Steeds meer geld voor tv-reclame
AMSTERDAM, donderdag
De komst van Net 5 lijkt een belangrijke stimulans
voor de reclamebestedingen in televisieland. Die zijn in de eerste vijf
maanden van dit jaar met 13% gestegen naar bijna 950 miljoen.
Over heel vorig jaar stegen de bestedingen al met 12%.
De inkomsten groeiden het hardst bij de SBS Groep,
waaronder SBS 6 en het in maart gelanceerde Net5 vallen. SBS sleepte
ongeveer 60% meer reclamegeld binnen dan in de eerste vijf maanden van
vorig jaar. Uit gegevens van marktonderzoeker Het Media Instituut (HMI)
blijkt dat de groei bij IP (Veronica, RTL 4 en 5) en bij de STER
(publieke omroepen) rond de 5% bleef hangen.
HMI voorspelt dat de totale uitgaven aan
televisiereclame dit jaar uitkomen op 2,4 miljard. In 1998
leverde het uitzenden van reclamespotjes de zenders in totaal bijna
2,2 miljard op. Met de nieuwe zenders Net 5 en Fox zullen dit
jaar maar liefst 266.666 minuten, oftewel 26 weken, reclame op tv te
zien zijn. Van alle zenders is Veronica de reclametopper. Per avond
wordt bijna een uur reclame uitgezonden.
De toename van het aantal zenders heeft de
reclamezendtijd wel een stuk goedkoper gemaakt. Een spotje kostte in
1994, voordat SBS 6 van start ging en Veronica zich losmaakte uit het
publieke bestel, gemiddeld 10.000. In de huidige televisiejungle
is dat nog maar zo'n 8.300.
Procter & Gamble spendeerde in 1998 met zijn
reclames voor onder meer Pampers en Ariel het meeste geld. Met
175 miljoen was het Amerikaanse concern goed voor 8% van de
bestedingen.
|