestatiecurve van Heineken op de Duitse biermarkt
gaat precies tegen het landelijke beeld in Duitsland in. Terwijl de
totale bierafzet bij onze oosterburen al jaren terugloopt, weet de
Nederlandse brouwer er zijn marktaandeel juist te vergroten.
Heineken trad pas vijf jaar geleden toe tot dit
verkoopgebied, dat op de internationale ranglijst van bierconsumptie na
de Verenigde Staten van Amerika en China met honderd miljoen hectoliter
per jaar de derde plaats inneemt.
Frans Bot, directeur van Heineken Deutschland, is
tevreden over de introductie van zijn product bij onze oosterburen,
maar geeft meteen aan dat het Nederlandse topmerk voor de nabije
toekomst nog veel meer in het vat heeft zitten.
De plannen zijn ambitieus: Heineken wil in Duitsland een
landelijke dekking bereiken. Daarvoor heeft de brouwer uit de lage
landen een opmerkelijk verkoopkanaal aangeboord. De Duitse benzinepomp
krijgt ook de functie van 'bierpomp' als de Hollandse flesjes er in de
schappen verschijnen. "Tweepersoonshuishoudens doen hun
boodschappen steeds vaker bij de pomp. De benzineshop is een prima
verkoopkanaal voor een premiumproduct als het onze", aldus Bot.
Heineken komt voorts met een eigen horecaconcept, dat de
Duitsers moet warm maken voor het 'grand café'. Begin deze maand
is aan de Hackescher Markt in Berlijn de eerste zaak geopend. "Als
de formule bij het publiek aanslaat, zullen ook andere Duitse steden
volgen", zegt Guido Janssen, de verkoopleider van Heineken in
'Oost' en belangrijkste initiator van het caféproject. De
bezoeker vindt in 'Dante', zoals de eerste vestiging is gedoopt, een
ouderwetse leestafel, efficiënte bars en zowel binnen als buiten
gezellige zitjes. "De locatie is top", zeggen Bot en Janssen
éénstemmig. "In en om de Hackesche Höffe, een
gerenoveerd hofjescomplex in Jugendstil, gaat jong Berlijn
stappen."
De Nederlandse brouwer heeft vanaf de eerste schreden op
de Duitse markt gekozen voor een eigenzinnige aanpak. Een strategie die
Heineken in Duitsland een imago heeft opgeleverd van een prijzig
premiumbier, dat alleen daar aanwezig is waar iets leuks te doen is.
Frans Bot spreekt in dit verband over 'Erlebnisgastronomie'. Hij doelt
hiermee op horecagelegenheden waar voor jonge mensen, en zij die zich
dat voelen, écht wat te beleven valt. "Muziek, disco,
exotisch eten en film. Kortom: entertainment."
Het Nederlandse bedrijf houdt zich verre van de
prijzenslag, waarin de duizenden lokale en regionale biermerken op de
Duitse markt zijn verwikkeld. Door een overcapaciteit van 25 tot 30
procent wordt continu gestunt in de supermarkt, maar ook aan de tap van
het traditionele café op de hoek.
Heineken is in de horeca ongeveer twintig procent
duurder dan de 'gewone' merken. "Dat is niet alleen gunstig voor
ons, maar ook voor de exploitant die aan een klein volume toch aardig
verdient."
De positie van Heineken in de Duitse horeca is met 4000
verkooppunten groter dan die van de internationale concurrenten,
waaronder Sol, Miller, Corona en Budweiser, die ook stevig bij onze
oosterburen aan de weg timmeren. Het belang van de totale Duitse
biermarkt is dan ook groot. Eén procent staat gelijk aan 250
miljoen mark.
"De Duitse jeugd is veel minder in lokaal bier
geïnteresseerd dan de oudere generaties. De jongeren hebben een
duidelijke voorkeur voor de zogeheten energy- en mixdrinks, witte wijn
en importbier. Ze staan veel opener tegenover de wereld. Daar spelen
wij op in door ze te vertellen dat Heineken die wereld is. Onze
doelgroep is tussen de twintig en dertig jaar, woont in een van de
grote steden, heeft een druk leven en doet vaak boodschappen bij de
benzinepomp. Dat is ook de reden, waarom wij juist dat kanaal voor onze
landelijke dekking hebben gekozen."
Het vroeger voor Duitse bierdrinkers bijna heilige
'Reinheitsgebot' heeft, volgens Bot, veel aan impact verloren.
"Ook ons bier wordt alléén van natuurlijke producten
als hop, gerst, gist en water gebrouwen. Op het etiket van de flesjes
voor de Duitse markt staat dan ook dat Heineken aan het
'Reinheitsgebot' voldoet. Een reclameargument is het echter niet."
Op de Duitse biermarkt zijn de grootste spelers de
combinaties Binding en Brau und Brunnen, die met een reeks lokale
merken ieder negen procent van de markt in handen hebben. Het grootste
landelijke merk is Warsteiner, dat vijf procent van de totale verkoop
heeft.
Ondanks een jaarlijkse groei van 30 tot 40 procent
van haar eigen omzet is Heineken in Duitsland nu nog klein. "Het
is een moeilijke markt, die zich niet op een achternamiddag laat
veroveren", zegt Frans Bot. "Maar dat maakt Duitsland juist
tot zo'n geweldige uitdaging."
|