De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
[I-mail]

 


donderdag
29 juli 1999

 


[ABN AMRO]
[Autosite]
[BOL, voor al uw boeken]

Steeds meer geld voor tv-reclame

AMSTERDAM, donderdag

De komst van Net 5 lijkt een belangrijke stimulans voor de reclamebestedingen in televisieland. Die zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar met 13% gestegen naar bijna ƒ950 miljoen. Over heel vorig jaar stegen de bestedingen al met 12%.

De inkomsten groeiden het hardst bij de SBS Groep, waaronder SBS 6 en het in maart gelanceerde Net5 vallen. SBS sleepte ongeveer 60% meer reclamegeld binnen dan in de eerste vijf maanden van vorig jaar. Uit gegevens van marktonderzoeker Het Media Instituut (HMI) blijkt dat de groei bij IP (Veronica, RTL 4 en 5) en bij de STER (publieke omroepen) rond de 5% bleef hangen.

HMI voorspelt dat de totale uitgaven aan televisiereclame dit jaar uitkomen op ƒ2,4 miljard. In 1998 leverde het uitzenden van reclamespotjes de zenders in totaal bijna ƒ2,2 miljard op. Met de nieuwe zenders Net 5 en Fox zullen dit jaar maar liefst 266.666 minuten, oftewel 26 weken, reclame op tv te zien zijn. Van alle zenders is Veronica de reclametopper. Per avond wordt bijna een uur reclame uitgezonden.

De toename van het aantal zenders heeft de reclamezendtijd wel een stuk goedkoper gemaakt. Een spotje kostte in 1994, voordat SBS 6 van start ging en Veronica zich losmaakte uit het publieke bestel, gemiddeld ƒ10.000. In de huidige televisiejungle is dat nog maar zo'n ƒ8.300.

Procter & Gamble spendeerde in 1998 met zijn reclames voor onder meer Pampers en Ariel het meeste geld. Met ƒ175 miljoen was het Amerikaanse concern goed voor 8% van de bestedingen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.