De Telegraaf-i [] VoorpaginaDe Telegraaf-i [] ArchiefDe Telegraaf-i [] XtraDe Telegraaf-i [] Reactie-RedactieDe Telegraaf-i [] NieuwsLinkDe Telegraaf-i [] NieuwsFocusDe Telegraaf-i [] VacaturesiteDe Telegraaf-i [] AutositeDe Telegraaf-i [] Weersite
 &referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT=""> [Nederland]
[Buitenland]
[Telesport]
[Financiën]
[Nederland]
 

 


woensdag
14 juli 1999

 


[Prive Roddelbox]
[FBTO Doorlopend Krediet]

Williams-team met Ralf
Schumacher naar Zandvoort

door Coo Dijkman - AMSTERDAM, woensdag

Niet Michael Schumacher maar zijn broer Ralf krijgt de primeur om als eerste Formule 1-rijder een richttijd te zetten op het Circuit Park Zandvoort, want op 5 september aanstaande komt het Winfield/Williams-team in actie op de vernieuwde en verlengde piste. Ralf Schumacher en zijn Italiaanse teamgenoot Allesandro Zanardi zullen elk twintig ronden afleggen met hun Williams-Supertec. Pogingen om tijdens de Marlboro Masters op 8 augustus aanstaande al een Formule 1-wagen te laten rondrijden met (hopelijk) 'Schumi I' achter het stuur van een Ferrari mislukten, wat overigens niets te maken had met het recente ongeval van de Duitser.

Ralf Schumacher en Alex Zanardi, op de foto in slagorde tijdens de GP van Spanje, gaan op het circuit van Zandvoort nieuwe Formule 1-tijden neerzetten. Vooral Williams-coureur 'Schumi II' doet het bij Williams uitstekend. Afgelopen zondag werd hij nog derde op Silverstone.

Foto: EPA

Het is de tweede maal sinds er geen Grand Prix meer op Zandvoort werd georganiseerd, dat het Williams-team naar de badplaats komt. Het is te danken aan de inspanningen van sponsor Rothmans cq. Winfield en dan met name diens eminente pr-manager Piet van Kleef. "Het is wat vreemd om dat van jezelf te zeggen, maar bij Williams hebben we een bepaalde naam en reputatie opgebouwd, waardoor zij graag naar Nederland komen. Jim Wright, de marketingman van Williams, zei zelfs: we komen in 1999 naar Nederland en jij bepaalt wanneer. Uiteraard zitten dergelijke publiciteitszaken in het contract met Williams, maar je praat wel over 150 landen en toch komen ze dan naar Nederland. Dat is toch wel heel leuk", vertelde de trotse Van Kleef, die refereerde aan het bezoek van de Canadees Jacques Villeneuve die tweemaal naar ons land kwam toen hij nog voor het Rothmans/Williams-Renault-team uitkwam. De eerste keer voor een persconferentie, de tweede maal voor ook een demo op het circuit Zandvoort.

Op het toenmalige interim-circuit reden Villeneuve en Heinz-Harald Frentzen op 19 april 1997 enkele demonstratierondjes. Hoewel die bijeenkomst voornamelijk bestemd was voor de internationale media, werden de organisatoren overvallen door de overweldigende publieke belangstelling. Op die ijskoude zaterdag zaten de mensen al om acht uur 's ochtends op de tribunes te blauwbekken in afwachting van weer eens Formule 1-actie op Zandvoort.

Uiteindelijk was het gebodene iets te mager. Daaruit is de les getrokkem om de Formule 1-show van Williams ditmaal in een heus raceprogramma te verpakken. Naast diverse nationale klassen, waaronder het Nederlands toerwagenkampioenschap, komt namelijk ook de Europese Renault Sport Clio Trophy in actie. De toegangsprijs bedraagt 35 gulden p.p, kinderen tot 12 jaar half geld.

"Die eerste keer dat Williams naar Zandvoort kwam was eigenlijk een internationale persconferentie waarbij we het publiek toelieten. Nu ligt het accent veel meer om het circuit van Zandvoort zelf. De komst van het Williams-team is mogelijk een stap op weg naar terugkeer van de Nederlandse Grand Prix. Je ziet bijvoorbeeld de problemen die er in België zijn ten aanzien van tabaksreclame. Ik heb grote bewondering voor wat er op Zandvoort onder leiding van Hans Ernst tot stand is gebracht. Max Mosley, de FIA-voorzitter, heeft zich onlangs ook al lovend uitgelaten. Zandvoort is in opmars. Er is dan ook geen mooier moment denkbaar om het Williams-team te laten overkomen. Ik denk dat er veel publiek op afkomt. Ik heb me door deskundigen laten vertellen dat zij op zo'n 40.000 toeschouwers rekenen", aldus Van Kleef, die dan tevens afscheid van Williams kan nemen. Niet alleen wordt dat team volgend jaar voornamelijk door BMW ondersteund (motoren en marketing), maar Rothmans cq Winfield is inmiddels overgenomen door British American Tobacco dat het Formule 1-team BAR (met Villeneuve!) zwaar sponsort. Wellicht komen Van Kleef en Villeneuve elkaar in de toekomst toch weer tegen.






[Voorpagina]

[Nederland]

[Buitenland]

[Telesport]

[De Financiële Telegraaf]

[Xtra]




Auteursrechten voorbehouden 1996-1999, © Dagblad De Telegraaf, Amsterdam
De Telegraaf-i wordt het best bekeken met Netscape Navigator, Netscape Communicator of Microsoft Internet Explorer.