De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


woensdag
18 augustus 1999

 


[ABN AMRO]
[BOL, voor al uw boeken]
[Autosite]

Latijns-Amerika drukt
winst Hunter Douglas

Van een onzer verslaggevers - ROTTERDAM, woensdag

Raambekledingsproducent Hunter Douglas heeft nog steeds last van een tegenvallende winstontwikkeling in Latijns-Amerika. Over de eerste zes maanden van 1999 werd in de regio weliswaar winst geboekt, maar die was "aanzienlijk" lager dan over de vergelijkbare periode een jaar eerder. De onderneming als geheel verdiende over het eerste halfjaar van 1999 bijna 9% meer dan over de eerste zes maanden van 1998.

Hunter Douglas boekte over het eerste halfjaar van 1999 een winst van ƒ97,2 miljoen, bij een omzet van ƒ1,42 miljard. Daarmee nam de winst ten opzichte van een jaar eerder met 8,7% toe (van ƒ89,4 miljoen) en de omzet met 5,3% (van ƒ1,35 miljard). Voor de rest van dit jaar blijft de onderneming uit Rotterdam bij de eerder uitgesproken verwachting van "een gematigde winstgroei". Over 1998 boekte Hunter Douglas een winst van ƒ225 miljoen.

De omzetstijging over de eerste zes maanden van dit jaar werd grotendeels veroorzaakt door overnames. Die zorgden voor een groei van de inkomsten van 3,3%. 2,8% was het gevolg van hogere volumes. Wisselkoersveranderingen drukten de omzetgroei met 0,8%. In Noord-Amerika en Azië namen de omzetten toe. In Europa en Australië bleven de inkomsten gelijk en in Latijns-Amerika daalde de omzet.

"Gegeven de hele economische situatie in de regio was de omzet in Latijns-Amerika beduidend lager dan een jaar eerder", aldus financieel directeur L. Reijtenbagh van Hunter Douglas desgevraagd. "Maar de omzetdaling moet wel in perspectief worden gezien: niet meer dan 5% van onze totale omzet wordt in Latijns-Amerika geboekt." Noord-Amerika zou met 46% het meest aan de omzet bijdragen, gevolgd door Europa (38%) en Azië (7%). Australië is goed voor 4% van de omzet.

Naast een tegenvallende winstontwikkeling in Latijns-Amerika viel ook het geboekte resultaat in Australië tegen. Bij een gelijkblijvende omzet daalde de winst in dat land. Volgens Reijtenbagh heeft de winstdaling te maken met een "iets" lagere marge in het eerste halfjaar van 1999. Volgens de financieel directeur ging het "heel lang heel slecht" in Australië, maar zijn de laatste twee jaar juist weer wat beter. "De activiteiten in Australië zijn behoorlijk winstgevend en de vooruitzichten zijn niet verkeerd."

Bedrijfsonderdeel Nedal had onder meer last van de lagere aluminiumprijzen. "Daardoor namen niet alleen de inkoopprijzen van dit extrusiebedrijf in Utrecht af, maar ook de verkoopprijzen", aldus Reijtenbagh. Nedal maakt onder meer licht- en scheepmasten en lantarenpalen.

De lagere aluminiumprijzen waren goed voor "ongeveer de helft" van de omzetdaling bij Nedal. Daarnaast speelden "5 a 10%" lagere volumes het bedrijfsonderdeel parten. In de aluminiumprijzen zit "nog steeds geen schot", aldus Reijtenbagh.

Hunter Douglas herhaalt de eerder uitgesproken verwachting dat de winst over 1999 gematigd zal groeien ten opzichte van die over 1998. Welk percentage de onderneming met gematigd voor ogen staat, wil Reijtenbagh desgevraagd niet zeggen. "Gematigd betekent dat we conservatieve mensen zijn", zo stelt hij wel.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.