UPC: oplopende verliezen
en problemen met de Opta
Van een onzer verslaggevers - AMSTERDAM, woensdag
Beleggers in kabelexploitant UPC moeten over stalen
zenuwen beschikken. De oplopende verliezen zijn in deze branche
weliswaar geen uitzondering, maar het geschil met toezichthouder Opta
raakt UPC in het hart.
De eerste helft van dit jaar is voor de kabelexploitant,
in ons land onder meer eigenaar van het Amsterdamse kabelnetwerk A2000,
uitgedraaid op een verlies van niet minder dan 301 miljoen. Dat
is bijna even veel als de omzet van 332 miljoen.
Vorig jaar boekte UPC in dezelfde periode een omzet van
195 miljoen en een verlies van 111 miljoen. In het tweede
kwartaal van dit jaar kwam het verlies uit op 161 miljoen, tegen
59,4 miljoen een jaar eerder. De kabelonderneming houdt er
rekening mee dat de verliezen de komende jaren aanhouden.
UPC doet forse investeringen in voornamelijk
kabelnetwerken. Het doel daarvan is om behalve tv-signalen ook digitale
signalen te gaan doorgeven, bijvoorbeeld voor internet. Maar UPC wil
met eigen tv-kanalen als Extreme Sports ook tv-producent zijn en
advertentiegelden ophalen. De onderneming rekent erop dat zowel de
internet-signalen als de eigen tv-programma's op termijn meer geld in
het laatje zullen brengen dan het aanbieden van kabelabonnementen.
In dat kader is de uitkomst van het door
abonnee-tv-zender Canal+ geïnitieerde geschil met de Opta van
levensbelang voor UPC. De Opta is van mening dat UPC nu op zijn duur
gekochte kabelnetten ook digitale signalen van bedrijven als Canal+
moet doorgeven. Dat doorkruist de plannen om die winstgevend gedachte
signalen vooral zelf te kunnen uitbuiten. Overigens valt het met de
winstgevendheid van digitale tv en internet-toegang nog wel mee: Canal+
heeft in Nederland nog nooit winst gegenereerd, terwijl de inkomsten op
de internetmarkt door de moordende concurrentie ook onder druk staan.
De traditionele kabeltv-activiteiten zijn nog steeds
goed voor circa 90 procent van de omzet van UPC. Internet maakt nu nog
maar zo'n 3 procent van de omzet uit, maar over een aantal jaren moet
dat percentage uitkomen op veertig. In de eerste zes maanden van dit
jaar boekte de internet-poot Chello in totaal 15,8 miljoen omzet.
Dat bedrag werd betaald door niet meer dan een kleine 17.000
particuliere abonnees en nog geen 500 zakelijke gebruikers. De omzet in
het tweede kwartaal groeide ten opzichte van de voorgaande drie maanden
met 43 procent tot 9,3 miljoen.
De oorzaak van de groeiende verliezen moet worden
gezocht in de expansiedrift van het in Amsterdam gevestigde bedrijf.
Dit jaar nam UPC voor bijna een half miljard gulden het resterende
belang in A2000 over en kocht het voor ongeveer eenzelfde bedrag
energiebedrijf Nuon uit als aandeelhouder bij United Telekabel Holding.
In juni nam UPC nog een belang in SBS Broadcasting, de
eigenaar van onder meer de Nederlandse commerciële tv-stations
SBS6 en Net5. Dat kostte 220 miljoen.
Al die overnames zorgen voor een vrijwel continu lege
kas bij het bedrijf. Hoewel de beursgang in februari een bedrag
opleverde van 2,5 miljard, moest er krap vier maanden later
alweer een obligatielening worden uitgeschreven van ruim 3
miljard. Dat laatste bedrag is bedoeld ter financiering van toekomstige
overnames.
Daartegenover staat dat UPC sinds de beursintroductie
in omzet is verdubbeld. Na afronding van alle aangekondigde overnames
zal UPC voor 5,6 miljoen huishoudens de kabelaansluiting verzorgen.
Daarnaast beschikt de onderneming dan over bijna 125.000 particuliere
telefoonabonnees en iets meer dan 14.000 zakelijke telefoonklanten.
UPC is nog steeds druk bezig met kabels leggen
FOTO: DIJKSTRA
|