Rel om verzekeringreclame met mosselen
door Paul Jansen - AMSTERDAM, donderdag
Het langdurig in beeld brengen van mosselen bij een
tv-reclame voor verzekeringen heeft tot een fikse rel geleid tussen het
Productschap voor Vis en Visproducten en verzekeraar Axa.
In een tv-reclame suggereert de Haagse verzekeraar
namelijk dat het eten van mosselen gevaarlijk is en tot
voedselvergiftiging leidt. Het productschap eiste gisteren dat het
spotje met onmiddellijke ingang van de buis wordt gehaald. Axa wil niet
op de eis ingaan.
'Axa, voor al uw plannen en alles wat daar tussenkomt'
luidt de slogan van de verzekeraar aan het einde van een filmpje waarin
de vangst en de bereiding van mosselen uitgebreid aan bod komen. In de
reclameboodschap worden vervolgens twee zakenlieden opgevoerd, die bij
het nuttigen van de schaaldieren praten over een belangrijke
presentatie voor de volgende dag. Volgens hen kan niets de presentatie
verhinderen, waarna zij de mosselen opeten.
"Hier zijn we absoluut niet blij mee",
aldus een woordvoerster van het productschap over de suggestieve
reclame. De verzekeraar toont zich verbaasd over de commotie. "De
commercial is niet bedoeld om mosselen in diskrediet te brengen. We
krijgen juist veel positieve reacties van mensen die het als pure
mosselpromotie zien", beweert een zegsman.
Volgens planning zal Axa de spot nog tot 12 augustus
uitzenden. Het productschap beraadt zich nog op verdere stappen.
|