Williams-team met Ralf
Schumacher naar Zandvoort
door Coo Dijkman - AMSTERDAM, woensdag
Niet Michael Schumacher maar zijn broer Ralf krijgt de primeur om
als eerste Formule 1-rijder een richttijd te zetten op het Circuit Park
Zandvoort, want op 5 september aanstaande komt het
Winfield/Williams-team in actie op de vernieuwde en verlengde piste.
Ralf Schumacher en zijn Italiaanse teamgenoot Allesandro Zanardi zullen
elk twintig ronden afleggen met hun Williams-Supertec. Pogingen om
tijdens de Marlboro Masters op 8 augustus aanstaande al een Formule
1-wagen te laten rondrijden met (hopelijk) 'Schumi I' achter het stuur
van een Ferrari mislukten, wat overigens niets te maken had met het
recente ongeval van de Duitser.
Ralf Schumacher en Alex Zanardi, op de foto in slagorde tijdens de
GP van Spanje, gaan op het circuit van Zandvoort nieuwe Formule
1-tijden neerzetten. Vooral Williams-coureur 'Schumi II' doet het bij
Williams uitstekend. Afgelopen zondag werd hij nog derde op Silverstone.
Foto: EPA
Het is de tweede maal sinds er geen Grand Prix meer op Zandvoort werd
georganiseerd, dat het Williams-team naar de badplaats komt. Het is te
danken aan de inspanningen van sponsor Rothmans cq. Winfield en dan met
name diens eminente pr-manager Piet van Kleef. "Het is wat vreemd
om dat van jezelf te zeggen, maar bij Williams hebben we een bepaalde
naam en reputatie opgebouwd, waardoor zij graag naar Nederland komen.
Jim Wright, de marketingman van Williams, zei zelfs: we komen in 1999
naar Nederland en jij bepaalt wanneer. Uiteraard zitten dergelijke
publiciteitszaken in het contract met Williams, maar je praat wel over
150 landen en toch komen ze dan naar Nederland. Dat is toch wel heel
leuk", vertelde de trotse Van Kleef, die refereerde aan het bezoek
van de Canadees Jacques Villeneuve die tweemaal naar ons land kwam toen
hij nog voor het Rothmans/Williams-Renault-team uitkwam. De eerste keer
voor een persconferentie, de tweede maal voor ook een demo op het
circuit Zandvoort.
Op het toenmalige interim-circuit reden Villeneuve en Heinz-Harald
Frentzen op 19 april 1997 enkele demonstratierondjes. Hoewel die
bijeenkomst voornamelijk bestemd was voor de internationale media,
werden de organisatoren overvallen door de overweldigende publieke
belangstelling. Op die ijskoude zaterdag zaten de mensen al om acht uur
's ochtends op de tribunes te blauwbekken in afwachting van weer eens
Formule 1-actie op Zandvoort.
Uiteindelijk was het gebodene iets te mager. Daaruit is de les
getrokkem om de Formule 1-show van Williams ditmaal in een heus
raceprogramma te verpakken. Naast diverse nationale klassen, waaronder
het Nederlands toerwagenkampioenschap, komt namelijk ook de Europese
Renault Sport Clio Trophy in actie. De toegangsprijs bedraagt 35 gulden
p.p, kinderen tot 12 jaar half geld.
"Die eerste keer dat Williams naar Zandvoort kwam was eigenlijk
een internationale persconferentie waarbij we het publiek toelieten. Nu
ligt het accent veel meer om het circuit van Zandvoort zelf. De komst
van het Williams-team is mogelijk een stap op weg naar terugkeer van de
Nederlandse Grand Prix. Je ziet bijvoorbeeld de problemen die er in
België zijn ten aanzien van tabaksreclame. Ik heb grote
bewondering voor wat er op Zandvoort onder leiding van Hans Ernst tot
stand is gebracht. Max Mosley, de FIA-voorzitter, heeft zich onlangs
ook al lovend uitgelaten. Zandvoort is in opmars. Er is dan ook geen
mooier moment denkbaar om het Williams-team te laten overkomen. Ik denk
dat er veel publiek op afkomt. Ik heb me door deskundigen laten
vertellen dat zij op zo'n 40.000 toeschouwers rekenen", aldus Van
Kleef, die dan tevens afscheid van Williams kan nemen. Niet alleen
wordt dat team volgend jaar voornamelijk door BMW ondersteund (motoren
en marketing), maar Rothmans cq Winfield is inmiddels overgenomen door
British American Tobacco dat het Formule 1-team BAR (met Villeneuve!)
zwaar sponsort. Wellicht komen Van Kleef en Villeneuve elkaar in de
toekomst toch weer tegen.
|